Wat is er nieuw

Hi!

Fred de Vis

New member
Lid geworden
26 september 2024
Berichten
1
Leeftijd
37
Nieuw op het forum dus ik zal mij even netjes voorstellen!

Doordat mijn vriendin bij mij is komen wonen is haar aquarium nu "ons" aquarium en daarmee ben ik terug geraakt in de hobby waar ik vele jaren geleden mee ben gestopt maar ik ben blij dat het eindelijk weer zover is 🙂

Ze had een 70liter bak die al jaren draait met daarin 5 keizer tera's en 1 volgroeide wildkleur garnaal. De bak was wat saai en kaal en nu ik mij er officieel mee mag bemoeien 😛 heb ik besloten de bak een beetje te upgraden en de visjes een beter thuis en klimaat te geven. Ze liet al regelmatig haar water testen maar de bak was eigenlijk te kaal en leeg.
PH en ec ben ik al goed mee bekend maar GH niet zo maar dit gaat veranderen, ik ben nogal van de grondige aanpak en wij zullen straks zelf ook ons water gaan testen en proberen zo goed mogelijk te houden. Daar zie ik een mooie uitdaging in.
Ook heb ik de enkele witlicht ledbalk vervangen door een fullspectrum ledbalk.

Ik ben dus weer begonnen mij in te lezen en vandeweek hebben we extra plantjes en wat schuilplaatsen toegevoegd wat de visjes wel zullen waarderen en ook iets meer grind op de bodem gelegd en een talluutje gecreëerd met daarin een ondergrondse schuilplaats. Er zijn ook 3 corydorassen bij gegaan omdat er op de onderlaag van de bak niet echt gezwommen werd en dit de boel meer leven geeft en mooi in balans brengt. Ik twijfel om dit aantal nog te verhogen naar 5 omdat de vissen zelf dit wel zullen waarderen maar de bak is zit wel aan zijn maximale bezetting denk ik. Tot zover had ik mij goed verdiept in de vissen die er al in zaten en die ik er nog aan wilde toevoegen en het gaat mij er wel echt om dat ik doe wat goed is voor de vissen.

Wel heb ik in de winkel meteen een fout gemaakt, ik wilde namelijk een eigen vis hebben en ik vroeg ze om advies. Het moest van mij een solo levende vis zijn die niet te groot wordt omdat de bak anders gewoon te vol is en mijn oog was al gevallen op een Labeo Frenatus (regenboog haai) die ik inmiddels Fred heb genoemd en ze zeiden dat dit prima kon.
Daar ben ik toen blind vanuit gegaan maar inmiddels weet ik dat deze vis straks toch echt een wat grotere bak nodig gaat hebben maar we kunnen in de toekomst natuurlijk nog upgraden.

Alle vissen maken het voor nu heel goed en ze hebben naar mijn idee geen tekenen van stress getoond. Ze zijn allemaal super actief, tonen natuurlijk gedrag en eten vanaf dag 1 lekker gulzig (1x per dag een klein beetje en soms een dagje niet). Fred heeft ook een schuilplaats geclaimd die hij regelmatig even bezoekt en hij is vooral bezig met het verkennen en zoeken naar eten door de gehele bak.

Misschien is dit te veel van het goede maar we zouden het eigenlijk nog leuk vinden om er wat extra garnaaltjes aan toe te voegen. Ik zie bij meerdere kennissen dat dit prima gaat in combinatie met vissen die een niet al te grote bek hebben en ik denk dat zelfs de volgroeide keizer tera een halfvolwassen garnaal niet gaat kunnen opeten maar hoe dat straks zit met Fred dat weet ik niet zo goed. De garnaal die er nu in zit is overigens 2cm lang en is de grootste die ik ooit in een aquarium heb gezien en de vissen laten hem met rust maar hij is wel wat schuw.

De visjes zijn totaal niet schuw, ze verstoppen zich niet, de hele bak wordt gebruikt en ik heb het idee dat het er zo prima bij staat.

Tips zijn natuurlijk welkom
 
Welkom!

Leuk om een oude hobby weer op te kunnen pakken.
Ik ga je alvast wel een serieuze waarschuwing geven: Ik heb ook een labeo frenatus gehad, in een 350 l bak. In het begin gedroeg hij zich netjes, maar naarmate hij ouder werd, werd hij steeds territorialer en joeg andere vissen de dood in, en ik heb hem op een gegeven moment met pijn in het hart weggebracht op om een ander thuis voor hem te vinden. Een 70l bak gaat echt niet voor een dergelijke vis, het spijt me het te moeten zeggen.
 
Welkom!

Leuk om een oude hobby weer op te kunnen pakken.
Ik ga je alvast wel een serieuze waarschuwing geven: Ik heb ook een labeo frenatus gehad, in een 350 l bak. In het begin gedroeg hij zich netjes, maar naarmate hij ouder werd, werd hij steeds territorialer en joeg andere vissen de dood in, en ik heb hem op een gegeven moment met pijn in het hart weggebracht op om een ander thuis voor hem te vinden. Een 70l bak gaat echt niet voor een dergelijke vis, het spijt me het te moeten zeggen.

Ja hier was ik dus al een beetje bang voor.
Hij is nu nog maar zo'n 4cm en ik zal het in de gaten houden. Hij lijkt zich nu nog met niemand te bemoeien maar bedankt voor de waarschuwing
 
Welkom op het forum. Jammer van het verkeerde advies van die winkel. Zou hem rap terugbrengen en ruilen voor 2 extra Corydoras.
 
Ik ben echt verbaasd. Vorige week zondag hebben wij het aquarium met keizer tera's verhuisd en de helft van het water vervangen, een paar dagen later nieuwe plantjes en visjes toegevoegd en vandaag wat garnalen. Ik had verwacht dat de dieren veel stress zouden hebben.

Beginnen vandaag de tera's opeens heel druk en jagend te doen, paar uur later zit ik drukke parings rituelen te aanschouwen. Alle mannen en vrouwen doen mee, elkaar imponeren met het opzetten van hun ondervin, sommige hangen vertikaal in hun bak. Echt heel bijzonder om te zien dit, mijn vriendin had die tera's al een hele tijd en recent een paar nieuwe toegevoegd en vandaag zien we dus dit voor het eerst.

VideoCapture_20240927-221047.jpg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan