Wat is er nieuw

Hobby artemia kweekschaal

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
59
Ik wil deze schaal graag aanschaffen en lees dat je geen verwarming en luchtsteentje nodig hebt.
Zijn er leden die hier al ervaring mee hebben en werkt deze schaal echt zo gemakkelijk??

Ik heb er sinds kort eentje. Als je een paar visjes hebt die je af en toe levend voer wil geven dan is ie prima. Als je per se dagelijks een hoeveelheid artemia wil hebben dan zou ik het anders aanpakken. Maar op zich werkt het prima en erg makkelijk.

Krijg je niet meer opbrengst als je wat meer eitjes toevoegt? Dan zou je toch meer moeten kunnen voeren ermee of is er een andere reden?

Dat kan inderdaad. Maar die komen dan allemaal binnen een paar dagen uit. Ik strooi er nu meestal dagelijks eitjes bij en dan kan ik er ongeveer een week mee vooruit. Daarna gaat het water stinken. Na ongeveer een week doe ik er nieuw water en nieuwe eitjes in. Omdat het niet verwarmd is duurt het dan ook nog best lang voordat de eerste weer uitkomen.
Voor mij is dit geen probleem. Ik heb alleen een paar Dario's die best een paar dagen zonder kunnen. Maar als je vissen kweekt en net kleintjes hebt dan moet je wel per se dagelijks voer hebben denk ik. Dan is zo'n grotere opstelling misschien beter. Dat weet ik trouwens niet zeker hoor want zo'n grotere opstelling heb ik nog nooit gehad.

Beetje offtopic, maar om die reden is Artemia gedegradeerd tot bijvoer voer jong grut. Ik gebruik voornamelijk microwormen.

Ik heb het niet voor de kweek maar gewoon zodat ik iedere dag 1 bak wat artemia kan geven.
Ik heb meerdere bakken dus dagelijks heb ik een hoeveelheid nodig voor 1 bak ongeveer.

Komen de uitgekomen eitjes echt zo makkelijk netjes naar het midden??

Ja dat werkt echt prima. Je hoeft alleen dat zeefje omhoog te tillen en dan zitten ze er al in. Het is echt heel makkelijk.

Er zit een gaatje in het deksel,daar doe ik een luchtslangetje in.
op het end van de slang heb ik een keramiekje over geschoven.
Dan krijg je wat stroming, en, het water gaat niet stinken.

Neem een glazen koffiekan,of wat anders, van 2-3 liter, doe daar ook zoutwater in.
Gooi de artimea,s daarin.

Kan je daar vandaan steeds uithalen.

Gebruik je daar dat gaatje aan de zijkant tegen het deksel voor? Ik vroeg me al af waarom dat er zat. :stom: Ik ga meteen morgen een luchtpompje en toebehoren kopen. 🙂

Ja, het zit er,dus gebruik ik het.

Borrelen de eitjes dan niet naar het midden?

Moet je zachtjes doen he.

Kan niet naar het midden, zitten kammen in de schaal.

ik heb onlangs ook zo'n kweekschaal gekocht. oogsten jullie dat dan zodra het leeft? ze zijn dan nog zo piepklein... ik koop weleens een zakje levende artemia, maar dat is hiermee vergeleken weer mega groot. het zou ertussen in moeten zitten eigenlijk. maar ik neem aan dat langer in de kweekschaal laten zitten geen zin heeft, aangezien er geen voeding voor ze bij zit?
ook heb ik het idee dat er heel veel eitjes niet uitkomen, kan me niet voorstellen dat dat alleen de schalen zijn. of zouden die een paar dagen later alsnog uitkomen?
groetjes, Anja

Je moet dit ook niet vergelijken met de artemia die je in de winkel koopt. Dit is ook meer voor jongen alhoewel de gewone vissen het ook erg lekker vinden. Ik heb de schaal nu in gebruik en hij bevalt me wel. na 48 uur heb je de eerste artemia en dat is schilvrij eigenlijk.

Ik denk ook dat langer in de schaal laten zitten geen effect zal hebben.

AnjadW zei:
ik heb onlangs ook zo'n kweekschaal gekocht. oogsten jullie dat dan zodra het leeft? ze zijn dan nog zo piepklein... ik koop weleens een zakje levende artemia, maar dat is hiermee vergeleken weer mega groot. het zou ertussen in moeten zitten eigenlijk. maar ik neem aan dat langer in de kweekschaal laten zitten geen zin heeft, aangezien er geen voeding voor ze bij zit?
ook heb ik het idee dat er heel veel eitjes niet uitkomen, kan me niet voorstellen dat dat alleen de schalen zijn. of zouden die een paar dagen later alsnog uitkomen?
groetjes, Anja

Uiteraard zijn het kleintjes. 3 dagen kunnen ze zonder voeding.
En ,alleen die nemen die in het vakje zitten , daar zwemmen ze vanzelf in,door het licht.

Er zijn er altijd wel die niet uit komen, die zeef je er uit,en gebruik het water weer.

Wat je kunt doen, is de bekende goudvissenkom, of ander geval, kweekbakje,daar hetzelfde zoute water in doen, en het restant uit de schaal daarin doen, met luchtsteentje,
Lat je ze daar groter in groeien.

Met artimea voeding ,een druppel per dag.groeien ze ook goed.

Ik trek het zeefje recht omhoog en dan neem je dus geen water uit de kweekschaal mee. Daarna was ik ze in een artemia zeef die wat groter is en plaats dat kleine zeefje terug in de schaal.

Goed zo, John, jij weet het. :thumbs:
Komen ze er vanzelf weer in. 😉

ik heb ze eruit gehaald met dat kleine zeefje en gelijk gevoerd vanuit dat zeefje. er zit toch bijna geen water meer in dan, zou dat hele kleine beetje water waar een heel klein beetje zout in zit dan nog schadelijk zijn voor de guppen? heb ooit eens gehoord dat er zelfs kwekers zijn die standaard wat zout in de bakken hebben zitten... of heeft het een andere reden dat jullie nog extra spoelen? ik heb geen ander zeefje wat zo fijn is dat de beestjes er niet doorheen gaan.
ik zal eens zoeken naar dat artemiavoer dan. zo kunnen de iets grotere visjes de wat grotere artemia krijgen.
groetjes, Anja

Nee dat zal zo weinig zijn dat dit geen invloed heeft hoor. ik doe het meer uit gewoonte.
Zelf artemia kweken is wel bewerkelijk dacht ik en de kleintjes eten ze net zo lief hier. Vandaar dat ik alle vissen de kleine artemia voer.

ja, die kleintjes worden ook wel gegeten door de volwassen guppen, maar ik dacht dat die een iets groter maatje wel prettig zouden vinden. je moet zoveel kleintjes eten om je buik een beetje te vullen he... haha.
maar ik las hierboven dat 1 druppeltje artemiavoeding per dag genoeg moet zijn om ze te kweken. voor dat zuurstofpompje voel ik niet veel, lijkt me weer geluid maken, dus ik ga het eerst zonder proberen. als het echt met pompje moet, zou het nog naar zolder kunnen verhuizen. ik vind het ook wel grappig om het te proberen. ook de micro-wormen lopen goed, dat vinden ze ook heerlijk.

groetjes, Anja

Zonder zuurstof gaat het niet. Moet in beweging blijven, anders dood water door zuurstof gebrek.
En de artimea gaat dood.

Hier anders!!.
https://youtu.be/EluZfgoTz-Y

bedankt Bertus, dan doen we het niet.
groetjes, Anja

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan