Hillstream-project


jerre050978

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2005
Berichten
2,304
Locatie
Aalst
Beste forummers,

Mijn neef heeft ooit van mij een aquarium gekregen, maar is met zijn hobby gestopt. Het is een bakje van een meter lang. Ik wil eens iets speciaal en ben meer en meer ge�ntrigeerd door hillstream-bakjes.

Qua vissen weet ik nog niet precies, maar ik zou graag een combinatie hebben met Tanichthys albonubes.

Qua basisdesign lijkt me zo'n Manifold design sowieso het beste, met 2 powerheads en 3 sponsjes.

Qua inrichting vind ik dat in de meeste hillstreambakjes te weinig slope zit. Daarom zou ik om de 10 cm glazen tussenschotten van verschillende hoogte over de PVC buizen willen zetten (die gemakkelijk verwijderd kunnen worden moest er iets mis zijn met de PVC constructie). Zo krijg je toch wat minder verschuiving van het zand. Daarop komen dan maaskeien (vind ik persoonlijk het mooiste). Planten komen ze niet in, behalve een aantal mosbollen.

Wat me ook opvalt is dat de sponzen in de meeste bakken heel erg goed zichtbaar zijn. Nu dacht daarvoor aan volgende oplossing. Kunnen de sponsjes "verborgen" worden achter een soort van gaas met redelijk grote gaten? Of zou dit de effici�ntie van de stroming en filtering negatief be�nvloeden?

De powerheads zou ik achter een donker glas willen verbergen, zodat enkel de kop/uitstroom zichtbaar is. Al weet ik niet of dit problemen oplevert naar stroming?

Last but not least zou ik heel graag een soort van algae farm opzetten in een keinere bak. Maar de informatie die ik daarover vind is nogal heel divers. Heeft iemand ervaring met deze opzet?

Heel veel vragen, maar hopelijk kun jullie me op weg helpen.

Ik heb deze post ook individueel naar Kajsa12 gestuurd omdat hij/zij toch wel een echte kenner is. Maar misschien zijn er ook andere mensen op dit forum die me verder kunnen helpen.

Ik kijk uit naar de reacties!
 
Heb het ook niet zo voor zo'n sponsjes, als je zoals ik het noem "handig kunt prutsen".
Kun je zelf wel iets bedenken, ik heb een omgekeerde eheim voorfilter.
 
Qua verbergen van sponsjes, stromingspomp.

Zie ze vaak een hoop stenen er rond leggen, vind ik niet zo handig als je ooit eens je stromingspomp ofzo moet vervangen.
Je kan ze wat proberen verbergen, door wat dan ook dat ze in een donker hoekje ofzo zitten.


Hier is mijn hillstream ook manifold, rechts stromingspomp en links eheim voorfilter:

12722528154_02b9780afd_c.png
 
Knap hoor ;-).

Denk je dat het gebruik van een glas met 2 gaten voor de uiteinden van de powerheads (met uiteraard een verbinding met het aquariumwater) een probleem naar stroming zou kunnen opleveren?
 
Dus dan bedoel je?...

Een soort van wand voor de pompen of?
 
Inderdaad. Ik dacht aan een donker glas met eventueel bovenaan een rooster. Met daaronder (ongeveer in het midden) 2 gaten voor de koppen van de powerheads.
 
Ik denk dat er dan problemen komen.

Omdat er achter die plaat stil water komt.
 
Zouden deze problemen niet sowieso miniem zijn doordat je circulatie via je buizen gaat? Of zie ik dat verkeerd? Maar het was ook iets waar ik aan heb zitten denken...
 
Beheer, kan de titel aangepast worden naar 120 liter biotoopaquarium hillstream (jerre050978) aub?
 
Even een paar gedachten op een rijtje:

Met een goede constructie van het plaatje voor de sponsjes, lijkt me er geen probleem te zijn. Bovendien ga ik ook nog een forse externe filter aansluiten, zodat zweefvuil geen kans krijgt.

Ik ga de powerheads ook achter een glasplaat steken (met bovenaan de bak zo'n stukje metaal met gaatjes) en de uitlaten van de externe filter en de powerheads net boven de bodem laten uitkomen. Deze zullen de hellingshoek van de bodem volgen. Zo hoop ik in ieder geval in de midden- en bovenlaag wat minder stroming te hebben.

De hellingshoek van de bodem ga ik redelijk schuin houden. Ik heb het besproken met mijn aquarium-maker en we zullen dit oplossen door om de 10 cm een steeds lager plaatje te plaatsen. Zo kan ik een vrij steile slope aanhouden, zonder dat het zand zichzelf recht legt of ik met teveel keien moet werken. Deze glasplaatjes worden bekleed met steenstrips. De bodem zal een mengeling zijn van grof zand, kleinere keien en grotere Maaskeien. Zo zal het niet opvallen als er eens wat zand verschuift.

Als achterwand hou ik het altijd simpel: gewoon een zwarte vinyl aan de buitenkant erop kleven. Dat is het rustigste.
 
Dit wordt een hit. Ik voel het :p
 
Nog heel wat geduld gevraagd. De plannen voor de verbouwingen zijn gefinaliseerd. In maart beginnen we met de afbraak. In principe komen er sowieso 4 zoetwateraquaria: 3 grote van 500 tot 1000 liter met bioloog, 1 hillstream. En eigenlijk ook nog graag 2 60-literbakjes met killi's en betta's. Maar daarop is het nog een jaartje wachten.
 

Terug
Bovenaan