Het overwennen van vissen in ons aquarium

Discussie in 'Experts uitgedaagd' gestart door AF-Beheer, 1 mei 2018.

View Users: View Users
  1. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Tja ookwel, zal wel weer overdrijven zijn van mij, maar ik heb er gewoon geen goed gevoel bij om water uit de winkel in mijn bak te doen(ligt niet aan de winkel hoor):rolleyes:;)

2. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Ik vroeg me ook af hoe je praktisch gezien de vissen in de zak loslaat en het water in diezelfde zak weggooit ..... ?

3. Nickey

Nickey

Lid geworden:
    30 aug 2015
    Is een beetje off topic maar oke
    Visnetje over een emmer heen, het water uit het zakje door het visnet de emmer in, visjes in het visnet, water in de emmer ;)

Kan wel zijn dat je eventuele medicijn resten meeneemt, of wat er dan ook maar in die verkoop bak mag zitten om het water goed te houden. ;) Nu zal dat met vissen die je uit de winkel koopt waarschijnlijk meevallen maar er worden wel vaak middelen toegevoegd in het water bij vissen die worden verzonden.

Ruben01 vindt dit leuk.
  4. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Hmmm, lijkt mij wel een extra portie stress zo nèt voordat de vissen een voor hen totaal onbekende wereld gaan betreden, wat op zich al stressvol is.
    Maar zo kàn het inderdaad wel .....

5. Sunshine's Valley

Sunshine's Valley

Lid geworden:
    23 apr 2018
    exact mijn punt: het verschil hoort nul te zijn als je je vissen correct wilt "onthalen"

6. Sunshine's Valley

Sunshine's Valley

Lid geworden:
    23 apr 2018
    uren in een emmer is ook veel stress hoor ;-)

7. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Hoe wil je dat dan bereiken? Moet ik mijn vissen op ph 7,2 houden (terwijl dat voor mijn vissen erg schadelijk is) omdat ze in de winkel ook op een ph van 7,2 zitten?
    Dat lijkt mij namelijk NIET de correcte manier.

8. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    En als je een bak hebt met een ph van 5.5 en een ec van 80 waar dus al vissen in zitten.
    Ga je dan eerst het water in die bak gelijk maken aan de waarde van de nieuwe vissen?

9. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er niets mis is met de druppel methode mits goed toegepast.
    En dat het alleen temperatuur gelijk laten komen alleen werkt als je water waarde gelijk is an die van de lfs.
    Waarbij naar mijn mening het verschil in EC zwaarder telt als het verschil in PH.

10. Sunshine's Valley

Sunshine's Valley

Lid geworden:
    23 apr 2018
    stabiele ph is belangrijker dan correcte ph

11. Sunshine's Valley

Sunshine's Valley

Lid geworden:
    23 apr 2018
    Dan doe je zoals het veiligste is om geen kruisbesmetting te hebben: een goeie correcte quarantaine doen.

12. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Lijkt me ook niet waterdicht.
    Als een vis drager is maar er zelf geen last van heeft besmet je de boel uit eindelijk nog.

13. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Ph van 4 kan ook stabiel zijn, mits je het goed doet:deal:;)

Ik zie mij nog geen paro's houden op een stabiele ph van 7,2:juggle:

Ik ga ook met dirk mee, druppelmethode is gewoon goed, mits goed toegepast.

14. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Vissen kunnen behoorlijk goed tegen schommelingen in PH dat gebeurt in de natuur ook. bijvooorbeeld bij een zware regenbui in een betrekkelijke kleine poel of het verschil tussen nacht en dag. Overdag word de door rottende bladeren veroorzaakte CO2 opgebruikt door de planten maar in de nacht niet dus zakt de ph in de nacht.
    En ja dat is niet het zelfde als uit een zakje van ph7.5 in een bak van ph5.5 gedropt worden.

15. Sunshine's Valley

Sunshine's Valley

Lid geworden:
    23 apr 2018
    Als ze er al weken op zitten in de winkel, gaat het heus niet meer op die ene week komen dat je ze geleidelijk aan overwent in een omgeving die amper stressvol is, in tegenstelling tot een emmer, zakje en dergelijke meer.

16. Sunshine's Valley

Sunshine's Valley

Lid geworden:
    23 apr 2018
    Dat moet je inderdaad niet gaan doen.

17. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Ik denk niet dat we het eens gaan worden.

Ruben01 en TonHageraats vinden dit leuk.
  18. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Ik blijf vooralsnog bij de druppel methode daar heb ik goede ervaring mee.

Ruben01 vindt dit leuk.
  19. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    En wat zie je als een niet stresvolle omgeving? In een quarantainebakje? En dan later weer overplaatsen in de grote bak. Dan lijkt het mij beter voor de vis om ze gewoon een paar uur in een emmer te stoppen, bladeren oid erin en daarna direct in het hoofdaquarium.;)

20. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Precies.

Ruben01 vindt dit leuk.
  21. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Vertel dat maar aan mijn Choco's...

Ruben01 vindt dit leuk.
  22. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
    Of alle andere vissen die bv in zout leven en zoet of brak paren.

He klopt echter wel wat hij zegt. Fluctuaties in je aquarium zijn in het algemeen niet goed. Als je een speciale vis houd is dat natuurlijk anders, maar stabiel en in controle is wat je wilt.

23. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Stabiliteit is natuurlijk ook een wat rekbaar begrip..
    Zijn mensen die het hele jaar een ph van 5.5 aan weten te houden en daar slechts 0.1 van af wijken.
    Of vind je een schommeling van 1 per maand ook stabiel (genoeg)?

Maar speciale vissen met wat extremere waardes die niet op kraanwater worden gehouden hoef je niet te druppelen/overwennen lijkt mij.

Thuis heb je ongeveer wel hetzelfde kraanwater als je lfs in de regio, dan gaat enkel je temperatuur wat verschillen lijkt mij

Ruben01 vindt dit leuk.
  24. Nickey

Nickey

Lid geworden:
    30 aug 2015
    Dat hoeft niet zo te zijn, in NL is dit wel het geval maar in BE alles behalve, daar is het geen uitzondering om op de ene plek een gh van 17 (of nog veel hoger) te hebben en 20km verderop een gh van 8, op de ene plek een enorme hoeveelheid nitraat en zacht water, een stuk verder geen nitraat, extreem hard water.

Ik denk dat de noodzaak van overwennen toch ook wel afhangt van welke vissen/garnalen, dat kun je ook niet allemaal over 1 kam scheren.

25. Sunshine's Valley

Sunshine's Valley

Lid geworden:
    23 apr 2018
    Over het algemeen moet je stellen, zeker als je het boek van Dr. Gerald Bassleer volgt en eveneens Dieter Untergasser maakte deze stelling, dat een afwijking van maximaal 0,5PH per 24 uur prima te verdragen valt voor je vissen.

26. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Het wordt nu een heel theoretisch/technisch verhaal, en ik vraag me af of dat nodig is.

Het uitgangspunt lijkt me dat de waterwaarden in je aquarium passen bij de vissen die je er in houdt en dat je bij een nieuwe aanschaf een soort kiest die eveneens bij die waterwaarden past.
    Het enige dat dan overbrugd hoeft te worden is het verschil tussen de waterwaarden in de winkel en die welke de vissen wensen; bij een goede winkel zouden die niet heel groot moeten zijn.
    En dat dit verschil het best geleidelijk overbrugd moet worden behoeft volgens mij eigenlijk geen betoog.

Met stress hebben de betreffende vissen natuurlijk sowieso volop te maken. Uit een aquarium worden uitgevangen, met veel soortgenoten in een kleine ruimte worden ondergebracht, vaak in plotselinge duisternis, de bewegingen van de zak of emmer, de aanblik van andere vissen door de zak zonder bewegingsmogelijkheid, het verkennen van een geheel nieuwe omgeving vol onbekende concurrenten, allemaal flinke bronnen van stress. En allemaal nauwelijks door ons te verminderen.
    Maar de extra stress van een plotseling andere temperatuur, hardheid, pH, geleidbaarheid etcetera kunnen we wèl verminderen door een geleidelijke menging van het oude en het nieuwe water. Ik zie geen reden waarom we dat niet zouden doen.

De juistheid en stabiliteit van de waterwaarden in ons aquarium spelen volgens mij pas daarna een rol.
    Maar als het goed is hebben we die in het voortraject al geregeld, door te zorgen dat onze bak stabiel is en vissen te kiezen die daarin passen.

Nickey, Dirk Bazuin en eVolution vinden dit leuk.