Het Slootje Van De Koning | De Voorbereiding (Hoogheid)


Hoogheid

Well-known member
Lid geworden
1 maart 2018
Berichten
1,639
Leeftijd
34
Al geruime tijd weten open bakjes mijn interesse te wekken. Vooral bakken waarbij de planten boven de bak uit groeien trekken mij erg aan. Nu heb ik onlangs het project van @Akwarium met veel plezier gevolgd. Dit betreft het Pond-Style-Akwarium. Op YouTube zijn er veel interessante video's te vinden over dit open bakjes. Ik had onlangs wat plantjes over uit mijn grote bak en vond tussen het afval hier op het terrein een oude wasmachine. Ik heb de deur gedemonteerd en de glazen bak goed schoongemaakt en gevuld met kiezelstenen die ik hier op het erf gevonden heb. De stenen zijn uiteraard enorm goed gewassen voor ik ze ben gaan gebruiken. Het resultaat hiervan is als volgt:
IMG_20200809_220949.jpg


Dit bakje heb ik nu twee weken staan in de woonkamer tot groot plezier van mij en mijn vrouw. Nu loop ik tegen enkele beperkingen aan en kriebelde het dusdanig om dit wat groter aan te pakken dat ik van de week naar het dorp ben gegaan om daar het slootje te volgen door het dorp heen om te bekijken welke planten er precies in en nabij het water groeide. Ik heb met foto's een selectie gemaakt aan planten en ben later die dag met mijn vrouw samen langs het water gaan wandelen en heb toen wat plantjes meegenomen. Deze staan momenteel in een emmer bij de voordeur zodat ze wat licht krijgen en ik wissel iedere dag het water zodat ze het overleven. Lijkt tot nu toe prima te gaan overigens. Het leek mij dus leuk om een plaatselijk biotoopje te beginnen in de woonkamer.

Die dag ben ik ook naar de plaatselijke LFS gereden en heb daar een bakje van 40x25x25 cm gekocht. Ik vond het een prachtig maatje en ik hoop dat we elkaars maatjes gaan worden. :DD
IMG_20200817_135327.jpg


Nu zijn er enkele zaken waar ik momenteel nog mee bezig ben en die luiden als volgt:

- Het achterste gedeelte van dit bakje wil ik met stenen vullen tot de bovenste rand en er eventueel een of meerdere stenen bovenuit laten steken. Achter deze stenen wil ik wat planten plaatsen die ik langs de oever heb gevonden. Nu las ik in het topic van Akwarium dat juist dit een van de zaken was waar hij zelf tegenaan gelopen was. De planten uit de natuur zijn enorm gaan strekken en vielen om omdat ze niet stevig genoeg waren. Dit staat mijn plan om een plaatselijke biotoop te starten dus een beetje in de weg. Eigenlijk komt het er op neer dat aquariumplanten / moerasplanten voor dit project het beste geschikt zijn.

- Ik vul dit bakje tot 1/2 of 2/3 met water en laat het andere deel dus droog staan. Dit maakt o.a. dat er in de hoogte ruimte is om een soort beekje water van boven naar onder te laten lopen. Het idee is om rechts bovenin te beginnen en het water naar links naar beneden te laten lopen. De inrichting met stenen loopt dus van rechts achterin het hoogste naar voorin het laagste en vanaf rechts achterin naar links naar beneden toe. Ik heb een paar uurtjes liggen rommelen met wat pompjes en slangen om te kijken hoe het met de sterkte van de pomp zit als het water omhoog gepompt moet worden maar dit gaat prima. Het kleinste pompje geeft een prima straal water. Nu ben ik een beetje bang dat ik het veel te ingewikkeld aan het maken ben en het eigenlijk een onhaalbaar project is in dit kleine bakje. Het idee is om het pompje links achterin onderin te verbergen onder wat stenen en de slang naar rechts bovenin te laten lopen en daar het water dus uit te laten stromen.

- Als het vorige punt niet haalbaar blijkt te zijn heb ik het idee om over de gehele breedte de stenen halverwege het bakje tot bovenin te laten komen waardoor er meer een oever effect ontstaat. Onderin leg ik dan kleinere kiezelsteentjes en misschien zelfs wat zand uit het beekje hier in het dorp. Hoe kijken jullie hier tegenaan?


Zoals jullie kunnen lezen is het nog heel erg veel spelen met ideeën, pompjes, stenen en plantjes om te bepalen wat het uit eindelijk gaat worden. Ook de daadwerkelijke benaming is nog wel even een puntje. Wordt het nou eigenlijk een Paludarium, Riparium of zelfs een Vivarium?

:petjeaf:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk project! Ik ga even meelezen! :)
 
Voor een Riparium lijkt me het aangekochte bakje wat aan de kleine kant. Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken!
 
ik heb bij de ranzijn wat oever plantjes gehaald en er goed op gelet dat ze wat kleiner blijvend zijn, misschien een idee voor jou ?
20200817_152006.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar zonder gekheid, mooi projectje! Benieuwd naar het resultaat. Ik heb hoge verwachtingen 😜

(Het werd ook wel weer eens tijd dat u uw territoriale wateren ging uitbreiden..)
 
Hier een foto van de grotere stenen die ik uitgezocht en meegenomen heb. Ik heb dus ook nog een aardige hoeveelheid kiezelstenen (grind pad) liggen die ook klaar zijn voor gebruik.
IMG_20200817_185011.jpg



Leuk project! Ik ga even meelezen! :)
Altijd welkom! :petjeaf:

Voor een Riparium lijkt me het aangekochte bakje wat aan de kleine kant. Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken!
Welke naam zou jij het beestje geven Ben?

Veel succes Daan.
Thanks!

ik heb bij de ranzijn wat oever plantjes gehaald en er goed op gelet dat ze wat kleiner blijvend zijn, misschien een idee voor jou ?Bekijk bijlage 305662
Ik heb geen idee wat de Ranzijn is maar het is inderdaad een goed idee van je!
Bedankt voor je tip. :petjeaf:

Leuk project en wat origineel van die wasmachineglas
Dankjewel. Het was ook puur toeval, ik zocht een bakje zonder er geld voor te betalen en dan kom ik met creatieve oplossingen. :juggle:

Maar zonder gekheid, mooi projectje! Benieuwd naar het resultaat. Ik heb hoge verwachtingen 😜

(Het werd ook wel weer eens tijd dat u uw territoriale wateren ging uitbreiden..)
Dankjewel, ik ben zelf ook erg blij met dit nieuwe projectje! Wel jammer van die hoger verwachtingen want het project moet leuk blijven. En ik merk nu dat er een bepaalde verwachting waargemaakt moet gaan worden. :DD :juggle:
Het uitbreiden van territoriale wateren was inderdaad hoognodig en voelt dan ook weer vertrouwd als vanouds!
 
"Welke naam zou jij het beestje geven Ben?"


In een Riparium wil men over het algemeen ook nog wat zwemruimte voor de aanwezige levende have, vaak aan de oever levende dieren. Daar kan in een bakje van deze grootte, volgens mij, te weinig sprake van zijn. Maar het hangt dus wel ook af van de dieren die je in je bak zal zetten. Maar voorlopig, uitgaande toch van én nat én droge plekken, een Paludarium?
 
Ik ben momenteel bezig met het nadenken over de inrichting en op welke manier ik de oeverplanten in de bak wil gaan houden.
Ik heb het idee om de bak voor de helft te vullen met water en in het midden van de bak een bovenwaterdeel te maken door middel van stenen. Ik ga grind gebruiken om het midden op te hogen tussen de grotere stenen tot net boven het waterpeil en wil er dan een soort plantenbakje van maken. Nu vraag ik mij af met welk materiaal ik dit bakje het beste kan vullen. Ik had het idee om inveegsplit te gebruiken van de bouwmarkt: https://www.karwei.nl/assortiment/inveegsplit-zwart-0-2mm-per-zak-a-20-kg/p/B541881
Maar ik heb ook gewoon een zakje potgrond liggen. Of geel zand uit de buitenbak van de paarden dat ik natuurlijk goed was voor gebruik.

Alle tips, ideeën en suggesties zijn weer welkom! :petjeaf:
 
Leuk zeg!!! Aan de achterzijde een verhoging bouwen met gaas, stenen ertegenaan dat het “grotten” zijn en daarbovenop de oeverplanten? Paar takken erin steken, is het met een kleine oever! Succes met het project hoogheid, ik ga je volgen!
 
Wel een heel leuk idee om met gaat een soort grot te bouwen maar ik ga het toch even wat eenvoudig houden om het mijzelf vooral niet al te moeilijk te maken. Ik onthoud jouw idee zeker en wie weet ga ik dat in de toekomst alsnog toepassen.

Voor nu heb ik bij de LFS een zakje filterzand gehaald. Ik spoel het straks even goed schoon voor ik het ga gebruiken. De korrelgrootte is 1-2 mm.
PXL_20200819_124235930.NIGHT.jpg


Ik zie nu dat de foto wat donkerder van kleur is dan het in werkelijkheid is. Neem het even met een korreltje (filter)zand. :juggle:
 
Dit lijkt mij 'gewoon' aquariumgrind, of vergis ik mij in de schaal?

Wel leuk dat Koninklijke tafelkleed!
 
Dit lijkt mij 'gewoon' aquariumgrind, of vergis ik mij in de schaal?

Wel leuk dat Koninklijke tafelkleed!
Klopt, nothing special. Maar op het zakje staat letterlijk "filterzand 1-2 mm" Ik heb die term altijd al verwarrend gevonden want ik zou denken dat het grind is. Maar goed..
 
Voor mij is dit steen/grind.
Filterzand is echt wat anders
 
Voor mij is dit steen/grind.
Filterzand is echt wat anders
Helemaal prima, dan gaan we vanaf nu spreken over fijn grind.
Ik ken filterzand uit een zwembad filter dat toch echt meer op zand lijkt dan op dit fijne grind. :juggle:

Ken je MD Fish Tanks al? https://www.youtube.com/channel/UC3uQXzXSPspf2LoGdtYGiHw
Maakt ook heel veel bakken met uit water groei.
Yes, ik kreeg toevallig een paar dagen terug de tip om zijn kanaal eens te bekijken heb toen met veel plezier deze video bekeken:
 
Leuk idee ik ben benieuwd naar hoe het eruit komt te zien
 
Volgens mij is Daan erin gevallen.
Hij is al een tijdje niet meer online.
 
Mijn oprechte excuses voor deze vertraging in de update! Ik zal ook binnenkort eens een update plaatsen over de Rio 180 trouwens. :petjeaf:

Ik heb anderhalve week geleden samen met een vriend van mij het bakje helemaal ingericht. Vandaag heb ik de bak voor het eerst onderhouden en heb toen wat Blyxa Japonica weggehaald en op een andere plek opnieuw ingepland omdat ik niet helemaal tevreden was over de compositie. Ik voorzie jullie graag van 3 foto's die ik zojuist gemaakt hebt van het bakje. De ideeën die ik voor dit bakje in eerste instantie in gedachten had heb ik aan de kant geschoven en ben op een andere manier dit bakje gaan inrichten. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik merkte dat ik mijzelf iets te veel op de hals heb gehaald in een relatief onrustige tijd hier in huis. Mijn vrouw is hoogzwanger. :juggle:

Let wel: het bakje heeft net een waterwissel te voortduren gehad en het water is hierdoor ietwat troebel. Ook zijn de stenen boven het waterpeil nat.

Foto 1:
PXL_20201101_161152180.NIGHT.jpg


Foto 2:
PXL_20201101_161602909.NIGHT.jpg


Foto 3:
PXL_20201101_162058381.PORTRAIT.jpg



Tips, ideeën en andere opmerkingen over dit project zijn altijd van harte welkom! :petjeaf:
 
Begrijpelijk dat er nu andere zaken prioriteit hebben . En ja wat moet ik van je bakje zeggen, aan een kant leuk en bijzonder al hou ik zelf wel van een groen bakje. Maar goed het heeft wel iets Daan ;)
 
Heb je wat onder die veldkei ??

enneuh minimale randopmerking. in het begin zeg je van dit bakje 40 x 25 x 25, ik neem aan en zo te zien dat dat 25 x 40 x 40 is ?
 
Heb je wat onder die veldkei ??

enneuh minimale randopmerking. in het begin zeg je van dit bakje 40 x 25 x 25, ik neem aan en zo te zien dat dat 25 x 40 x 40 is ?
Er ligt absoluut iets onder die veldkei. Dat zijn namelijk 3 lagen piepschuim die ik op maat heb gesneden. En het bakje is 40 x 25 x 25. Ik heb het zojuist nagemeten omdat ik bijna aan mijzelf begon te twijfelen. :petjeaf:

PXL_20200909_122216068.NIGHT.jpg
 
Aantrekkelijk bakje. Heb gelijk een haat liefde met die grote steen😄
Benieuwd naar de rio!
 
Er ligt absoluut iets onder die veldkei. Dat zijn namelijk 3 lagen piepschuim die ik op maat heb gesneden. En het bakje is 40 x 25 x 25. Ik heb het zojuist nagemeten omdat ik bijna aan mijzelf begon te twijfelen. :petjeaf:

Bekijk bijlage 311251


Heel verstandig..

toch zou ik met men eigenwijze boerenverstand zeggen dat het bakje langer is dan hoog maar missschien zat er net wat teveel beerenburg in de koffie :DD
 
40x25x25 lxbxh
Dan klopt het toch?
 
Als hij niet vierkant is wel
 

Terug
Bovenaan