Wat is er nieuw

Heterandria formosa. 3 x Meer mannen dan vrouwen.

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Leeftijd
56
Na een aantal keer tellen kan ik niet anders concluderen dat er in mijn bakje grofweg 3 keer zoveel mannen H. formosa geboren werden afgelopen half jaar, dan vrouwen. Betreft half oktober tot ongeveer half april.

Ik ben heel benieuwd naar de reden. Heeft Iemand hier soortgelijke ervaring?

Veel parameters over die periode kan ik niet melden. Aanvankelijk temp = 24 graden, na 3 maanden teruggezet naar 21 graden. Over die periode ook geen GH, KH en pH bekend.
Testsetjes die ik nog heb zijn oud en open, lijken me niet meer erg betrouwbaar.

Visjes zitten op kraantjeswater en dat water is tamelijk hard, als ik me goed herinner kH ergens in de buurt van 13 en de GH rond de 16-17
Gedurende het hele half jaar geen medebewoners.

De redenen weet ik niet. Maar mijn ervaringen zijn hetzelfde.

Rond deze tijd kun je ze prima buiten houden in een speciekuip. Ze groeien dan ook een stuk harder.

De redenen weet ik niet. Maar mijn ervaringen zijn hetzelfde.

Rond deze tijd kun je ze prima buiten houden in een speciekuip. Ze groeien dan ook een stuk harder.
Bedankt voor je reactie Botia. Typisch toch deze verhouding man/vrouw.
Bij o.a. guppen (Poecilia reticulata) raden ze meer vrouwen dan mannen aan. Ik heb niet het idee dat de Heterandria formosa dames erg lastig gevallen worden door de mannen, tenminste niet in het extreme.

Ik heb buiten een Kuip staan, daarin zitten 3m/3v.
Omdat ik niet bijster veel vrouwen heb durfde ik er niet meer in te doen (risico spreiden).
Ik moet het aantal vrouwen tijdens voedertijd nog eens proberen te tellen, wellicht kunnen er toch nog wat naar buiten

Bij mij was het in balans, maar toen ik ze ging verkopen en dus meer vrouwen dan mannen verkocht merkte ik dat de mannen ook achter de heel jonge vrouwtjes aangingen, zodra het stipje op de anaalvin zichtbaar werd. Op een gegeven moment zag ik geen nieuwe vrouwen meer. Uiteindelijk de laatste vrouwen met een paar mannen verkocht en toen hield ik 13 mannetjes over die dus fanatiek achter elkaar aan gaan en gewoon doorgaan met elkaar proberen te bevruchten.

Ik moet toch nog eens op de ruit gaan hangen met mijn neus. Ik heb mogelijk wat jonge dames maar zeker weten doe ik jet niet. Het is nu puur de bouw waar ik op af ga, niet het niet hebben van het gonopodium.
De mannen zie ik hier veel sparren met elkaar. Meer dan dat ik zie dat ze dames willen bevruchten.

Nog de kweker van mijn groepje benaderd, hij herkende het ook niet

Als ik bovenstaande lees zit dat eigenlijk een beetje hetzelfde als in de wereld van de mbuna's (en in zekere mate ook bij een aantal andere cichliden).
heb je 1 man? dan zeker 3 vrouwen erbij i.v.m. paringsdrift.

Heb je meerdere mannen? dan zijn deze ze onderling zo met elkaar bezig dat je met 1 a 2 vrouwen toekomt.

Blijft dan wel dat je toch moet zorgen voor evenveel of iets meer vrouwen... in het geval van de Formosa's zou ik hetzelfde proberen na te streven.

Heb je meerdere mannen? dan zijn deze ze onderling zo met elkaar bezig dat je met 1 a 2 vrouwen toekomt.

Hmmm ik vind dit lastig te vertalen naar de formosa, gisteravond toevallig nog iets gelezen over hoe de mannen kleine territoriums hebben, soms van slechts enkele cm groot.
Verdorie, ik moet op zoek naar dat artikel, blijkt nu in eens van belang.
Laters!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan