Wat is er nieuw

Hey hallo, even voorstellen

crisis

Member
Lid geworden
2 november 2020
Leeftijd
43
Goedemorgen beste aquarianen,

Mijn naam is Cris en ik wil mij hierbij even voorstellen. Ik ben bijna 40 jaartjes oud, HTS'er, vader van 2 jochies en woon in het noorden des lands.

Ik heb eergisteren een aquarium gekocht en deze wil ik vandaag gaan opstarten. Het moet een gezelschapsbak (zo noem je dat toch?) worden, die ik samen met mijn zoontjes ga inrichten & onderhouden. Ik heb mij al behoorlijk ingelezen (hier op 't forum, YouTube en andere artikelen) maar ik wil toch graag nog even jullie advies horen voordat ik vanmiddag naar een aquariumwinkel toe ga om alle benodigdheden voor de opstart van ons aquarium te gaan kopen.

Het doel is om eerst een 'gemakkelijk' aquarium op te starten. Dus makkelijke planten en bijbehorende makkelijke vissen. En dat is niet omdat ik lui ben, maar omdat ik onervaren ben 🙂. ik wil graag een goede start maken omdat dit, mijns inziens, de kans op het laten groeien van deze 'hobby' aanzienlijk doet vergroten. Dit geldt zowel voor mij als mijn kinderen.

Wat ik al heb:
  • bak: Eheim 180 (100/40/45) + pomp, lamp & verwarming
  • zak filterzand (kan eventueel altijd nog iets anders aanschaffen)
Wat ik van plan ben vanmiddag aan te schaffen:
  • achterwand folie + lijm (ik denk dat ik voor blauw ga, maar advies is welkom)
  • onderlegger omdat de ondergrond waar de bak op komt niet helemaal 100% vlak is
  • wat slangen + koppelingen voor op de keukenkraan. (voor vullen en aftappen)
  • schoonmaak spullen (tips?)
  • planten (graag advies voor gemakkelijke planten waar t.z.t. gemakkelijke vissen bij kunnen)
  • ornamenten van hout en/of steen
  • testkit waterwaarden (druppel)
  • ? waterverbeteraar voor de opstart, is dit nodig?
  • ? Extra pomp en verwarming als backup, is dit nodig?
Ben ik met bovenstaande spullen klaar totdat de vissen er over 3 á 4 weken inkomen?

Ik realiseer mij, terwijl ik bovenstaande tekst even teruglees, dat het best veel vragen zijn voor een 'voorstel topic'. Enfin; inden ik hiermee een fout maak dan mag dit verplaats worden naar een andere plek op het forum.

Fijne dag toegewenst! Cris

Welkom, leuke plannen en goed dat je eerst advies vraagt.
Alle middeltjes om een aquarium op te starten zijn pure geldverspilling een aquarium heeft gewoon 4 weken nodig om in te draaien dat is niet te versnellen. Daarnaast is waterverbeteraar de grootste kul die er maar bestaat, het water van NL is de schoonste in de hele EU en chloor zit al jarenlang niet meer in het water

Hi Cris,

Welkom!

Wat betreft planten, ik ben daar zelf ook mee bezig momenteel, en ik kijk op de site van Corné (tspt.nl) en Tropica voor inspiratie en tips.
Succes!

Welkom! Niets zo leuk en leerzaam als een aquarium bijhouden met je kindjes! Hier ook twee grote fans van 5 en 3. Alleen de water slang mogen ze niet meer vasthouden..... 😱 succes met de opstart!

Makkelijke planten; op de meeste plantjes, als je ze koopt, staat of ze easy of medium zijn en hoeveel licht je nodig hebt. Zorg ook gelijk dat je water bij opstart voeding bevat zodat ze wat makkelijker aanslaan en wat ook weer veel alg scheelt.

Welkom. Om even op de waterverbeteraar terug te komen, je kan best eens op zoek gaan naar de waterwaarden van je watermaatschappij. Er zijn normaal wel 2 maatschappijen die een klein beetje chloor toevoegen, dan is een gereduceerde dosis watervoorbereider misschien niet slecht. Moest je nog loden leidingen in je huis hebben kan een mini beetje watervoorbereider ook geen kwaad. Anders kan je het denk ik wel gewoon achterwege laten.

Dank allemaal voor de tips tot dusver!!! leuk!

Klein NOOB vraagje nog: moet ik het nieuwe aquarium nog even goed schoonmaken? en zo ja; wat is de beste methode?

Even met een nat vodje (niet eentje van je schoonmaakspullen maar een nieuw gekocht i.v.m. residu van schoonmaakmiddel) er over gaan is normaal genoeg in mijn ervaring. Sommigen gebruiken ook natuurazijn om de bak proper te maken, maar in een gloednieuwe bak lijkt me dat wat overkill.

Welkom. Om even op de waterverbeteraar terug te komen, je kan best eens op zoek gaan naar de waterwaarden van je watermaatschappij. Er zijn normaal wel 2 maatschappijen die een klein beetje chloor toevoegen, dan is een gereduceerde dosis watervoorbereider misschien niet slecht. Moest je nog loden leidingen in je huis hebben kan een mini beetje watervoorbereider ook geen kwaad. Anders kan je het denk ik wel gewoon achterwege laten.
Er word geen chloor toegevoegd, ook niet een klein beetje, is bij wet verboden namelijk

Er word geen chloor toegevoegd, ook niet een klein beetje, is bij wet verboden namelijk
https://www.drinkwaterplatform.nl/chloor-kraanwater-drinkwater/ zegt toch anders. Het is wel niet de klassieke chloorbleekloog maar chloordioxide dat die toevoegen, een pak minder schadelijk maar nog steeds onder het label milieugevaarlijk. De hoeveelheid is wel minimaal, maar beter voorzichtig dan achteraf spijt zou ik zeggen.

Dat is dus geen chloor, deze discussie is al zovaak voorbij gekomen :stars: chloordioxide is totaal onschadelijk en heeft helemaal niks van doen met chloor
Dat het in die concentraties niet schadelijk is of zo snel vervalt dat het geen effect heeft kan ik geloven, en opzich zou i.p.v. watervoorbereider het water een uurtje op voorhand klaarzetten waarschijnlijk eenzelfde effect. Maar chloordioxide is verre van onschadelijk, als het dat wel was zou het een enorm slecht desinfectiemiddel zijn.

Hoi Chris,
Welkom. Ik ben ook nog niet zo lang lid van het forum en ook nog niet zo lang in de hobby, maar ik heb wel gemerkt dat hier veel mensen zitten met verschrikkelijk veel verstand van zaken en ik heb menig vraag al goed beantwoord gekregen.
Toch een bescheiden advies uit eigen ervaring.

Je gaat van alles aanschaffen, maar ik hoor niks over welke vissen het gaat. Het is net als statistiek en Sudoko. als je de waarde in één cel vastlegt, dan beperk je daarmee meteen de keuze van de waarden in andere cellen.

Ik bedoel daarmee te zeggen, heb je toch niet stiekum al een bepaalde vis op het oog? Als dat zo is, dan is dat al bepalend voor een aantal zaken die je gaat aanschaffen. Plant of geen plant, steen, en zo ja mag dat een steen zijn die het water wat harder maakt of juist niet, hout, neem je Pleco's moet dat hout zijn waar ze van kunnen "schrapen/eten". Wil de vis juist veel verstopplekjes, of neem je een schooltje dat juist meer zwemruimte wil. etc etc etc.

Veel plezier met je aankopen

Mark

Dat het in die concentraties niet schadelijk is of zo snel vervalt dat het geen effect heeft kan ik geloven, en opzich zou i.p.v. watervoorbereider het water een uurtje op voorhand klaarzetten waarschijnlijk eenzelfde effect. Maar chloordioxide is verre van onschadelijk, als het dat wel was zou het een enorm slecht desinfectiemiddel zijn.
Precies wat je zegt: in de concentraties in het leidingwater is het totaal onschadelijk, naast het feit dat het niet standaard toegevoegd word maar enkel sporadisch, dus paniekzaaierij om niks

HI @Mark D , Bedankt oor je reactie. Fijn dat je met mij meedenkt!

Qua ornamenten, ga ik voor hout... dit aangezien het water hier al vrij "hard" is en ik verder geen kalk uit rotsen wil toevoegen (ik las ergens dat, dat kon).

V.w.b. de vissen; ik ga straks met m'n zoontje naar de aquariumwinkel in Groningen. Dan gaan we "visjes kijken". Ondertussen overleg ik met de verkoper wat eventueel gemakkelijke vissen zijn (onder, midden en boven in de bak). Daar kiezen we vissen voor uit... die we uiteraard nog niet gaan kopen. o.b.v. deze vissenkeuze en de overige 'omstandigheden' gaan we planten uitzoeken en meenemen. Daarbij neem ik ook jullie tips en tricks mee 😉

Ik hoop dat ik dan het puzzeltje zo goed als mogelijk op elkaar heb afgestemd.

Nogmaals bedankt voor je tips!

Groeten, Cris

Goed bezig Cris. Beter nadenken dan ik heb gedaan, en die verkopers proberen je niet persé altijd te helpen hé, daar zijn het verkopers voor.

Ik liet mij ooit een Monodactylus aansmeren, meteen verliefd was ik, de hele wereld op z'n achterste benen, kan niet in wat ik kon bieden aan omgeving. Heeft uiteindelijk geresulteerd in een aparte grote brakke bak voor de Mono's. Daar kon best Etroplus Maculatus bij, reuze leuk broedgedrag, helaas de Mono's aten de kleintjes op, dus een tweede bak om de kleintjes in groot te krijgen. Had ik nog een eerste bak, ben nu verliefd op een L191, maar die past niet in de bak met een groter groeiende green terror.
Je raad het al..... straks staat er een vierde bak.

De hekken zijn al lang van alle dammen hier.

Maak niet dezelfde fouten :stom:

Post tzt de waterwaardes die bij jou uit de kraan komen. Het makkelijkst is nl dat je vissen uitzoekt die bij die waardes passen. Scheelt veel werk en ellende. Je zegt dat er best hard water uit de kraan komt en dan zou het zonde zijn om een vis uit te zoeken die zacht,zuur water vraagt

Ik heb een groot stuk aquariumhout bij de hornbach gehaald. Echter dit laat af als een malle... hoe vaak ik het ook afspoel, er blijft troep vanaf komen.

Iemand een tip om dit op te lossen... (hogedrukreiniger lijkt mij wat rigoureus... 🧐

Tijd en geduld, eventueel purigen in je filter doen.

Ik heb een groot stuk aquariumhout bij de hornbach gehaald. Echter dit laat af als een malle... hoe vaak ik het ook afspoel, er blijft troep vanaf komen.

Iemand een tip om dit op te lossen... (hogedrukreiniger lijkt mij wat rigoureus... 🧐
Bij mij duurde het ongeveer 2 weken, al vind ik die donkere tint wel mooi, wellicht ga ik dat alsnog zelf regelen.

Welkom op het forum en veel plezier met opstarten van het aquarium

Bedankt allemaal voor de wekomstwoorden en tips & tricks.

Het aquarium staat. Wat vinden jullie ervan?

Ik heb 5 voedingstabletten in de bodem gepropt en waterverbeteraar toegevoegd (die kreeg ik gratis mee van de aquariumwinkel).

De temperatuur staat nu op 24°. Licht op 6 uur (van 16.00 - 22.00), dat ga ik de komende dagen opvoeren naar 8 uur p/d.

PS. Het verwarmingselement heb ik ná het maken van de de foto geplaatst.

Bijlagen

• DSC_1072.JPG
    DSC_1072.JPG
    276.5 KB · Weergaven: 101
Je draagt een ietwat onheilspellende naam, maar welkom! 😀

Ik zou trouwens de belichting gewoon gelijk op het gewenste aantal branduren gooien hoor. Raken de plantjes daar alvast op ingespeeld en kunnen ze zich goed ontwikkelen.

Ik leg hout verschillende weken van tevoren in een speciekuip met water dat ik regelmatig ververs. Dan komt er niks geen troep in de bak later.

Ik heb jaren van ervaring met een professionele hogedrukreiniger.. Niet doen!!

Bedankt allemaal voor de wekomstwoorden en tips & tricks.

Het aquarium staat. Wat vinden jullie ervan?

Ik heb 5 voedingstabletten in de bodem gepropt en waterverbeteraar toegevoegd (die kreeg ik gratis mee van de aquariumwinkel).

De temperatuur staat nu op 24°. Licht op 6 uur (van 16.00 - 22.00), dat ga ik de komende dagen opvoeren naar 8 uur p/d.

PS. Het verwarmingselement heb ik ná het maken van de de foto geplaatst.
6 uur vindt ik gunstig in het begin. De planten wortelen dan goed.

Welkom, leuke bak! Ik zie een Eheim filter.
Klopt, het is een complete set van Eheim; bak, filter en verwarming. Is dat een beetje een... oké merk? 🧐

hogedrukreiniger.. Niet doen
🤣 Nee dat doe ik niet.

Ik heb het stuk hout dat nog omhoog wilde drijven,... onder een zwaar ander stuk gelegd... Alles ligt nu mooi op z'n plek.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan