Wat is er nieuw

Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid) snoeien...

• Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
S

smidsy

Guest
Beste allemaal,
Ik heb mijn planten nu ruim 2 weken in de bak staan, en alles slaat redelijk tot goed aan, echter alleen de Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid) is een beetje een zorgen kindje, terwijl dat deze toch te boek staat als een makkelijke snel groeiende plant... bovenop maakt hij wel nieuwe blaadjes aan maar van onder lijkt hij af te sterven, wat is wijsheid om te doen....
IMG_20191004_064352_1.jpg

Snoeien doe je door de top eraf te knippen (circa 15 cm) deze plaats je dan weer terug. Als je de plant wilt vermeerderen laat je de onderkant staan dan komen daar weer niewe uitlopers aan.
Deze plant heeft wel redelijk wat licht nodig, krijgt ie dat niet dan wordt de onderkant wat kaal, en groeit ie lang en dun de hoogte in.

En je moet de stelen een paar cm uit elkaar plaatsen, niet met in een bosje zoals je nu hebt.

Maar zo slecht staat ie er niet bij hoor, en hij maakt nu andere (spitsere) bladeren zoals je ziet, de onderste bladeren zijn nog zoals ie bij de kweker vandaan kwam.

Laatst bewerkt:
Patrick heeft al een duidelijk antwoord gegeven en net als bij alle snelgroeiers moet je de stelen wat verder uit elkaar plaatsen.

Snoeien doe je door de top eraf te knippen (circa 15 cm) deze plaats je dan weer terug. Als je de plant wilt vermeerderen laat je de onderkant staan dan komen daar weer niewe uitlopers aan.
Deze plant heeft wel redelijk wat licht nodig, krijgt ie dat niet dan wordt de onderkant wat kaal, en groeit ie lang en dun de hoogte in.

En je moet de stelen een paar cm uit elkaar plaatsen, niet met in een bosje zoals je nu hebt.

Maar zo slecht staat ie er niet bij hoor, en hij maakt nu andere (spitsere) bladeren zoals je ziet, de onderste bladeren zijn nog zoals ie bij de kweker vandaan kwam.
Okee dus t beste plant ik ze ong 1 cm uit elkaar en, wacht ik tot de bovenste toppen ong 15 cm met nieuw blad zit en knip ze dan af en haal de oude lelijke stelen weg em plaats de nieuwe verse weer terug...?

Ik laat tussen de stengels meestal net zoveel ruimte als het blad lang is zodat er voldoende licht bij kan komen. Ik zou hier eerder 2 cm ruimte laten . Toppen kun je mooi terugplaatsen en de lelijke delen weggooien.

Ik laat tussen de stengels meestal net zoveel ruimte als het blad lang is zodat er voldoende licht bij kan komen. Ik zou hier eerder 2 cm ruimte laten . Toppen kun je mooi terugplaatsen en de lelijke delen weggooien.
Top, bedankt voor de uitleg en info, ik zal ze van t weekend minder met de stelen bij elkaar steken en er een wijder groepje van maken ipv een bosje...
Is er dan nog iets wat je aan de lucht wortels kunt doen, of hoort dit er gewoon bij?

Okee dus t beste plant ik ze ong 1 cm uit elkaar en, wacht ik tot de bovenste toppen ong 15 cm met nieuw blad zit en knip ze dan af en haal de oude lelijke stelen weg em plaats de nieuwe verse weer terug...?
Yep, en wel wat verder uit elkaar dan 1 cm, maar dat gaf John ook al aan.
Is er dan nog iets wat je aan de lucht wortels kunt doen, of hoort dit er gewoon bij?
Dat wordt op den duur wel minder is mijn ervaring, in een nieuwe bak is de bodem nog erg schoon en valt er niets te halen, dat is denk ik de reden voor de luchtwortels, maar deze plant doet dat altijd wel iets.

Vooral licht geven. In tegenstelling tot wat wel eens wordt gedacht wordt de plant om z'n mooist wanneer het licht krijgt! Hoewel de tolerantie best groot is blijven bij minder licht de bladeren ook kleiner. De bladkransen kunnen dan ook heel mooi groot worden bij een hogere lichtintensiteit.

Met veel licht kunnen er behoorlijke kransen ontstaan ja, ik heb de plant ook gehad, maar groeit retesnel en het is geen leuk klusjes om al die fragiele stengeltjes weer in te korten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan