Wat is er nieuw

Hillstream beginnen maar hoe.?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Hein..V
  • Startdatum Startdatum
H

Hein..V

Guest
Ik wil van mijn aquarium een hillstream maken,

nou heb ik een meter bak, heb een tetratec ex1200 als filter,
ik wil graag flinke stroming in de bak hebben. Hoe kan ik dit het beste doen, nu komt de uitstroom er boven in over de breete.
ik heb in 1 buisje van de uitstroom meerdere gaten gemaakt zodat het water er aan verschillende kanten uitkomt waardoor de stroming sterk verminderd,
maar als ik er een orgineel buisje op zet met de normale gaatjes, is de stroming wel harder maar het zijn maar weinig gaatjes waar het dan uitkomt, of maakt dat niet uit.? misschien nog een extra circulatie pompje erbij doen.?
 
Een extra pompje voor de circulatie is nooit weg want als dan de uitstroom van je filter nog minderder wordt door vervuiling hoef je niet steeds noodgedwongen te boel te verschonen.
 
Google eens naar: 'manifold hillstream system' 😉
 
Moois systeem, maar dan heb je maar 2 uitstromen, en je gaat die pompen zien, is het niet mooier/beter om de uitstroom over de gehele breete te hebben.? heb maar een meter bakkie he 😛
 
Met een spraybar ga je nooit een goede stroming krijgen.
Voor zover ik mee ben met het Hillstream gebeuren, is het de bedoeling om op de bodem een stroming te cre�ren die van de ene naar de andere kant gaat.
Met een spraybar begin je al met een chaotische stroming, en ga je nooit een mooie horizontale beweging krijgen. Zeker niet in een meter bak.
Je hoeft dus een laminaire stroming te hebben, geen chaotische.

AZms9uMZxkBO2XM8AJVCk-lmVNjBGAhC.gif




Het systeem dat Mascha&Ivo voorstelt is goed, mits het gebruik van de juiste pompen.
Als je bv 2 goede stromingspompen gebruikt ism met je filter kan je zoiets wel bereiken.

Je kan ook je instroom en uitstroom aan dezelfde zijkant zetten, instroom een 10cm boven de bodem met je uitstroom ernaast die langs de voorruit blaast.
Zo word het water aan de andere kant naar beneden geduwd, en komt het langs de bodem terug.
Voor een Hillstream zal je dan wel 2 filters nodig hebben om langs de voor en achterruit te blazen.
Ziet er dan zo uit:

lilyh.jpg
 
Stroming is stroming hoor in een hillstream.
 
Ik heb een manifold, er kan nu en dan eens ergens een draaikolkje ontstaan.

Zie je niets van trouwens, maar in de natuur gaat ook niet alles altijd volgens plan.
 
De uitstromen die in een dergelijk systeem gebruikt worden zijn wel vaak krachtig, 'maar' twee lijkt me dan geen probleem.
Edit: ik had het over krachtig, Backplay benoemt waar het om gaat: stromingspompen :thumbs:

Pompen zien? Waarom niet een bos vallisneria ervoor zetten? Doen wij ook zo in de bak met een intern filtertje: zoekt u maar!
 
Of aan 1 zijde 5 cm spons,daar de pompjes in wegwerken?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan