Wat is er nieuw

Hillstream rivier aquarium van Anke (Anketh31)

anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
612
Leeftijd
29
Ik wil jullie graag meenemen in mijn nog te leveren 2m hillstream aquarium.

Als alles goed gaat word 4 november een nieuw aquarium bij mij geleverd door Aqualife. Het gaat hierbij om het volgende aquarium:

1727185802013.png

Een aquarium van 2m breed, 70cm diep en aan de voorkant 40cm hoog en aan de achterkant 90cm hoog. Waterlevel zal ongeveer tot 30cm komen, ivm nieuwsgierige hillstreams die graag de buitenwereld willen verkennen haha.

Dit zal een hillstream aquarium worden, waarbij het het doel is om een soort snelstromend beekje incl. oever na te bootsen. Hoe ik dit precies ga doen heb ik al wel deels in mijn hoofd, maar hoe het er uiteindelijk uit gaat zien moet ik zelf ook nog even bekijken haha
Het zal het thuis worden voor diverse hillstream soorten: voornamelijk Gastromyzon, Hypergastromyzon, Stiphodons, Waaierhandgarnalen en alle andere soorten die ik interessant vindt. Maar dit zal wel voornamelijk de basis worden. Daarnaast komt er waarschijnlijk nog een Danio soort in, welke weet ik nog niet.

Ik ga daarnaast een Manifold design toepassen, waardoor ik met PVC buizen en twee pompen een lineaire stroming probeer te creëren. Hier zal ik tzt nog wel even wat foto's van posten. Dit ga ik proberen zo goed mogelijk weg te werken in de hardscape, waardoor je er zo min mogelijk van gaat zien.

Qua techniek komen er twee Oase Biomaster 850 onder, waarvan eentje met thermostaat. Er boven komen twee Chihiros WRGB 2 Slim van 90cm boven te hangen. In de toekomst zou ik graag Kessils er boven willen hebben, maar het is al duur zat. Het is mijn intentie om al het techniek zo netjes mogelijk weg te werken in de kast. Ik wil bijvoorbeeld de filters netjes aansluiten m.b.v. PVC buizen. Nu heb ik een idee van hoe ik dat wil doen, maar zodra het aquarium er is zal ik waarschijnlijk nog even jullie advies erover gaan vragen als ik een tekening heb gemaakt van hoe het moet worden. De verlichting zal in eerste instantie lang gaan branden, aangezien ik graag veel algen op de stenen heb ivm de dieetwensen van de hillstreams.

Qua inrichting heb ik al wat mooie grote keien gekocht en heb ik nog een hele berg medium keien liggen. Ook heb ik wat stukken Manzanita hout gekocht. Waarschijnlijk heb ik nog wat extra nodig om het goed af te maken. Qua planten zal het in het aquarium allemaal minimaal worden, hoogstens wat Cryptocoryne, Anubias en Bucephalandra. Misschien wat mosjes. Buiten het aquarium zal het hopelijk een groene oase worden.

Ik ben zelf heel benieuwd naar hoe het gaat worden en het zal vast nog vaak genoeg veranderen voor het me volledig aanstaat. Maar dat is ook het leuke van de hobby!
 
Ik ben heel benieuwd, het ziet er indrukwekkend uit in ieder geval!
 
Ik ben ook erg benieuwd.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan