hillegina's vijvertje; wat er mee doen?


hillegina

Well-known member
Lid geworden
7 mei 2016
Berichten
93
Wij hebben een heel oude vijver in de tuin, het is een best kleiner vijver.
Er zitten krabbescheren, waterpest en een waterlelie in. En sinds pas een watermunt. Er zit een waterstroompje bij, geen filter maar wel pomp. Eventueel kan er een filter in de 'kruik' waar het water eerst in gaat.

Er zitten salamanders en kikkers in, en 3 goudvissen. Deze laatste wil ik eruit, zie je amper en worden uiteindelijk te groot.
Welke vissen raden jullie aan?
Ik zat aan goudelritsen of Chinese danio's te denken. Jullie nog suggesties/tips?
Hoop morgen foto's + maten te posten.
 
Ik vind de chinese danio's in mijn balkonvijver erg leuk. Die heb je in gewone en in gouden variant.

Er zijn nog een boel meer soorten, hoe groot is het? En welke richting heb je zelf in gedachten?
 
Hij is ongeveer 1.2 m *0.7 m. En rond de 70 cm. Diep...
Het lijkt me handig als ze winterhard zijn... Iemand nog suggesties voor andere vissen?
Foto hoop ik vanavond te posten.
 
Hilleginavijver1.jpg


Te groot denk ik...
 
Ik krijg met mobiel foto's niet klein genoeg... Te veel kb...
Iemand idee? Heb Microsoft...
 
Lukt dus niet...

Even terug on-topic...
Heeft iemand soms ervaring met de goudelrits?
Zijn de Chinese danio's goed zichtbaar of best schuw?
En last but not least; heeft iemand Chinese danio's of goudelritsen over? (graag via pb) ik plaats nog een gezocht advertentie hier, de goudvissen zoeken nog een thuis, bij interesse ook pb, gratis op te halen. Ze kunnen ook naar de buren (ruime vijver) maar als iemand ze wil, weer pb
 
Ga je voor gouddanio's

En fotos uploaden kan met de uploadsoftware alleen jammer genoeg nog niet voor tablet of mobiel.

Elritsen zij schuwer dan danios
 
Ok�, bedankt!
Ik kijk gewoon wat ik aangeboden krijg. Ik sta niet heel wild voor de vijver te doen ofzo :D ik ga er vanuit dat ze wel regelmatig zichtbaar zijn, want oppervlaktevissen, veel schuil plaatsen, rust ....
 
Ondertussen ben ik verhuisd en woon nu in de huis dat 1m boven het maaiveld ligt. Ik zou graag een voorgevormd vijverdeel voor de oorsprong (heb ik al) gebruiken om een waterval te vormen van 40-60 cm hoog. Ik schat dat de waterval 40 cm breed is. Dan belandt het water in een grote vijver. Van daaruit gaat een vistrap naar een deel op straatniveau. De vijver word van vijverfolie en krijgt dan verschillende zones, 20 50 &100 cm diep. Veel irissen en zuurstofplanten voor de waterzuivering. Eventueel nog wat filtermateriaal bij de pomp. Ik zou hier graag roodvinwindes en regenboogwindes in huisvesten, en als het kan eenden (kleine plantenetende eenden zoals Carolina eend, roodschoudertaling en gele fluiteend.) tegen reigers wil ik een pergola als afscheiding zetten en dan allemaal visdraad spannen. Ik twijfel over de vistrap en over de eenden. De tuin is zo'n 8*6, dit is de voortuin dus is niet nodig voor speelruimte van mijn broertje en zusje en de oppaskinderen van mijn moeder, terras.... Wél moet er een pad naar de achtertuin. In mijn idee zit een bruggetje net na de waterval. Wat denken jullie? Haalbaar of niet en waarom? Ps.: De vijver moet eerst nog goedgekeurd worden door mijn ouders en eerst moet binnen nog geklust worden, dan buiten alle kozijnen geverfd, de dakboorden etc...
 
Ik zou eerst eens met je ouders gaan praten over de maten als ik jouw was. Je plannen zijn groots, heel leuk, maar overleg eerst even wat mag van je ouders!
 
Een vijver is sowieso goed, maar bij nader inzien eenden toch maar niet. Vissen wel, en een groot deel van het plan mag sowieso al wel. Ik vraag me alleen af of een vistrap kan. Het vijverdeel is er al. Als ik erover begin zeggen ze "eerst binnen alles af". Dus vragen heeft ook gen zin. Maar ik snap je punt wel hoor.
 
Zeker kan een vistrap wel .
Uitvoering is in grote lijnen , je maakt een klein vijvertje die hoger ligt dan de huidige en als die overloopt loopt het water via een kanaaltje die wat laat vervallen terug naar de huodige vijver.

Maar heb je een foto van de huidige situatie dat praat makkelijker
 

Terug
Bovenaan