Wat is er nieuw

Hoe aquarium goed schoonmaken?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tfish
  • Startdatum Startdatum
T

Tfish

Guest
hoi allemaal hoe maken jullie je aquarium goed schoon met zoveel beplanting. ik krijg mijn zuiger niet goed op de bodem tussen de planten en of ik beschadig ze of zuig ze uit de grond. hoe haal je daartussen t vuil weg en de poepjes. groet tfish
 
Dat doe ik eigenlijk ook haast niet want de bacteriecultuur in de bodem behoort dat werk te doen. Soms wapper ik met afhevelen met de hand over de bodem en zuig dan wat los spul mee.
 
Weleens waar heb ik geen planten in de bak maar de al eerder genoemde handen wapper methode pas ik ook toe
 
Ik gebruik een nano bodemreiniger,daarmee kan ik mooi tussen de planten. Is maar een klein bodemreinigertje en water loopt niet zo snel dus kan er rustig doorheen 🙂
 
Ik heb een driehoekige opzetzuiger van eheim die steek ik op een stuk tuinslang en dat gaat dan zo de de WC in, door de hevelwerking ( wet op de communicerende vaten) is er stroming maar net genoeg dat de kleine vuildeeltjes mee gaan maar de bodem zelf alleen wordt omgewoeld, ik zet deze ( voorzichtig) ook gewoon boven op (voorgrond) planten groepen en dat gaat heel goed.
Daarnaast is het ook zo dat ik minimaal 2 x per jaar zeker 80 % van de planten uit mijn bak haal, en dan wat grondiger kan vuilhevelen. Daarna maak ik de planten schoon, kort ze in en herplaats weer op een iets andere plaats dan voorheen. Een soort wissel verbouw zeg maar, elke plant gebruikt immers heel specifieke elementen om optimaal te groeien en door zo af en toe te verplaatsen, kan de bodem zich herstellen, eigenlijk net zoals in een moestuintje.
 
Ik zuig de bodem soms of met een slang, waarmee ik dan rondjes draai net iets boven het substraat, zo komt het vuil iets omhoog en verdwijnt dan in de slang
Het kleine beetje grind wat evt. meekomt schep ik uit de emmer, doe ik in een bekertje en die kiep ik dan onder water weer leeg (net boven de bodem)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan