Wat is er nieuw

Het rode gevaar!

RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Leeftijd
30
Nee, geen communisme!

Er is nogal wat te zeggen over rode muggenlarven aka bloodworms.

Voor de 1 is het een goede voedingsbron voor zijn/haar vissen, het is ook een voedselbron wat bijna geen vis kan weerstaan.
De ander ziet het als een vervuilend & ongezond iets.

Hier gaat er een 500gram plak per 1,-5-2 weken doorheen, zowel mijn Midden Amerikanen, Malawi's en Kees de Kogel (die is nieuw :deal:) krijgen het te eten.
Ga je menig Malawi aquariaan melden dat je dat voert zul je meteen allerlei opmerkingen naar je toe krijgen... Malawi bloat, dode vissen ect ect.
die van mij leven na 2,5 jaar nogsteeds... moet wel zeggen dat ik het de afgelopen 2 jaar wel minder vaak voorbij zie komen dat men ze bestempeld als slecht.

https://www.aquainfo.nl/diepvriesvoer-vissen-uitleg-en-voedingswaarde/hier wordt er gemeld dat ze een lage voedingswaarde hebben, maar menig vis groeit er goed op :oopss::S

Dusja.. hoe zit dat nou? Hoe zien jullie dat? hoe gaan jullie daarmee om?

Let me know!

Ik dacht altijd dat rode muggelarven HET voedsel waren om je visjes tot kuitaanzetting aan te sporen en vet te mesten voor een vasten-periode (vakantie). Ga nu toch eens overwegen zwarte muggelarven weer eens te proberen.

Tis net als een Big Mac.
Je zit er strak van in je vel.
Maar weinig goeds.

Ik geef het ook hoor

Na 4 jaar dit regelmatig voeren, minstens om de dag geen problemen mee, maar ik varieer de dag voeding met zwarte, wittemug en artemia en 1x levende wittemug of artemia.

Ik geef ook dagelijks 1 blokje aan de manen net als 1 witte mug, 1 artemia en 1 zwarte mug.

Ga je menig Malawi aquariaan melden dat je dat voert zul je meteen allerlei opmerkingen naar je toe krijgen... Malawi bloat, dode vissen ect ect.
die van mij leven na 2,5 jaar nogsteeds... moet wel zeggen dat ik het de afgelopen 2 jaar wel minder vaak voorbij zie komen dat men ze bestempeld als slecht.

Malawi of Malawi maakt nogal verschil....Carnivoor, omnivoor, herbivoor....wat voor voer krijgen ze nog meer etc. etc. etc.

Tis net als een Big Mac.
Maar weinig goeds.

Ik geef het ook hoor

Weet je hoe lekker die Mac is!

Hier krijgen ze het ook trouwens.
De gourami’s springen bijna de bak uit als ze het krijgen.

Ik had ooit een regenton vol met levende rode muggenlarven. Ze hebben 1,5 week bijna niks anders gehad. Ze waren door het dolle heen als het kregen. Ik denk niet dat het kwaad kan, hoewel gevarieerd voeren natuurlijk het beste is.

Het ligt er ook wel aan of je plantaardige eters hebt zoals guppies of platy's die meer algen/groente nodig hebben als eiwitten.

Bij discussen wordt rode muggenlarf/bloodworm afgeraden terwijl dit toch juist proteine rijke eters zijn en juist insekten/larve eten in de natuur en ook kleine vis.
Chiclides maanvissen en maliwi en dergelijke zijn ook groten deels rovers en inseketen/larve eters.

Het problem zit bij muggen larve en bij voornamelijk rode dat er bepaalde bacterien in kunnen meekomen die de stofwisseling kan verstoren of de darmen ziek maken dat is na mijn weten waarom men juist bij discussen rode muggenlarve/bloodworm afraden maar ook Tubifex wordt afgeraden om reden een bacterie.

Vissen die een plantaardig diet hebben zoals guppen platy's L nummers Plecco's zijn juist proteine in overmaat slecht dus teveel artemia of rode muggen larve en dergelijk moet je in mate voeren 3x in de week en zoveel mogelijk in balance houden met groenvoer zoals vlokvoer/granulaat of eventueel zelf spinazie/andijvie/kommkommer/sla/wortels en in kleine mate zijn doperwten nuttig om bij te voeren.

Maar echter voordeel van rode muggenlarve is dat veel vissen na het regelmatig eten hiervan overgaan in paren wat vaak bij Maanvissen gebeurt als het een Koppel is.

Dus rode muggenlarve gezond ? denk dat het echt aan het type vis ligt en waar ze gevoelig voor zijn, en daar zijn Discussen een goede graadmeter voor of het problemen kan geven met bepaalde voeding voor vissen die eiwitten en proteine in hogere mate nodig hebben.

We weten ook allemaal dat runderhart teveel ervan voeren aan Discussen lever problemen kan opleveren door vervetting en dit gebeurt dus ook als je teveel proteine/eiwit rijk voedsel gaat geven aan plantaardige eters en daar valt ook de rode muggenlarf en artemia onder.

Laatst bewerkt:
Tis net als een Big Mac.
Maar weinig goeds.

Ik geef het ook hoor

Maar is het ook weinig goeds? of is het eigenlijk gewoon een hele goede voedingsbron?
dat is eigenlijk hetgeen ik bedoel, het wordt bestempeld als zijnde een slecht iets maar uit heel veel dingen blijkt dat het juiste een goede voedselbron is (vissen groeien er goed op, zet aan tot voortplanting ect). dat het zo vet zou zijn ect is dus ook achterhaald (volgens de link op Aquainfo dan), dus die vergelijking met een Big Mac gaat m.i. niet op 😀

Zou er overigens wel 1tje lusten.. ja zelfs nu om 10:00 in de ochtend :juggle:

Malawi of Malawi maakt nogal verschil....Carnivoor, omnivoor, herbivoor....wat voor voer krijgen ze nog meer etc. etc. etc.

Ik heb kleine vrijzwemmers en Yellows, nu begeven Yellows zich in een soort grijs gebied natuurlijk.
rode mug, mosselvlees, mysis, spirulina & (cichlide) vlokvoer... ze gaan er goed op.

Bij VKC voeren ze de Mbuna's ook rode mug, maar ja ook niet elke dag kilo's achter elkaar.

vandaar dat ik dus de vraag heb: waar komt die "heisa" vandaan?
zijn die gevallen van bloat wel te wijten aan de rode mug, of is het gewoon omdat er veel te veel van gevoerd wordt?

Het ligt er ook wel aan of je plantaardige eters hebt zoals guppies of platy's die meer algen/groente nodig hebben als eiwitten.

Bij discussen wordt rode muggenlarf/bloodworm afgeraden terwijl dit toch juist proteine rijke eters zijn en juist insekten/larve eten in de natuur en ook kleine vis.
Chiclides maanvissen en maliwi en dergelijke zijn ook groten deels rovers en inseketen/larve eters.

Het problem zit bij muggen larve en bij voornamelijk rode dat er bepaalde bacterien in kunnen meekomen die de stofwisseling kan verstoren of de darmen ziek maken dat is na mijn weten waarom men juist bij discussen rode muggenlarve/bloodworm afraden maar ook Tubifex wordt afgeraden om reden een bacterie.

Vissen die een plantaardig diet hebben zoals guppen platy's L nummers Plecco's zijn juist proteine in overmaat slecht dus teveel artemia of rode muggen larve en dergelijk moet je in mate voeren 3x in de week en zoveel mogelijk in balance houden met groenvoer zoals vlokvoer/granulaat of eventueel zelf spinazie/andijvie/kommkommer/sla/wortels en in kleine mate zijn doperwten nuttig om bij te voeren.

Maar echter voordeel van rode muggenlarve is dat veel vissen na het regelmatig eten hiervan overgaan in paren wat vaak bij Maanvissen gebeurt als het een Koppel is.

Dus rode muggenlarve gezond ? denk dat het echt aan het type vis ligt en waar ze gevoelig voor zijn, en daar zijn Discussen een goede graadmeter voor of het problemen kan geven met bepaalde voeding voor vissen die eiwitten en proteine in hogere mate nodig hebben.

We weten ook allemaal dat runderhart teveel ervan voeren aan Discussen lever problemen kan opleveren door vervetting en dit gebeurt dus ook als je teveel proteine/eiwit rijk voedsel gaat geven aan plantaardige eters en daar valt ook de rode muggenlarf en artemia onder.

Er zit een verschil tussen alleen maar rode mug voeren, of afwisselen (dat laatste heeft altijd de voorkeur). ik weet dat er vissen zijn bij wie het absoluut schadelijk is in grote mate (want een klein beetje zal ze niet de das omdoen, wellicht alleen maar bevordelijk zijn). maar het gaat om het allround slechte stigma van de rode mug.

maar over die bacteriën: is dat ook echt zo of is dat een verhaal wat in de loop der tijd is ontstaan?
dit vraag ik dus omdat ik in verhouding grote hoeveelheden rode mug erdoorheen jaag, zonder nadelige effecten.
Kan natuurlijk ook zijn dat de kwaliteit in de loop der jaren is aangescherpt :deal:

Discus vind persoonlijk een slechte graadmeter, veel te veel factoren waar ze binnen no-time ziek van worden.
zelfs als alles "optimaal" is blijft er een kans dat ze zomaar wat krijgen.

L-Nummers zijn overigens bij lange na niet allemaal herbivoor, dat terzijde 🙂

Oh trouwens mensen ik probeer uiteraard gewoon een gezellige discussie los te maken 🙂

Laatst bewerkt:
Formule is altijd afwisselend voeren.
Daar hoort rode mug gewoon bij.

Ow die big Mac is best goed hoor:
Broodje.
Stukje vlees.
En stukje groen.
Eet dagelijks een combi van deze ingrediënten

Formule is altijd afwisselend voeren.
Daar hoort rode mug gewoon bij.

Ow die big Mac is best goed hoor:
Broodje.
Stukje vlees.
En stukje groen.
Eet dagelijks een combi van deze ingrediënten

Die augurk doet t m gewoon :deal:

Kom je ff brengen dan? heb honger 😀

Vandaag gaat niet lukken.
Maar ik kom Kees kogel en tank nog wel bewonderen dan rij ik wel effe bij de Mac langs

Er zijn mensen welke denken dat dit altijd erg onzuiver is en dat het in vieze poelen wordt gevangen en gekweekt, waar dat vandaan komt is mij een raadsel overigens. (hun bron ook overigens)
dat het zo vet zou zijn ect is dus ook achterhaald (volgens de link op Aquainfo dan),
Tot hoeverre de link van Aquainfo wetenschappelijk is zou er spraken zijn van minder voedingswaarden, mogelijk is het zo, maar ze zullen het tot het laatste stukje opeten wat dat dan weer compenseert.

De Malawi soorten die je nu aanhaalt zijn minstens omnivoren....geen zuivere herbivoren. Als je een zuivere herbivoor uit het Malawimeer ontleedt zie je dat het maag/darm kanaal zo'n 2,5 keer zo lang is als die van een carnivoor/omnivoor. Teveel/te vaak vleesachtig voer is in de darmen te lang onderweg en krijgt kans om inwendig al te gaan rotten. Een gezonde vis zal hier een enkele keer niet zo veel last van hebben. Doe je het te vaak en met te vet voer dan kan de vis verzwakken.

Ik denk dat er vroeger veel meer levend/diepvries werd gegeven dan nu, vlokken, granulaat etc zijn makkelijker in gebruik. Er is ook meer informatie beschikbaar over welke vis, wat zou moeten eten. Mogelijk dat wildvang nog weer een tandje gevoeliger is dan nakweek...."vroeger" was er wellicht minder nakweek beschikbaar waardoor de problemen ook eerder optraden. Hoe was de productie van rode mug vroeger en nu? Geen idee.

Feit is wel dat men moet nadenken over wat men aan welke vissen geeft. Gaat een herbivoor meteen dood als hij een keer een beetje rode mug krijgt? Waarschijnlijk niet.....

Aan de andere kant zie ik af en toe berichten voorbij komen over "onverklaarbare" dode vissen waarbij de aquariaan niets weet van waterwaardes, vissen combineert die niet bij elkaar horen, niet weet welke voer gegeven zou moeten worden, dan zullen daar ook mensen tussen zitten die hun Malawi elke dag diepvries geven....want dat is goed voor ze 🙄.

Er zijn mensen welke denken dat dit altijd erg onzuiver is en dat het in vieze poelen wordt gevangen en gekweekt, waar dat vandaan komt is mij een raadsel overigens. (hun bron ook overigens)

Tot hoeverre de link van Aquainfo wetenschappelijk is zou er spraken zijn van minder voedingswaarden, mogelijk is het zo, maar ze zullen het tot het laatste stukje opeten wat dat dan weer compenseert.

Dat heb ik dus ook vernomen, maar kan ook niet achterhalen waar dat vandaan komt.
met de hoeveelheden rode mug die ik en veel mede-aquarianen er doorheen jagen zou dat toch vaker voor problemen moeten zorgen als het werkelijk zo was.

Al mijn vissen eten alles op tot het laatste stukje, dus die noemer gaat bij mij niet op 😀

De Malawi soorten die je nu aanhaalt zijn minstens omnivoren....geen zuivere herbivoren. Als je een zuivere herbivoor uit het Malawimeer ontleedt zie je dat het maag/darm kanaal zo'n 2,5 keer zo lang is als die van een carnivoor/omnivoor. Teveel/te vaak vleesachtig voer is in de darmen te lang onderweg en krijgt kans om inwendig al te gaan rotten. Een gezonde vis zal hier een enkele keer niet zo veel last van hebben. Doe je het te vaak en met te vet voer dan kan de vis verzwakken.

Ik denk dat er vroeger veel meer levend/diepvries werd gegeven dan nu, vlokken, granulaat etc zijn makkelijker in gebruik. Er is ook meer informatie beschikbaar over welke vis, wat zou moeten eten. Mogelijk dat wildvang nog weer een tandje gevoeliger is dan nakweek...."vroeger" was er wellicht minder nakweek beschikbaar waardoor de problemen ook eerder optraden. Hoe was de productie van rode mug vroeger en nu? Geen idee.

Feit is wel dat men moet nadenken over wat men aan welke vissen geeft. Gaat een herbivoor meteen dood als hij een keer een beetje rode mug krijgt? Waarschijnlijk niet.....

Aan de andere kant zie ik af en toe berichten voorbij komen over "onverklaarbare" dode vissen waarbij de aquariaan niets weet van waterwaardes, vissen combineert die niet bij elkaar horen, niet weet welke voer gegeven zou moeten worden, dan zullen daar ook mensen tussen zitten die hun Malawi elke dag diepvries geven....want dat is goed voor ze 🙄.

I know I know, maar gaat mij er bij Malawi's om dat op rode mug meteen erop in wordt geknald... terwijl ook een echte Mbuna hier niet zomaar dood aan gaat.
het ligt dan niet aan de rode mug, maar aan de hoeveelheid voer en de afwisseling met ander voer ect.
Als ik de link naar de pagina op jouw website bekijk, zou in theorie zwarte mug gevaarlijker moeten zijn voor echte Mbuna dan rood.. maar daar hoor je dan niemand over.
Dus vandaar dat ik mij afvraag waar dat stigma vandaan komt :deal:

dat van die onverklaarbare dode vissen ben ik overigens met je eens hoor, wordt totaal niet nagedacht voordat er vis wordt aangeschaft.

Volgens mij is het op het moment vrij lastig om aan wv Malawi's te komen... nouja eigenlijk is het ook een goed ding dat er veel nakweek beschikbaar is (alhoewel dat ook weer kruisingen en doorlopende bloedlijnen geeft, maargoed dat is een andere kwestie :))

Maar is het ook weinig goeds? of is het eigenlijk gewoon een hele goede voedingsbron?
dat is eigenlijk hetgeen ik bedoel, het wordt bestempeld als zijnde een slecht iets maar uit heel veel dingen blijkt dat het juiste een goede voedselbron is (vissen groeien er goed op, zet aan tot voortplanting ect). dat het zo vet zou zijn ect is dus ook achterhaald (volgens de link op Aquainfo dan), dus die vergelijking met een Big Mac gaat m.i. niet op 😀

Zou er overigens wel 1tje lusten.. ja zelfs nu om 10:00 in de ochtend :juggle:

Ik heb kleine vrijzwemmers en Yellows, nu begeven Yellows zich in een soort grijs gebied natuurlijk.
rode mug, mosselvlees, mysis, spirulina & (cichlide) vlokvoer... ze gaan er goed op.

Bij VKC voeren ze de Mbuna's ook rode mug, maar ja ook niet elke dag kilo's achter elkaar.

zijn die gevallen van bloat wel te wijten aan de rode mug, of is het gewoon omdat er veel te veel van gevoerd wordt?

Er zit een verschil tussen alleen maar rode mug voeren, of afwisselen (dat laatste heeft altijd de voorkeur). ik weet dat er vissen zijn bij wie het absoluut schadelijk is in grote mate (want een klein beetje zal ze niet de das omdoen, wellicht alleen maar bevordelijk zijn). maar het gaat om het allround slechte stigma van de rode mug.

maar over die bacteriën: is dat ook echt zo of is dat een verhaal wat in de loop der tijd is ontstaan?
dit vraag ik dus omdat ik in verhouding grote hoeveelheden rode mug erdoorheen jaag, zonder nadelige effecten.
Kan natuurlijk ook zijn dat de kwaliteit in de loop der jaren is aangescherpt :deal:

Discus vind persoonlijk een slechte graadmeter, veel te veel factoren waar ze binnen no-time ziek van worden.
zelfs als alles "optimaal" is blijft er een kans dat ze zomaar wat krijgen.

L-Nummers zijn overigens bij lange na niet allemaal herbivoor, dat terzijde 🙂

Oh trouwens mensen ik probeer uiteraard gewoon een gezellige discussie los te maken 🙂
Dat Discussen no-time van iets ziek worden is ook een stelling die niet op gaat voor gekweekte Discussen maar wel vaak voor wildvang waar ook de stelling vandaan komt dat ze moeilijk zijn te houden en snel ziek worden.
Maar dat even terzijde... dat voeding voor Discussen ook niet perse runderhart of kalkoenhart moeten krijgen en perse op 30graden moeten.. dit is eigenlijk alleen nodig ze nog jong zijn en kleiner dan 12cm om ze zo snel mogelijk op te fokken voor de prijs.

Maar de rode muggenlarf en Tubifex wordt overal afgeraden en zelfs ook door de profesionele Discuskwekers over de gehele wereld.. wat ik eruit kan halen is een bepaalde bacterie die de darmen kan infecteren of verstoren.
Nou geloof ik ook niet meteen als je 2x in de week rode muggenlarve gaat geven dat ze ziek worden, ik heb het bij andere vissen ook nog nooit meegemaakt dat ze er ziek van zijn geworden.. dan had mijn maanvis koppel allang het loodje moeten leggen die kregen soms wel elke dag rode muggenlarve/artemia en granulaat in die 3jaar dat ik ze al heb.
Dus tja... blijft een vraagteken.

Laatst bewerkt:
Als ik de link naar de pagina op jouw website bekijk, zou in theorie zwarte mug gevaarlijker moeten zijn voor echte Mbuna dan rood.. maar daar hoor je dan niemand over.
Dus vandaar dat ik mij afvraag waar dat stigma vandaan komt :deal:

Goede vraag....wellicht is het iets dat door iedereen wordt overgenomen zonder dat men nog weet waarom. Ik weet wel dat het inderdaad ook bij zeer ervaren kwekers ook wordt geroepen...maar ook hier kan dat zijn omdat het nou eenmaal wordt afgeraden. Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat het wellicht meer een geval is van te vaak en te veel het verkeerde voer geven en mogelijk niet zozeer het soort voer......maar zeker weten doe ik het niet.

Ik schrijf overigens ook niet alle artikelen zelf.....gelukkig....ik weet dus niet zeker waar deze specifieke info vandaan komt. Ik zie het wel in vrijwel alle boeken terugkomen.

Nou ik geef het hier aan de opvang maantjes die onderhand niet zo genoemd mogen worden zeg dus maar opvang maanvissen want ze groeien als kool op zowel rode als zwarte en op zijn tijd een blokje artemia
Dus hoezo slecht😉:juggle:🙂

Ik geef ook dagelijks 1 blokje aan de manen net als 1 witte mug, 1 artemia en 1 zwarte mug.

ik heb 1 betta man
Ik voer in de ochtend en avond.
met 1 blokje doe ik zo een 3x (Cory's eten ook mee)
Ik wissel telkens tussen de rode,zwarte,witte larven, Daphnia en Tubifex.
is dit Voldoende afwissel of is het mengen van beter?
1x tot 2x in de week granulaat

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan