Wat is er nieuw

Het verschil tussen Sera mineral salt en Sera GH+/KH+

JurgenD

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2015
Berichten
1,580
Ik zag laatst in de LFS dat Sera zowel mineral salt en GH+/KH+ in het aanbod heeft.
Beide zijn ze volgens de verpakking geschikt voor het aanharden van osmosewater. Al verhoogt het mineral salt niet meer de KH.
Gezien de prijs ongeveer hetzelfde is en de verpakking niet veel geheimen prijs geeft heb ik gewoon even Sera gemaild met de vraag naar meer info.

Daarop kwam een completer antwoord die ik graag met jullie deel omdat ik weet dat er toch veel mensen dit gebruiken:

Sera GH/KH-plus verhoogt vooral de totale hardheid en de carbonaat hardheid en bevat natrium, kalium, calcium en magnesium.
Sera mineral salt brengt daarboven nog andere sporenelementen zoals jodium, selenium, mangaan en zink in het aquariumwater.

Dan weten we dit ook weer. 😀
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat je dit even deelt!

Van salty shrimp heb je de

GH+/KH+ (voor o.a. neocaridina garnalen)

GH+ (voor o.a. caridina garnalen)
 
Goed om te weten. Mineral salt gebruik al een paar jaar, bevalt prima.
 
Mineral salt is dus "completer" zeg maar. Ik gebruik het ook bij de TB garnalen.
 
Ik heb even de tikfout in de titel aangepast Jurgen. Slat moet salt zijn natuurlijk😉
 
Ik heb even de tikfout in de titel aangepast Jurgen. Slat moet salt zijn natuurlijk😉

Hah, had ik niet gezien. Prima :thumbs:


Mineral salt is idd completer, enkel moet je de KH apart aanharden.

Ik snap uiteindelijk het bestaansrecht niet van die GH/KH+. De dosering is hetzelfde en de prijs ook.
Hadden ze dan niet beter een KH+ in poedervorm op de markt geplaatst. Want volgens mij is dat wat de meeste nu doen.
Mineral salt en KH+ uit de vijverafdeling.
 
Ik gebruik het omdat het mineral salt de kh niet verhoogd. Deze is voor de TB garnalen tussen de 0-1 ongeveer. Gh wordt ongeveer 270uS met mijn toevoeging.
 
Hoezo inbreken? 🙂
 
Je hebt geluk dat Jurgen hier zit want die kent het misschen wel en kan wellicht zeggen of dit de kh ook verhoogd.
 
Ja hoor, ongeveer hetzelfde als wat sera mineral salt vroeger deed. ruwweg de helft van de GH dacht ik.
 
Omdat ik heel brutaal mijn eigen vraag in jouw topic zet bedoel ik.
Haha, ik ben echt wel meer gewend dan dat hoor. 😀
Al valt het de laatste tijd bijzonder mee hier.
 
Klopt idd,had ik dus beter niet kunnen nemen dan.
Ben het nou al beu en moet nog beginnen! 😉

Zeker Jurgen,is een stuk plezanter zo!
 
Beter niet? Ja en nee. Een KH van 0° is ook niet zo aan te raden. Dan floept uw pH op een neer van de minste invloeden.
Er is niets verkeerd aan een KH van 1-2, tenzij je echt moeilijke garnalen gaat houden.
 
Dus de helft van de gh lees ik. Ik heb hier meestal een gh van 6 dus dat zou dan een kh van 3 zijn. Tja ze zeggen voot de TB een kh van 0-1 dus dan is 3 misschien weer veel. heb daar geen ervaring mee verder met mijn zout.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan