Heterandria formosa: hoe kom ik eraan?


Barbarossa

Active member
Lid geworden
6 mei 2013
Berichten
38
Leeftijd
39
Locatie
Nijmegen
Een tikje verliefd geworden op heterandria formosa, oftewel dwergtandkarper. Lijkt me een ontzettend leuke bewoner van m'n dicht beplante 28L bakje, dat al lang prima draait en waar nu alleen wat neocaridina's in zitten.
Maar nu de vraag: hoe kom ik eraan? Ik begreep dat winkels ze meestal niet hebben. Hebben jullie advies?
 
Je kan hier in de sectie gevraagd een oproep doen of eens informeren bij winkels of ze deze hebben of wanneer ze te bestellen zijn.
 
En niemand die vind dat 28 liter te klein is voor visjes? terwijl in andere topics iedereen zijn zegje erover heeft?

Anyway, die bak te klein voor visjes
 
Ik heb ze in een bak van 25 liter gehad en had daar spijt van want je ziet ze amper en ik denk dat ze wat groter moeten worden gehuisvest inderdaad.
 
En niemand die vind dat 28 liter te klein is voor visjes? terwijl in andere topics iedereen zijn zegje erover heeft?

Anyway, die bak te klein voor visjes

Geen idee hoe groot ze moeten zitten. Ik ging ervan uit dat het hele ienie minis zijn maar heb nog geen foto s gezien van nicole. Maar als aquarium te klein is, is goed dat je zeg want misschien weet TS dit niet.
 
Ik vind óók dat dit bakje te klein is voor vissen. Daarom zitten er dus slechts garnalen in.
Het is alleen wel zo dat massa's Amerikanen (waaronder ervaren aquarianen) met veel plezier en succes formosa's houden in 5 gallon, oftewel een kleine 19 liter. Zijn die dan allemaal onverantwoord bezig?
Hoe dan ook: goed dat jullie waarschuwen, @Nicolientje-W, @jessicapilon, @Esthersvisjes.
 
Ja Amerikanen zijn niet bepaald een schoolvoorbeeld van visvriendelijk bezig zijn, als je ziet hoe vol ze bijv. malawibakken proppen en er dan ook nog bij beweren dat de vissen zich prettig voelen want ze vechten nooit (nee logisch vechten ze nooit want er zit teveel vis in die bak om een territorium te vormen, dus zijn ze allemaal gestressed), dus nee niet Amerika als voorbeeld nemen
 
Ik heb ook formosaatjes. 28 liter is niks. Er komen veel jonge visjes. En worden niet echt opgegeten.
 
Geen idee hoe groot ze moeten zitten. Ik ging ervan uit dat het hele ienie minis zijn maar heb nog geen foto s gezien van nicole. Maar als aquarium te klein is, is goed dat je zeg want misschien weet TS dit niet.

De vrouwen waren hier rond de 2,5 cm en de mannen met 1,5 cm wat kleiner.
 
Bij mij groeien de oudere dames door tot 4 cm inmiddels. Worden echt 2x zo groot als de mannetjes.
 
aar heb nog geen foto s gezien van nicole.
Die zullen er denk ik ook niet snel komen. Blenden perfect met de ondergrond en schaduwen. Mijn visjes zijn nog klein, niet volwassen - en ik kan inmiddels wel vertellen vliegensvlug. Niet met het oog te volgen dan. Trekken ook regelmatig in groepjes door de bak maar voor een foto moet ik dichterbij komen en dan is de groep meest foetsie.
 
Duidelijk mensen, dit is tóch meer iets voor een grotere bak. Ik keek ook wel naar zwemgedrag en zo, en ze leken me best wel rustig wat dat betreft. Maar ik vertrouw op de kennis op dit forum, en bovendien: 'bij twijfel niet doen' vind ik een verstandig adagium, als het over levende wezens gaat.

De les: vertrouw wat minder op Amerikanen. Had ik eigenlijk al best wel kunnen weten, toch? :)
 

Terug
Bovenaan