Wat is er nieuw

hillstream biotoop, wat voor filter

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ThijsH
  • Startdatum Startdatum
T

ThijsH

Guest
Ik wil een Hillstrean biotoop maken van mijn 60cm bak maar ik zit te twijfelen over wat voor filter ik moet gebruiken. Wat voor filter is geschikt om een stevige stroming te maken in een bak met 60liter water erin.

Ik dacht zelf aan een enheim filter van 300~400liter
 
In een 60 cm kan je toch geen harde stroming maken.
Vliegt alles door de bak.
 
Wel een stevige stroming?
 
Ja,dat wel,maar dan zonder vissen.
 
Misschien wat meer info?

Zoals viskeuze enzovoort.
 
Poeh t staat nog in de kinderschoenen maar ik heb een drietal protomyzon silenesis (ofzoiets) en wil er graag nog een aantal rhinogobius duospilis bij. In mn broertjes bak lopen ook nog twee waaienhanden die erbij in zouden kunnen. Verder Hoef ik qua vissen niet echt iets meer.

Bakmaat 60x40x30
Ondergrond zand met aantal ronde stenen
Planten aantal valisnera en wat kleinere plantjes ( maar minimaal)

Dat is t volgens mij wel zon beetje, meer info nodig?
 
Maar stroming is zeker mogelijk, maar dan ook niet te veel.

Het hangt er ook vanaf welk systeem je dan kiest te gebruiken, een buitenfilter, stromingspomp of iets anders.

Ik heb eigenlijk bij wijze van spreken nu ook een 60cm, sinds de inhoud maar de helft meer is, dus 60 liter.
Ik had in het begin een stromingspomp van 1000 l/h en er werd een klein beetje zand weggeblazen.
 
Oh oke 🙂
Zou een externe filter van 300~400l/pu voldoende zijn voor een redelijke stroming? Of moet ik ook voor iets van tegen de 1000 gaan?
 
Als je 400 l/u neemt, dan zit je aan hoeveel ik nu zit.

Ongeveer 6,5 x de inhoud, als je hoger zou gaan zou het ietsjes beter zijn.
Maar dan loop je risico op wegblazend zand.

Maar sinds het een kleinere bak is, denk ik wel dat er terugstroom en zo is.
Dus dat is extra stroming...

Maar ik heb eigenlijk altijd rond de 6-7 keer de bakinhoud gehad, en heb er nooit nadelen van ondervonden.
Want toen ik ik 1000 l/u had, waren er zelfs nadelen.
De chinese danio knalden constant tegen het raam omdat ze de stroming niet aankonden.

Maar je moet wel weten, dat het belangrijkste punt waar stroming moet zijn de stenen zijn.
Bij mij zit het ook op de stenen, en ze zitten daar veel, maar meestal rusten de rhino's en sewellias op dode punten waar minder stroming is.
 
Maar wat ik nog wou zeggen, normaal gezien hebben ze 10x de bakinhoud nodig.

Maar meerdere hillstream vissen worden in een matig stromende gezelschap gehouden, en doen het daarom niet slechter.
Dus 6,5x de inhoud is een tussenslag zoals ze zeggen 😛

Het belangrijkste is trouwens zuurstof
 
Bedankt voor de tips! Ik ga het allemaal nog even overdenken.

Zuurstof als in een zuurstof pompje of is een behoorlijke stroming aan de oppervlakte ook genoeg?
 
Zuurstof als in, stromingszuurstof.

Of als bijvoorbeeld er op een stromingspompje zit, om een luchtslangetje aan te sluiten boven het wateroppervlak.

Maar ik weet niet of je wel op het juiste pad bent, als ik die laatste zin lees.
Je stroming moet halfverwege je bak komen, zodat er onder, midden en boven stroming is.

Maar je kent waarschijnlijk roy_c zijn bak wel, is een 60 cm hillstream als ik me niet vergis.
Je moet anders maar eens daar gaan kijken.
 
Nouja als het wateroppervlak maar beweegt dan komt er toch ook extra zuurstof bij? Ik was niet van plan om de pomp helemaal bovenin te doen hoor.

Heb de bak van Roy al wel even bekeken, maar ga ik binnenkort even beter bekijken. Jouwe heb ik trouwens ook al eens bekeken, ziet er goed uit. 🙂
 
Maar zoals ik al eerder zei is 10x stroming het beste, en als je doet zoals roy_c.
Is dat ook mogelijk, omdat de stenen dan het zand beschermen.

Maar als je voor zoiets als ik zou gaan, dan is het niet mogelijk, of toch moeilijk.
 
Manifold systeem heet dat, wat Roy heeft gebruikt.
 
River-Tank Manifold.

Heb ik ook. Maar die van mij is een vierkant kader.
 
Top, eens even inlezen
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan