Het Slootje Van De Koning | De Voorbereiding (Hoogheid)


Bijlagen

  • tenor.gif
    tenor.gif
    84 KB · Weergaven: 112
Neen. Ik dacht dit goed uitgezocht te hebben. Zou daar het probleem zitten?

Dat lijkt wel zo..
Ik baseer mij op de man die mij uitlegde hoe ik mijn achterwand moest maken
ook de achterkant in de tegellijm en epoxy anders kan er allemaal witte drab afkomen

elders lezend zag ik ook weer veel mensen die gewoon net als jij een kale plaat met zonder niks onderin hadden

Ik bet te onervaren om te zeggen dit of dat is het
 
Helaas heeft dit project de komst van de baby niet weten te overleven. Er ging dermate veel tijd in mijn nieuwste hobby zitten dat ik dit 'Slootje van de Koning' heb moeten afbreken. Daarnaast kwam ik met geen mogelijkheid van de kaamlaag af. Ik wisselde de laatste twee maanden ongeveer 2-3 keer per week een klein deel van het water maar tevergeefs. De kaamlaag bleef iedere keer net zo hard terugkomen. Eerder hebben wij het hier gehad over de lagen piepschuim die hier een bijdrage aan zouden kunnen leveren maar zelf begin ik steeds meer te denken aan het minimale filterpompje dat achterin de bak verstopt was. Dit pompje was een klein internet aquarium pompje zonder filtermedia. Ik heb zelf rondom de ingang van het pompje een grove spons met daaromheen filterwatten geplaatst en dit geklemd tussen de ingang van het pompje en de ruit van het aquarium. Dit werkte op zich prima maar bleef een enorm kleine hoeveelheid aan filtermedia. Mocht ik ooit nog eens dit bakje opzetten zal ik waarschijnlijk kijken naar een zogenaamd HOB filter (Hang On Back) of een sponsfilter.

Voor nu staat dit project even ingepakt in een doos op zolder te wachten op betere tijden. :petjeaf:

"...elders lezend zag ik ook weer veel mensen die gewoon net als jij een kale plaat met zonder niks onderin hadden

Ik bet te onervaren om te zeggen dit of dat is het"
Ik heb hetzelfde, ik ben te onervaren om hier zelf uitsluitsel over te geven maar ik lees verschillende verhalen dat het prima onbewerkt te gebruiken is. Ook heb ik dit besproken met een zeer ervaren aquariaan hier van het forum. Maar goed, ik weet zeker niet wat nu uiteindelijk de oorzaak is geweest van de kaamlaag.
 
Daan: als je weer gaat starten, begin dan in ieder geval met een laagje lava steentjes. Dit is voor dit type bakjes echt wel een must. Zorgt voor een betere huisvesting van bacterien, wat je pompje goed ondersteund en zelfs bijna teniet doet. Je pompje zorgt voor de circulatie en wat filtering. Verder is het een goede bron aan mineralen.

Ik zou verder geen kiezels meer gebruiken, doorgaans blijft hier toch veel troep in staan. Prima te gebruiken als verhoging achterin of als detail, verder niet echt nuttig.

Pak het gewoon weer op als de tijd zich weer aandoet šŸ‘.

Gr. Ed
 
Die platen zouden niets moeten afscheiden.
Nee dat denk ik zelf ook. Maar goed, je leest dan toch verschillende verhalen. Onderaan de streep had ik zelf dus ook de overtuiging dat het zou moeten kunnen en heb de sprong gewaagd met de piepschuimplaten.

Wel jammer Daan maar je moet prioriteiten stellen.
Inderdaad, ik heb de grote bak nog staan hoor en ik beleef hier inmiddels weer enorm veel plezier aan dus ik ben een gelukkige hobbyist! :DD

Daan: als je weer gaat starten, begin dan in ieder geval met een laagje lava steentjes. Dit is voor dit type bakjes echt wel een must. Zorgt voor een betere huisvesting van bacterien, wat je pompje goed ondersteund en zelfs bijna teniet doet. Je pompje zorgt voor de circulatie en wat filtering. Verder is het een goede bron aan mineralen.

Ik zou verder geen kiezels meer gebruiken, doorgaans blijft hier toch veel troep in staan. Prima te gebruiken als verhoging achterin of als detail, verder niet echt nuttig.

Pak het gewoon weer op als de tijd zich weer aandoet šŸ‘.

Gr. Ed
Bedankt voor je reactie Ed! Ik heb dit bakje leeggehaald en heb toen inderdaad een zak lava stenen gekocht om als onderste laag op de bodem te gaan gebruiken als vervanging van de piepschuimplaten. Ook met het oog op een betere bacterie huisvesting. Wat ik wil gaan doen met mijn andere bak (100x40x50 cm.) is de achterste laag opvullen met behoorlijk wat lavastenen om zo een verhoging en een flinke woning aan te bieden voor de bacteriƫn. De vuilophoping tussen de steentjes was enorm. Leuk om eens uit te proberen en interessant om te zien maar wat een vuil lag er tussen die stenen zeg toen ik het bakje leeghaalde.

Maar als ik jou goed begrijp zou ik met de bovenstaande stappen gewoon met datzelfde stromingspompje weer aan de slag kunnen gaan? Interessant om uit te proberen in ieder geval!
Bedankt voor je reactie Ed! :petjeaf:
 
Maar als ik jou goed begrijp zou ik met de bovenstaande stappen gewoon met datzelfde stromingspompje weer aan de slag kunnen gaan? Interessant om uit te proberen in ieder geval!
Dat moet zeker goed gaan komen Daan, pompje is er eigenlijk alleen voor om het water wat in beweging te houden. Je baterieen huizen elders šŸ˜Š. Ben benieuwd wat de toekomt brengen gaat voor dit bakje.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan