Het maken van mijn vivarium


M

marco1971

Guest
Een jewel 60x40x40 aquarium ombouwen naar vivarium voor vampier krabjes
Na aanschaf van een juwel 125, heb ik besloten om de vrijgekomen bak om te bouwen naar een vivarium voor mijn vampier krabjes, deze zit nu in een ongefilterd 30 lts bakje.
En het wordt dus de hoogste tijd dat we deze prachtige beestjes gaan voorzien van een betere leefomgeving.

20170206_200716.jpg

Het vampier krabje.

------------------------------------------------
20170213_131916.jpg

Vampier krab in huidige situatie.

---------------------------------

De Nieuwe aangeschafte bak, en daarvoor de bak die is vrijgekomen en wordt omgebouwd tot vivarium.
IMG-20170213-WA0000.jpeg


De achterwand en pomp heb ik hier reeds verwijdert, de vooruit was nogal bekrast dus we gaan de achterkant gebruiken, hiervoor diende ik eerst de kitlaag te verwijderen, dit heb ik gedaan met een stanleymesje, de vetlaag die dan overblijft en hardnekkig is, zal ik later speciaal behandelen met een kitverwijderaar van bizon.

--------------------

Resultaat van verwijderen kitlaag en kalk, het residu van de kitlaag is hier nog aanwezig, hiervoor zal ik dus eerst nog een kitverwijderaar moeten aanschaffen.
20170213_132347.jpg


----------------------------

IK ga met piepschuim de basis maken voor landgedeelte en rotswand met watervalletje.
Deze zal ik dan als het model klaar is bekleden met een tegellijm die geschikt is ook voor zwembaden. merk sopro ff451.
Het landsgedeelte word gedeeltelijk hol gemaakt zodat hierin een opvoer pompje kan, en een verwarming.
Een oud blok piepschuim wat ik nog in de tuin had liggen, ga ik gebruiken voor model, wel eerst even schoonmaken.
20170213_142904.jpg


------------------

Het grover werk doe ik met een broodmes, en later met een verfstripper bijwerken.
Let op een verfstripper wordt erg heet, dus zorg dat je genoeg afstand bewaard tussen piepschuim en stripper, en ook dat je dit in een goed geventileerde ruimte doet!!
20170213_182755.jpg


-----------------------

Dit is tot nu toe wat ik gedaan heb, meer foto's en uitleg volgt :)
 
Heel erg benieuwd hoe dit gaat worden, maar volgens mij gaat er al een goede voorbereiding aan vooraf! Succes iig!
 
Alvast een kleine update, het uitsnijden van het gedeelte waarin de verwarming en pompje gaan komen. ik ben nu alleen nog aan brainstormen, of en waar ik het filtermateriaal ga plaatsen.
20170213_193749.jpg
20170213_193757.jpg
20170213_193811.jpg
 
okay, ik ga het als volgt doen, ik wil dat ik altijd bij de pomp, filter materiaal en verwarming kan komen, en maak een verdiepte deksel, de ruimte die dan hierdoor vrij komt, kan ik voorzien van voedingsbodem en grind, om plantjes in te zetten. de ruimte waar nu voor de duidelijkheid even de pomp is geplaats wordt naderhand opgevuld met fijn zand.
De slang (deze is alleen voor de duidelijkheid even geplaats, kan dan onzichtbaar naar de berg lopen waar hij uitmond in een watervalletje, waarachter ik een grotje maak.

20170213_200508.jpg
 

Terug
Bovenaan