Wat is er nieuw

Hi allemaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kit
  • Startdatum Startdatum
K

Kit

Guest
Hoi allemaal!

Ik ben Kit, nieuw op dit forum. Ik ben een aantal jaar geleden gestart met een klein bakje met 3 goudvissen, en inmiddels heeft de hobby een andere vorm aangenomen 🙂. Hoewel de goudvissen nog steeds aanwezig zijn in een kleinere bak, heb ik inmiddels een tropisch zoetwater aquarium. 120 L, wat voor de meeste van jullie waarschijnlijk klein is.. Maar voor mij voorlopig voldoende (dit zal niet heel lang duren ben ik bang). Op dit moment heb ik:

1 Golden Nugget (Baryancistrus xanthellus)
10 Kardinaal Tetra’s (Paracheixrodon Axelrodi)
5 Pracht Roodvinzalmpjes (Aphyocharax Rathbuni)
5 Dwerg Pantsermeevallen (Corydoras Habrosus)
5 Bleu Dream garnaaltjes (Neocaridina davidi)
1 Burmese Spiny Snail (Brotia Pagodula)

Daarbij natuurlijk ook nog een heel scala aan mooie planten.

Voorlopig is dit voldoende, geniet er met volle teugen van. Ik twijfel nog wel om wat extra Dwergpantser Meervalletjes en garnaaltjes aan te schaffen, omdat die liever in een grotere groep ronddwarrelen. Daarbij ben ik ook groot fan van deze twee, kan er heel de dag naar kijken. Twijfelgevalletje, hoewel het allemaal kleine visjes zijn (behalve Nugget, die zich alleen s’nachts laat zien) wil ik geen overbevolkte bak. Dan komt die grotere bak nog veel sneller dan gepland. Inmiddels heb ik wel in de gaten dat ik de vissen niet aanpas aan de bak, maar de bak aan de vissen 🙂 .

Nog wat foto’s bijgevoegd van mijn trots, ik hoop op dit forum nog meer te leren van jullie ervaringen!

Het is een bijzondere hobby!

Groetjes, Kit

2B267909-48C5-4094-84D6-C9DB098EE000.jpeg

BF5AA663-C7B1-451E-B433-E0DB8447149F.jpeg

97721986-EC61-42C3-A802-D0411A960C07.jpeg

Welkom, ik zou je goudvissen aanzienlijk groter huisvesten want die zitten veel te klein (google maar eens op hoe groot een goudvis kan worden mits goed gehuisvest)

Daar was ik al van op de hoogte, inmiddels hebben ze 80L met zijn drieën. Diverse planten en schuilmogelijkheden. Niet goed genoeg denk je? Hebben ze met zijn 3 nog meer nodig? Grootste is nu ik schat zo’n 6 a 7 cm, de andere 2 zijn rond de 4,5 a 5 cm. Moet je er eerlijk bij zeggen, het is dat ik ze al zo lang heb ( 6 jaar ) dus kan er moeilijk afscheid van nemen. Anders had ik het gedaan. 😛

Welkom Kit mooie vissen en inrichting heb je daar
Wat je goud vissen betreft heb je enig idee welk soort

Daar was ik al van op de hoogte, inmiddels hebben ze 80L met zijn drieën. Diverse planten en schuilmogelijkheden. Niet goed genoeg denk je? Hebben ze met zijn 3 nog meer nodig? Grootste is nu ik schat zo’n 6 a 7 cm, de andere 2 zijn rond de 4,5 a 5 cm. Moet je er eerlijk bij zeggen, het is dat ik ze al zo lang heb ( 6 jaar ) dus kan er moeilijk afscheid van nemen. Anders had ik het gedaan. 😛

Per goudvis word 50 liter geadviseerd, dus ja die zitten met zijn 3-en veel te klein, dat je ze al 6 jaar hebt en ze nog zo klein zijn is een slecht teken, dan hebben ze zich dus niet kunnen ontwikkelen (dat komt omdat ze te klein zitten) op deze leeftijd hadden ze al aanzienlijk groter moeten zijn

WElkom Kit. op het Af.

• Leuk
Waarderingen: Kit
Hoi welkom op het forum .
Ik heb geen goudvissen maar heb van de kenners hier gehoord dat goudvissen idd minimaal 50 liter water per vis nodig hebben.
Daarbij moet het aquarium goed gefilterd zijn omdat het grote vervuilers zijn.
Goudvissen stoppen uitwendig met groeien in een te kleine bak, helaas stoppen ze inwendig niet met groeien waardoor ze een zeer pijnlijk leven lijden ivm organen die te groot worden met misvorming tot gevolg.
Eigenlijk horen goudvissen niet in een aquarium maar in een vijver thuis.
Mocht deze informatie niet juist zijn is er vast wel een kenner op het forum die het kan verbeteren

Dat wordt een mooie vijver graven, of op zoek naar iemand met een mooie vijver 😛 . Heb dat inderdaad ook wel eens gehoord, vandaar dat de bak steeds groter is geworden. 150 L voor 3 goudvissen vind ik te veel van het goede, dus dan maar op zoek naar een passende oplossing 😉

Wat ik me dan nog wel afvraag, is het dan het beste ze in de lente te verhuizen? Ivm temperatuurverschillen?

Welkom Kit mooie vissen en inrichting heb je daar
Wat je goud vissen betreft heb je enig idee welk soort

Een normale goudvis en twee sluierstaarten. Heb ze ooit eens meegekregen van iemand uit een kom, in een aquarium gedaan. Iedere keer groter en groter, maar de vissen blijven (zoals verwacht) gewoon groeien.

Welkom op het forum.

• Leuk
Waarderingen: Kit
Wat ik me dan nog wel afvraag, is het dan het beste ze in de lente te verhuizen? Ivm temperatuurverschillen?

In het voorjaar verhuizen is het beste, en ter voorbereiding daarvan de temperatuur tegen die tijd in de bak verlagen als dat mogelijk is, en anders ter overgang tegen die tijd een speciekuip in de schuur zetten en z eeerst daarnaar verhuizen met het aquariumwater en een filter

Dat wordt een mooie vijver graven, of op zoek naar iemand met een mooie vijver 😛 . Heb dat inderdaad ook wel eens gehoord, vandaar dat de bak steeds groter is geworden. 150 L voor 3 goudvissen vind ik te veel van het goede, dus dan maar op zoek naar een passende oplossing 😉

Verstandig besluit

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan