Wat is er nieuw

hoe 2 externe pompen aansluiten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter mark de wolf
  • Startdatum Startdatum
M

mark de wolf

Guest
Ik heb een l 1.50m br 50 h 60.
Momenteel zit er een sunsun 1400l pomp in.
Ik wil discusvissen in het aquarium houden dus wil ik het water goed filteren.
Daarom wil ik mijn tetratec ex 1200 er bij plaatsen.

Nu is mijn vraag hoe doe ik dit het beste?

Waar de instroom en waar de uitstroom?
En daarbij over de uitstroom, hoe kan ik deze het beste richten?
Dit voor zowel een goede circulatie in de bak, en aangezien discusvissen niet erg van stroming houden.

Ik hoop Dat er mensen Met tips zijn🙂

Alvast bedankt!

En wat ik vergeten ben te vragen, is het dan beter met een spreebar of gewoon een slangetje?

Zo zou je het kunnen doen:

Filter A - uitstroom aan de achterruit op de linkerkant, gericht op de voorruit | instroom achteraan rechts aan de onderkant

Filter B - uitstroom aan de achterruit op de rechterkant, gericht op de voorruit | instroom achteraan links aan de onderkant

Of omgekeerd natuurlijk.

Belangrijk is, dat je uitstroom van beide filters in dezelfde richting wijst.

Als je de uitstroom wil verminderen aan kracht, dan kan je die schuin naar boven richten, gericht op het wateroppervlak.

Ik zou voor de spraybar gaan, krijg je een betere verdeling en wordt de kracht van de uitstroom verdeelt over de vele gaatjes.

bedankt ga ik doen🙂

Coulibaly zei:

Filter A - uitstroom aan de achterruit op de linkerkant, gericht op de voorruit | instroom achteraan rechts aan de onderkant

Filter B - uitstroom aan de achterruit op de rechterkant, gericht op de voorruit | instroom achteraan links aan de onderkant

Of omgekeerd natuurlijk.

Als je de uitstroom wil verminderen aan kracht, dan kan je die schuin naar boven richten, gericht op het wateroppervlak.

Ik zou voor de spraybar gaan, krijg je een betere verdeling en wordt de kracht van de uitstroom verdeelt over de vele gaatjes.

Misschien een rare vraag, maar kan je dan niet net zo goed de ene filter links laten inzuigen en links uitblazen, en de andere filter precies hetzelfde rechts? Maakt geen verschil. Nogsteeds heb je een in en uitlaat aan beide kanten van het aquarium en is veel makkelijker om in te richten.

Joramvd25 zei:
Misschien een rare vraag, maar kan je dan niet net zo goed de ene filter links laten inzuigen en links uitblazen, en de andere filter precies hetzelfde rechts? Maakt geen verschil. Nogsteeds heb je een in en uitlaat aan beide kanten van het aquarium en is veel makkelijker om in te richten.

Voor het aansluiten zelf maakt het niet zoveel uit, tenzij je slangen echt te kort zijn.

In de methode die ik heb beschreven ga je meer volume water door verschillende soorten bacteri�nculturen sleuren. Elke filter deelt uiteraard wel dezelfde familie, maar elke filter heeft ook zijn eigen bacteri�n.

Ik beweer niet dat het verschil dag en nacht is, dat is niet zo. Als je het doet zoals jij beschrijft dan kom je er ook wel.

Coulibaly zei:

Of omgekeerd natuurlijk.

Als je de uitstromen zo plaats, gaan ze dan in het midden v/d tank niet tegen elkaar in??
1 uitstroom blaast van voorruit links naar rechts, de andere van voorruit van rechts naar links??

Intersseerd me want ik wil ook 2 filters/pompen plaatsen

Ik heb het ook zoals Coulibaly adviseerd; met spraybar. En als je het water naar voren laat stromen botst het toch niet?

Wel of niet spraybar zou ik even zelf uitproberen als ik jou was, omdat je niet teveel stroming wilt. Of de gaatjes van je spraybar wat groter maken, kan ook.
Op die manier heb je goede flow, maar iets minder krachtige stroming...
Als je er voor kiest om zonder spraybar te werken kan je er ook voor kiezen je instroom van beide pompen te splitsen met een tstuk pvc...

Met spraybar zou je teveel CO2 verliezen aan de wateroppervlakte (volgens wat ik op het forum heb gelezen)
Dus zou ik gewoon met uitlaat werken die met de filters komen (geheim en jbl).
Ik heb wel een geronde voorruit (aquarium is trofis toxotes 1800) maakt dit een verschil uit?

OVL zei:
Als je de uitstromen zo plaats, gaan ze dan in het midden v/d tank niet tegen elkaar in??
1 uitstroom blaast van voorruit links naar rechts, de andere van voorruit van rechts naar links??

Intersseerd me want ik wil ook 2 filters/pompen plaatsen

Ja, maar dit kan je beter niet doen. De vissen hebben dat veelal niet zo graag.

De uitstromen van beide filters hangen op de achterste ruit, gericht op de voorruit.

Maar je kan ze beide ook bv. links hangen en dan richten op de rechterkant (of omgekeerd).

OVL zei:
Met spraybar zou je teveel CO2 verliezen aan de wateroppervlakte (volgens wat ik op het forum heb gelezen)
Dus zou ik gewoon met uitlaat werken die met de filters komen (geheim en jbl).
Ik heb wel een geronde voorruit (aquarium is trofis toxotes 1800) maakt dit een verschil uit?

Hangt er van af hoe je hem richt. Veel rimpeling op het water is veel gasuitwisseling. Richt je hem wat meer naar onderen, heb je er minder last van. Maar volgens mij is gasuitwisseling juist wel goed hoor, met als nadeel idd dat je wat meer co2 verbruikt...

Ronde voorruit heb ik geen ervaring mee. Ik zou zeggen, gewoon uitproberen...

ik heb 2 spraybars in me vision 450,
1 recht naar beneden en langs de achterwand
1 net onder het wateroppervlak met een beetje rimpeling
heb een wave-maker op me voorruit gezet voor de stroming daar langs

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan