Het kweken van nieuwe "kleurslagen" bij levendbarende


Plantjesbos

Well-known member
Lid geworden
13 mei 2018
Berichten
246
Leeftijd
25
Locatie
2070 burcht
Geachte leden ,

Recent zag ik in een aantal lf's nieuwe kleurslagen bij levendbarende vissen , mooi en spannend iets nieuws .

Maar nu is mijn vraag , hoe begin je daar juist aan ?

(Voorbeeld)
Stel ik zou een nieuwe kleurslag willen kweken met poecilia velifera , laten we zeggen in de kleur felgroen , wat is de eerste stap dan ? Ga je opzoek naar een koppel 1m/1v met bijvoorbeeld uiterlijke kenmerken zoals een klein felgroen stipje in de staart ? Of ga je verder op de genetische handtekening hiervan ?
Is dit ook gewoon mogelijks voor de gemmidelde aquariaan zoals ons op dit forum met de kennis die wij ons kunnen aanleren en ruimte ( kweekstelling voor verschillende generaties en lijnen te huisvesten ) of is dit enkel mogelijks voor de grote kweekcentrales die een hoop apparatuur hebben en stellingen etc ?

Word dit ook gewoon natuurlijk gekweekt of komt hier kunstmatige inseminatie voor vissen bij kijken ?

Alsook heefd dit enig invloed op de algehele gezondheid op de lijnen ? Zoals bijvoordbeeld ramirezi waar het fanatiek kweken naar nieuwe kleurslagen de algemene levenskwaliteit doet verslechteren ?

Ik heb hier totaal geen idee van , alsook ben ik zeker dat mijn vragen oppervlakkig zijn en het hier waarschijnlijk om erge diepe en complexe informatie gaat .

Ik heb nog een arsenaal aan vragen die ik heb maar laten we ergens beginnen , ik ben opzoek naar ervaring gerelateerde informatie en bronnen , dit niet percee om zelf een kweek op te zetten maar eerder richting de zelfstudie hiervan .

ALLE reacties hierop worden gewaardeerd .


Met vriendelijke groeten
 

Bijlagen

  • 1030388775.jpg
    1030388775.jpg
    263.9 KB · Weergaven: 66

Terug
Bovenaan