Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


Jos Hut

Well-known member
Lid geworden
8 april 2008
Berichten
2,208
Locatie
Emmen
Naast mijn huidige kweekruimte voor maanvissen ben ik momenteel druk bezig om een tweede ruimte te maken. Een plaats om te gaan kweken met discusvissen.

Een tussenwand rond het trapgat is inmiddels geplaatst. Geen klein klusje! Deze wand is maar liefst 3,5 meter hoog en ongeveer 5 meter lang. Eerst het raamwerk maken van balken en daarna het raamwerk bekleden met gipsplaten.in de wand heb ik een deur geplaatst met daarnaast een dubbele lichtschakelaar, en twee dubbele wandcontactdozen.
De volgende stap is het afwerken van de wand.

Tegelijk ben ik bezig gegaan om discusvissen te houden. Twee Stendker red Scribbelt zetten regelmatig eitjes af en bewaaieren die een paar dagen. Daarna is het legsel verdwenen. Met een beetje geluk zitten er bij de vijf Stendker Santarem discusvissen twee koppeltjes. Twee vrouwtjes zetten regelmatig af. Nu nog de eerste larfjes...
In een apart aquarium zwemmen zes wildvang aequifasciata' 's uit Peru. Ze zijn nog jong en moeten nog flink groeien voordat hier hopelijk een koppel uit komt. Prachtige jonge discussen die dol zijn op Artemia.

Vier extra aquaria staan inmiddels klaar maar de benodigde stellingen daarvoor moeten nog gemaakt worden. In totaal zullen er rond de 20 aquaria bij komen. Gaat een tijdje duren om alles in te richten.
Foto's volgen

Wordt vervolgd.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dat vraagt wel om foto's natuurlijk
 
leuk dat je ook discussen gaat kweken.

ook topkwaliteit zoals we van jou gewent zijn zeker :)

veel suc6 met je vissen .

hou ons op de hoogte
 
Een koppel Stendker Santarem heeft nu voor de eerste keer eitjes. Ik verwacht er niet veel van maar als het wat wordt is dat leuk. Daarnaast ben ik zes wildvang aequifasciata uit Peru aan het opkweken. Flink voeren en veel water verversen. Ik hoop dat daar een koppel uit ontstaat. Zijn nu al schitterende vissen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
goed nieuws .

hopelijk heb je geluk en heb je toch wat over .

maar dat vraagt om foto's :).
 
Het legsel is niets geworden. Volgende keer beter.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Inmiddels is het gelukt. Een koppel Santarem discussen zwemt met een groepje van zo'n 15 jongen in hun aquarium rond. Pa en ma verdelen de zorg voor hun kroost. Prachtig om te zien, erg lastig om te fotograferen.
Een ander koppel discussen heeft nu ook jongen. Larfjes die nog net niet aan zwemmen toe zijn. Dit zijn er flink wat meer.

De zes wildvangdiscussen groeien als kool: flink water verversen en flink en goed voeren.

Tussendoor mijn nieuwe kweekruimte behangen en gesaust. Best wel hoog 3,80 meter. Morgen komt de installateur een verwarming plaatsen en vervolgens kunnen mijn stellingen erin. Het zijn grootvakstellingen geworden die ik via een online veiling gekocht heb. De legborden worden van betonplex, origineel worden ze geleverd met spaanplaat.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Een paar foto's van het koppel Santarems.
De jongen zijn nu drie dagen oud en groeien als kool.

779182jos_hut_0_82_discus29september2014_082.jpg

914328jos_hut_0_82_discus29september2014_080.jpg

432334jos_hut_0_82_discus29september2014_081.jpg

289876jos_hut_0_82_discus29september2014_084.jpg


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dank je wel,

De andere jongen zwemmen nu ook vrij als het goed is. Het is moeilijk te zien omdat dat aquarium gedempt licht heeft. De Eikenbladvarens ( Ceratopteris cornuta) groeien daar namelijk super goed in.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Geen jonge vis daar te zien. Ouders zwemmen door de bak in hun gewone kleuren. Ik ga ervan uit dat ze de jonkies hebben opgepeuzeld.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Leuk hoor. Ik moet eerlijk bekennen dat ik af en toe ook op online veilingen kijk naar een aquariumstelling.
 
dat is jammer, helaas gaat het vaker zo maar het kan ook goed gaan, succes, wel spannend, tenminste dat vond ik altijd ;)
 
Ik heb een grootvakstelling gekocht met liggers van 1,35 m. Op deze liggers leg ik betonplex. Daarop komen dan de aquaria.
Het voordeel van deze stellingen is dat ze zeer sterk zijn en dat je de liggers op veel verschillende hoogtes kan plaatsen.
Op deze manier kan ik zonder problemen aquaria van bv 1,20x40x50 in de stelling plaatsen. Veel aquariumstellingen hebben deze ruimte niet, kleine en lage bakjes zitten dan er in.
Het nadeel is dat veel van deze grootvakstellingen dat ze erg groot en breed zijn en vrij prijzig.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
ik en denk meerderen zeer benieuwd zijn hoe het allemaal eruit komt te zien.
Ben bvenieuwd.
Succes Jos.

Gr:Wilfried
 
Om alvast een indruk te geven:

671517jos_hut_0_82_kweekruimte_002.jpg

Het vloeroppervlak is 1,5 m x 3m in het smalle deel en verder een stuk van 3 m x4 m met een hoogte van 3,80 m.
De lange wand aan de linkerkant is zes meter lang. De hoogte bij de knieschotten is 1,25 m en gaat omhoog tot 3,80 m. Tegen de knieschotten plaat ik twee aquaria boven elkaar. De hele ruimte is of behangen of gesaust.

932419jos_hut_0_82_kweekruimte_003.jpg


De staanders van de grootvakstelling heb ik 40 cm breed gemaakt ( was 60 cm), de liggers zijn 1,35 cm lang. De platen waarop de aquaria in de stelling geplaatst worden zijn van betonplex. Deze grootvakstellingen hebben een fors draagvermogen. Ik verdeel de aquaria over de hele ruimte zodat ook het draagvermogen van de zoldervloer niet overbelast wordt.

815366jos_hut_0_82_kweekruimte_007.jpg


Ik heb nu vier van deze stellingen klaar. Nu moet ik op zoek naar wat liggers zodat ik alle staanders die ik heb kan benutten.

818251jos_hut_0_82_kweekruimte_010.jpg


Mijn planning is dat in deze ruimte ongeveer 20 aquaria komen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vandaag en gisteren heb ik de aquaria geplaatst. Zes van 1m x 40x 40 en vier van 1,20m x40x50.
Morgen kijken of alles waterdicht is. De verwarming werkt en de ruimte komt al mooi op temperatuur.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
hoi jos waar heb jij de stellingen vandaan
 
Ik heb de stellingen via online veilingmeester gekocht uit een faillissement van een bedrijf uit Garsthuizen. Dat kleine dorp ligt in de gemeente Loppersum vlakbij Delfzijl. De staanders van deze legbordsteling waren 2meter hoog en 60 cm breed. Met behulp van de slijptol zijn ze nu 1 meter hoog en 40 cm breed. De legborden van spaanplaat heb ik vervangen door legborden van betonplex. Die zijn watervast. De liggers zijn 1,35 m lang, daar ben ik blij mee want vaak zijn ze langer.
Na flink wat speurwerk op internet denk ik dat deze stellingen te koop zijn via www. Almas.nl. Op Marktplaats staan veel advertenties van bedrijven die stellingen leveren. Kijk dan bij legbordstellingen of grootvakstellingen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
okay dan speur ik verder

stelling heb ik wel meer is grootvak stelling

van link51 en vogelzang maar die zijn 350 hoog en 110 die en 270 lang

maar dan weet ik dat het niet kant en klaar tekoop is en iets in die richting moet zoeken
 
In mijn extra kweekruimte is het 24,5 graden. Prima voor de maanvissen die daar verder opgroeien. De andere ruimte is warmer, zo rond de 29 graden. Bij het bezoek dat gisteren een kijkje kwam nemen zag ik dat het shirt al natter werd van deze tropische temperatuur. De discusvissen vinden het allemaal prima. Het koppel Santarems zwemt sinds gisteren met hun jongen door de bak. De kleintjes eten van het huidslijm van beide ouders. Om de beurt geven die hun kroost de kans om een hapje te komen eten. Ik zorg ervoor dat de ouders ook flink te eten krijgen.
Het andere discuskoppel heeft vanmiddag weer afgezet. De eerste drie keer aten ze de jongen op toen ze wilden gaan zwemmen. Het is weer afwachten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De oudste jonge discussen heb ik vandaag overgezet naar een 60 cm bak met als hoogte 40 cm. Ze zijn nu net zo groot als een ouderwets dubbeltje. Het vele voeren met Artemia zorgde ongewild ook ervoor dat in hun vorige bak de Hydra's zich flink vermenigvuldigden. Deze zoetwaterpoliepen leven van infuus, watervlooien en jonge Artemia. Vijf keer per dag de discussen voeren is ook vijf keer per dag de Hydra's voeren.
Nadat de jonge discussen zijn overgezet heb ik wat Alparex in deze bak gedaan. Vier uur later was er geen enkele levende Hydra meer te zien. Morgen gaat alle water er uit en gaat er warm water in. Ook een probaat middel om eventuele Hydra's om zeep te helpen. Ik heb hier , jaren terug, in mijn aquarium ook wel eens Dactycid voor gebruikt.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dit nest groeit fantastisch, ze zijn nu zo groot als een kwartje. Het volgende nestje ging ook prima tot gisteren. Inmiddels zijn er tien doodgegaan om onverklaarbare redenen. Niet allemaal tegelijk maar iedere paar uur een. Iedere twee uur heb ik 50% water ververst en langzamerhand lijkt het beter te gaan.

De tweede kweekruimte is bijna klaar. Alle bakken staan op hun plek en de vissen erin doen het goed. Bijna 40 aquaria heb ik nu totaal tot mijn beschikking met daarin meer dan 7000 liter water voor mijn maanvissen en discussen.
Binnenkort zal ik weer wat foto's plaatsen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Hey jos, was leuk om het op de beurs even over je discusproject te praten!
Ik blijf het met spanning volgen.
 
Was ook een leuke beurs!

Petje af voor de organisatie

Hobbygroet,
Jos Hut
 
updates :)
hoe zit het er nu mee ?
en heb je eigenlijk in je maanvissen bestand moeten snoeien om discussen te houden ?

veel succes met beide soorten .
 
Ik heb niet in mijn bestand maanvissen hoeven te snoeien. Het aantal aquaria heb ik namelijk verdubbeld. Mij valt wel op dat het in mijn eerste kweekruimte warmer is dan in de andere. Dit is dus de beste plaats voor discussen. De oudere jongen van de maanvissen verhuizen daarom af en toe naar de andere ruimte. Overigens is het daar gewoon 26 graden.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Weer een leuk projectje om te volgen :D
 
En als je in de buurt bent: van harte welkom! Je kan het dan met eigen ogen zien.

Op dit moment zitten er meer dan 1200 jonge maanvissen ( Nanays, Redshoulders en Eimekeis)en ongeveer 75 jonge discusvissen ( santarem van stendker). Ze moeten allemaal nog wel wat groeien voordat ze naar liefhebbers kunnen.

Binnenkort verwacht ik een zestal groene wildvang discussen. De wildvang uit Peru doet het goed. Ik geniet er iedere dag van.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Een paar fotootjes:



Peru wildvang
641542jos_hut_0_82_luchtpomp2_110.jpg


Stelling in kweekruimte
482234jos_hut_0_82_luchtpomp2_152.jpg



Die drukke zwemmers zijn de eerste jonge discussen, nu 4 tot 5 cm groot. Volop in de weer met de net gevoerde artemia.
271164_0_82_luchtpomp2_165.jpg


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Nice,Jos. Erg indrukwekkend 1200 manen
 
Dit was er al:

256947jos_hut_0_82_luchtpomp2_146.jpg


329398jos_hut_0_82_luchtpomp2_145.jpg


768644jos_hut_0_82_luchtpomp2_144.jpg


499572jos_hut_0_82_luchtpomp2_143.jpg


en natuurlijk staat aan de andere kant ook een lekker stoeltje.........
266223jos_hut_0_82_luchtpomp2_150.jpg

De meterbak bovenop de stelling is verdeeld in twee delen. Rechts zit er inmiddels een koppeltje Ramirezi's in en links een koppeltje Altospinoza's.
Eens kijken wat ervan komt.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Geweldig.
Vraag me af of je wel al dat gekweekte spul verkocht krijgt maar zal vast wel goed zitten.
 

Terug
Bovenaan