Wat is er nieuw

Heterandria formosa met Trichogaster chuna

Lid geworden
17 april 2023
Berichten
21
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje: 🙂
Ik heb sinds November een nieuw aquarium (Juwel Primo 70). Die draait heel goed.
De bewoners zijn:
- 2x Trichogaster chuna
- 9x Hyphessobrycon amandae
- 3x Ottocinclus, (ik weet het, ze moeten eigenlijk met meer zijn, maar ik heb ze al 3 jaar. Ik begon met 8 maar er zijn dus al 5 afgevallen. En nu ik weet in wat voor'n omstandigheden ze gevangen worden wil ik ze eigenlijk niet meer aanullen)
- Een heleboel vuurgarnaaltjes
- 1 zebraslak

Zou ik hier een trio'tje Heterandria formosa bij kunnen zetten? Ik hou de bak op 21 graden, dus de honinggoerami's zijn heel rustig. Ik zie vrijwel nooit agressief gedrag naar de tetra's en naar het vrouwtje. Het leek mij wel leuk omdat er dan iets meer beweging is in de bovenlaag. Ook zijn ze klein. De baby's worden dan waarschijnlijk wel opgegeten maar dat maakt op zich niet zoveel uit toch?

Ik ben benieuwd wat jullie hier van denken
Alvast heel erg bedankt!
 
Waarom doe je er niet nog twee honinggoeramivrouwtjes bij?
 
Formosa zijn levendbarend en ik denk dat je er al rekening mee moet houden dat weinig jongen het in zo n beperkt bakje zullen overleven.
 
Waarom doe je er niet nog twee honinggoeramivrouwtjes bij?
Dankjewel voor je reactie! Heb ik een tijdje gehad. Maar mijn ervaring is dat het eigenlijk altijd fout gaat. De eerste keer bleek een van de vrouwtjes een onderdanig mannetje te zijn, en de tweede keer vochten de vrouwen continu met elkaar wat resulteerde in de dood van een vrouw. En de twee die ik nu heb lijken het heel erg goed te doen! Ik zie eigenlijk nooit agressief gedrag..
 
Formosa zijn levendbarend en ik denk dat je er al rekening mee moet houden dat weinig jongen het in zo n beperkt bakje zullen overleven.
Dankjewel voor je reactie! Daar had ik inderdaad al rekening mee gehouden. Ik zou ze vooral willen houden omdat er dan iets meer beweging is bovenin de bak. En ik vind het ook gewoon hele leuke visjes!
 
Ik heb ze ook gehad maar ik zag ze alleen onderin.
@NicoleE heeft ze ook gehad en kan denk ik iets meer vertellen.
 
Hmmmm, dat is dan wel jammer. Ik las juist overal dat ze meer aan de bovenkant zwommen.....
 
Ik had ze in een 40cm breed bakje met 30 liter maar hier dus niet. Ik zag ze uberhaupt amper.
 
Aha, bedoel je daar mee ze juist wel of juist niet zijn aan te raden? :DD
 
Persoonlijk zou ik ze niet nemen maar volgens mij heeft Nicole er andere ervaring mee.
 
Oke, dankjewel voor je advies... Ik wacht rustig af! 😛
 
Zou ik hier een trio'tje Heterandria formosa bij kunnen zetten? Ik hou de bak op 21 graden, dus de honinggoerami's zijn heel rustig. Ik zie vrijwel nooit agressief gedrag naar de tetra's en naar het vrouwtje. Het leek mij wel leuk omdat er dan iets meer beweging is in de bovenlaag. Ook zijn ze klein. De baby's worden dan waarschijnlijk wel opgegeten maar dat maakt op zich niet zoveel uit toch?
In deze bak en met slechts 3 stuks raad ik je het heel sterk af. De visjes zijn klein en vallen met hun tekening toch al amper op. Als ze zich veilig voelen zullen ze zich echt niet beperken tot de bovenlaag. Bij mij, 80 liter, donker bakje, gingen ze door alle lagen heen. Maar het bakje was donker en het aantal was hoog. Uiteindelijk tientallen. Laat ik zo zeggen, ik kon ze niet meer tellen.

Ook dat grote aantal zorgt voor veiligheid. Het zijn van oorsprong geen visjes die in een trio leven, maar in een grote groep. Ik zeg bewust niet "school" want scholen doen ze niet.

Ik vermoed dat als ze zich niet veilig voelen, ze naar de onderlaag gaan en beschutting zoeken van de planten. Dat gezegd hebbende, ik weet niet hoe jouw bakje eruit ziet en of ze bovenin ook de veiligheid kunnen vinden.

Jongen zullen inderdaad wel opgegeten worden maar dat ligt ook deels aan de beplanting van jouw bakje.

En over dat aantal van 3 vs een wat groter groepje? Niet doen, daar gaan jouw Chuna's niet blij van worden.

Edit: ze zwommen door alle lagen maar de onderste helft was denk ik toch drukker bevolkt dan de bovenste helft.
 
Heel erg bedankt voor je reactie! Dit is mijn aquarium, wel donker en aardig beschut. Maar als ik uw reactie zo lees, denk ik dat ik zeker niet moet doen. Dan laat ik het denk ik ook gewoon bij deze vissen die ik nu heb, ik denk dat er eigenlijk geen een soort is die er nu nog goed bijpast..... Iedereen heel erg bedankt voor de hulp!
 

Bijlagen

  • IMG_2999.JPG.JPG
    IMG_2999.JPG.JPG
    1.8 MB · Weergaven: 25
Mooi bakje, ik houd wel van dat donkere! Mogelijk is jouw bakje nog donkerder dan het mijne destijds. De Chuna's komen er mooi in uit zeg. Dit is wel een bakje waarin ze zich veilig zouden voelen denk ik. Maar ook is het bakje weer zo donker dat je ze slecht zult zien, schat ik dan in he. Blijft altijd moeilijk om de helderheid van een bakje via een foto te beoordelen.

Maar de Heterandria formosa zijn leuk! Misschien een reden voor nog een bakje erbij? :DD

Edit: 3 stuks zullen ook niet echt bij elkaar blijven zwemmen denk ik.
 
Het is altijd wijs om te weten wanneer je iets beter niet doet.
Dan wordt het toch tijd voor een tweede bak als het visje in je hoofd blijft spoken.
 
Voordat je het weet heeft het MTS* je flink te pakken en is er nog maar lastig van te genezen.

*Multiple Tank Syndroom
Ach ik ben ook van 14 naar 4 gegaan dus het kan wel hoor😉
 
Voordat je het weet heeft het MTS* je flink te pakken en is er nog maar lastig van te genezen.

*Multiple Tank Syndroom
Haha, ik zou wel willen! Het is maar dat ik er niet genoeg plaats en geld voor heb 😆😆
 
Laatst bewerkt:
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: misschien toch de temperatuur geweest
      Terug
      Bovenaan