HiFlex reflector echt beter?

L

Lyasco

Guest
Voor mijn Juwel Rekord 600 aquarium gebruik ik al jaren de standaard reflector, zoals te zien op de eerste afbeelding. Deze is naar mijn idee, op enkele oneffenheden na, nog goed genoeg.

Nu was ik toch even op internet aan het rondkijken naar een nieuwe TL (gaat het "jaarlijks" wisselen tegenwoordig eigenlijk nog op? Mijn Dennerle Trocal Amazon Day gaat namelijk al heel wat langer mee) en kwam ik de Juwel HiFlex reflectoren tegen (tweede afbeelding). Deze wordt aangeprezen als een reflector die de lichtopbrengst verdubbeld. Kan deze bewering direct overboord gegooid worden of is deze reflector inderdaad zo goed?

Laat ik de vraag iets realistischer stellen: is deze reflector in vergelijking met mijn huidige reflector veel beter of zal het verschil niet te zien zijn?

5186e66dcfc543eaafb47343be6d5e6883666457.jpg


11393_hiflex_reflektor_2_4.jpg
 
Sws is jaarlijks wisselen wat achterhaal, tuurlijk zit er achteruitgang in de opbrengst en spectrum maar dat is niet meer zo erg als vroeger.

Qua reflector geen idee, ik had de oude altijd en dat werkte, nooit de nieuwe gehad
 
Waar mag het verschil dan uit blijken? De kromming?
Dan span je je oude toch wat strakker met een tie-wrappie of zo?
 
Waar mag het verschil dan uit blijken? De kromming?
Dat vraag ik me dus ook af. Mijn idee is dat die kromming het licht wat meer bundelt maar of het effect daarvan zo groot zal zijn.
 
Ik heb ook t idee dat t meer een marketing truc is.
 
Mijn idee is dat die kromming het licht wat meer bundelt
Dat dus, zat ik ook aan te denken. Mij lijkt dat de spreidingshoek kleiner is van de nieuwe versie.
 
Wat je buis betreft kijk eens naar de uiteinde van de buis wordt deze zwart dan raakt ie op zijn einde geld voor T5 buizen
De T8 buizen ieder jaar vervangen
Wat de reflector betreft heb ze ik de 250 merk eigenlijk weinig verschil qua licht opbrengst dus of het de uitgave rechtvaardigt :S
Wat de lichtspreiding betreft zou je zeggen dat de nieuwe iets meer doen aan de ander kant door de kromming lijkt het of het licht meer naar de buis terug gekaasd wordt als bij de oude.
Of dat zo is
0a2c731a1911df7e18c03755a20143d5.jpg
:D
 
Denk dat de oude vooral geoptimaliseerd zijn op de toen standaard T8 buizen.

De nieuwe zijn denk ik geoptimaliseerd voor de nu gangbare T5 buizen.
 
Ach ja, tegen de tijd dat ik een nieuwe reflector nodig heb zal het de "nieuwe" wel worden aangezien ik de huidige bijna nergens meer zie. Slechter zal die sowieso niet zijn, echt beter zullen we dan eens zien.
 
De T8 buizen ieder jaar vervangen
Over het wel of niet jaarlijks vervangen van de TL-buizen lees ik steeds wisselende meningen. De merken zelf geven aan dat het jaarlijks moet (zou ik ook doen als ik de verkopende partij was). Ik vraag mij alleen af wat er precies slechter, en hoeveel slechter, wordt aan een buis van +/- 12 maanden ten opzichte van eenzelfde buis van bijv. 36 maanden? Heeft iemand wellicht hier het antwoord op?
 
Over het wel of niet jaarlijks vervangen van de TL-buizen lees ik steeds wisselende meningen. De merken zelf geven aan dat het jaarlijks moet (zou ik ook doen als ik de verkopende partij was). Ik vraag mij alleen af wat er precies slechter, en hoeveel slechter, wordt aan een buis van +/- 12 maanden ten opzichte van eenzelfde buis van bijv. 36 maanden? Heeft iemand wellicht hier het antwoord op?
Zover ik weet verminderd de licht en kleur spectrum van een T8 in rap tempo
als je dat precies zou willen weten zou je dit moeten gaan meten maar aangezien de gemiddelde gebruiker de spullen niet voor heeft blijft het gissen
en zullen we de buizen maker maar op zijn mooi blauwe ogen moeten vertrouwen :juggle::D:D
 
Ik heb geen idee goed de oude zijn. Ik heb in mijn 240 op de T5 2 nieuwe. Ik kan het verschil in licht wel goed zien.
 
Terug
Bovenaan