Hittegolf, dus licht uit.... maar waarom eigenlijk?

Leon L.

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2020
Berichten
380
Locatie
Vlaardingen
Het is mij opgevallen dat er regelmatig word aangeraden om bij warm weer de verlichting te minderen of zelfs uit te zetten.
Nu heb ik een paar dagen geleden netjes mijn lichtschema‘s aangepast tot bijna uit.

Maar nu begon ik mij het vandaag het volgende af te vragen; dit brengt toch juist een nog grotere onbalans in de bak?
De planten krijgen nu niet alleen de warmte die ze niet leuk vinden, maar ook geen licht meer.
Met als resultaat dat de zuurstof productie praktisch tot stilstand komt, wat je nu juist zo hard nodig hebt in de bak.

Gaat het dan alleen om dat beetje warmte van van die LED-balk af komt?
 
Het is mij opgevallen dat er regelmatig word aangeraden om bij warm weer de verlichting te minderen of zelfs uit te zetten.
Nu heb ik een paar dagen geleden netjes mijn lichtschema‘s aangepast tot bijna uit.

Maar nu begon ik mij het vandaag het volgende af te vragen; dit brengt toch juist een nog grotere onbalans in de bak?
De planten krijgen nu niet alleen de warmte die ze niet leuk vinden, maar ook geen licht meer.
Met als resultaat dat de zuurstof productie praktisch tot stilstand komt, wat je nu juist zo hard nodig hebt in de bak.

Gaat het dan alleen om dat beetje warmte van van die LED-balk af komt?
Inderdaad, planten kunnen niet zonder licht, ook je CO2 uitzetten is een slecht plan, beter je kappen open en zorgen voor een goede doorstroming met een kleine rinpeling in het water voor de zuurstof opname, eventueel ook een fan erop zetten, alles een beetje afhankelijk welke vissen je hebt.
Als het echt te warm word kan je nog eens extra verversen, let dan wel op je plantvoeding.
 
Ik heb tl buizen en heb de lampen aan en de klep een stukje open
 
De kappen had ik er inderdaad al af. En mijn stromingspompje die ik normaal laag in mijn bak heb zitten, zorgt nu voor een mooie rimpel op het water.
Ga ik denk ik toch weer mijn normale lichtprofielen weer aanzetten.

9D7FFE23-02EC-4B7F-8E99-C0277CAE1AB4.jpeg


D5234F81-25CF-41CB-A4BF-2AA7C0F92074.jpeg
 
Licht uit wordt geadviseerd als hulp tegen het warme water i.v.m. de warmte die ze produceren. Zelf zet ik ook nooit het licht uit want ik heb merendeels LED en dan valt de extra verwarming wel mee. Wel heb ik met deze temperaturen altijd een luchtpomp + bruissteen in elke bak voor wat extra oppervlaktebeweging (=verdamping dus koeling).
 
Ik denk dat het advies "licht uit" nog stamt uit de TL verlichtingstijd.
Toevallig dat ik daar vandaag ook aan dacht omdat dit idd nog altijd standaard geadviseerd word.
Mijn verlichting draait dus zijn gewone uren.
Mijn aanpassingen, bakken in mijn woonkamer:
Enkel de verwarming uit (al zou dat in principe ook niet nodig zijn omdat die automatisch alles op temperatuur houd en dus zelf uitschakelt bij hoge temperaturen.
Verder ook CO2 zoals normaal.
Beneden heb ik airco waardoor de bakken op 26 graden blijven.

Boven is ander verhaal.
Geen airco.
Ventilator op de bak en omdat ik daar een Betta in heb die eruit kan springen enkel de kap op een kier.
Verder koel ik met bevroren waterflessen, wat de temperatuur 2 graden laat dalen en om 27 graden uit komt.
 
Ik denk dat het advies "licht uit" nog stamt uit de TL verlichtingstijd.
Toevallig dat ik daar vandaag ook aan dacht omdat dit idd nog altijd standaard geadviseerd word.
Mijn verlichting draait dus zijn gewone uren.
Mijn aanpassingen, bakken in mijn woonkamer:
Enkel de verwarming uit (al zou dat in principe ook niet nodig zijn omdat die automatisch alles op temperatuur houd en dus zelf uitschakelt bij hoge temperaturen.
Verder ook CO2 zoals normaal.
Beneden heb ik airco waardoor de bakken op 26 graden blijven.

Boven is ander verhaal.
Geen airco.
Ventilator op de bak en omdat ik daar een Betta in heb die eruit kan springen enkel de kap op een kier.
Verder koel ik met bevroren waterflessen, wat de temperatuur 2 graden laat dalen en om 27 graden uit komt.
Dat denk ik ook inderdaad, dat dat advies nog uit de TL-tijd stamt. Bij LED is dit effect minder maar ook weer niet afwezig.
Mijn aquariumwater stijgt ongeveer 1 graden in temperatuur per dag, met 320 Watt aan LED-verlichting, en dat is met de airco aan. Zonder airco eerder 1,5 graad per dag. Toch best behoorlijk, maar ik heb dan ook veel licht.
Een groot deel van dit licht wordt tenslotte omgezet in warmte en dat zorgt voor de opwarming, niet de warmte die van de led-balken zelf komt.
 
Zie het voornamelijk uit het perspectief vanuit de vis i.p.v. de plant.

Stel je water raakt echt snoeiheet (zeg 31+graden) dan moet je alles doen wat je kan om meer warmte te voorkomen, waaronder dus ook de lampen uit.
Zolang je bak niet deze temperaturen aantikt zie ook ik het nut niet van lampen uitdoen.
 
Ik heb een Juwel Helialux op mijn bak liggen die naar mijn idee sowieso al de meeste warmte via de bovenkant afvoerd.
Daarnaast is er nog wel wat ruimte tot aan het water en zijn de kappen er af.
Als ik het in de woonkamer nog een beetje normaal kan houden moet het volgens mij wel goed komen.
Maar vanaf vandaag weer gewoon de normale verlichtingsterkte.
 
Een LED geeft in tegenstelling tot TL maar weinig warmte af. Zeker als de kap open kan zou ik het licht niet uitschakelen. Planten hebben licht nodig om zuurstof te produceren en juist dat zuurstof hebben we bij hogere temperatuur van het water nodig. Alle beetje helpen, al kan er minder zuurstof oplossen in water met een hogere temperatuur. Hoe hoger de temperatuur, hoe minder zuurstof in het water.

Koelen blijft naar mijn idee nodig, maar LED uitschakelen zet denk ik maar weinig zoden aan de dijk en werkt mogelijk contraproductief.

Effectief de temperatuur verlagen heeft in mijn ogen wel nut.
 
De meeste mogelijkheden met betrekking tot het koelen heb ik opgenomen in dit artikel.....wat werkt goed, wat minder en wat kun je beter niet doen:

 
Terug
Bovenaan