Wat is er nieuw

hoe aquarium in richten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter timsloot
  • Startdatum Startdatum
T

timsloot

Guest
Hallo allemaal

Ik heb weer een nieuwe kweek aquarium gekocht (20L) maar hoe richt je het eigelijk het beste in voor de garnalen/kreeften en voor mij omdat de kreeftjes altijd veel verstopt zitten ik heb er 2vrouwtjes CPU in zitten met 1 mannetje.
verder nu blauwe tijgertjes in zitten.
ik heb er een blok hout stenen en nog javamos en een ander balletje mos voor de garnalen en nog paar planten. Het gaat mij er meer om dat ik ze meer kan zien omdat ze ook veel verstopt zitten.

groeten tim

Voor jou misschien minder leuk, maar voor je beestjes prima.

Als je ze echt per se wilt zien dan moet je toch meer aan een kale bak met stenen gaan denken ofzo. Maar of ze daar nou gelukkig van worden....?

Naarmate het er meer worden ga je ze ook steeds vaker zien natuurlijk 🙂

Kreeften zijn vaak vooral 's nachts actief maar kleine bakjes zijn eigenlijk niet geschikt voor ze.
Ze leven normaal gesproken solitair en hebben hun eigen domein waar ze buitenom het paren meestal geen andere kreeften dulden,de kans is groot dat ze elkaar doden tijdens het vechten.
Van garnalen zijn ze ook niet vies en is dus ook geen ideale combinatie.

Dit zijn Mexicaanse dwergkreefjes die doen het wel goed 1 heeft al n tros eitjes hangen ze zijn nu ongeveer 5cm groot en groter worden ze ook niet dacht ik.

groeten tim

Je schrijft zelf al dat de kreeftjes "altijd veel" verstopt zitten.
Nu is dat meestal geen goed teken... een diertje dat zich veilig voelt in een aquarium met voldoende schuilplekken laat zich gewoon goed zien.

Op welke manier had je gedacht ze meer te gaan zien? Hoe wilde je daar voorgaan zorgen?

~ Ivo

Hoe ik dat doe ivo? Ik lees en leer er wat van als iemand op een bericht als dit of een ander bericht tips en adviezen geeft. Ik heb dit allemaal puur voor de hobby. Ik weet nu ook wel door de bovenstaande reacties dat ze meer schuilplaatsen nodig hebben en dat ga ik ook er dan in zetten. Ik doe gewoon alles op z'n tijd en wil het beste voor deze bewonertjes daarvoor doe ik het.

Groeten tim

Je zou eens beginnen met een foto van je aquarium te laten zien. Maakt het geven van tips makkelijker.

Maar dan nog zou het ook met een (nog) betere inrichting tegen kunnen vallen. Zoals Seabait al min of meer zei is voor 20 liter meer dan ��n kreeftje niet altijd zo'n succes en de kans bestaat dus dat nummers twee en drie zich veel verstoppen omdat ��n kreeftje zo dominant is.

~ Ivo

Hallo Tim,
Allereerst, de Mexicaanse dwergkreeft is van de familie "Camberellus" en deze zijn meestal niet goed samen te houden met dwerggarnalen omdat ze de neiging hebben om achter de babygarnalen aan te zitten. -Met een aquarium van minstens 60cm met genoeg verstopplaatsen is samenwonen echter wel mogelijk.

Verder kan het een goed teken zijn als een vrouwtjeskreeft erg teruggetrokken is. Dit doet zij om de meeste bescherming voor haar eitjes te waarborgen (in de echte natuur bv.).

Zoals Seabait zegt zijn kreeften 's nachts meer actief dan overdag en 20L is erg aan de krappe kant.

Voor de inrichting zijn grote stenen en kienhout goed. Herftsblad schijnt ook heel fijn te zijn (vooral voor garnalen). -Let wel op dat je het blad eruit haalt als het gaat afbrokkelen.

Groetjes,
Karyna

Waarom het blad eruit als het gaat afbrokkelen?
Genoeg mensen die hun bladeren erin laten liggen totdat ze helemaal zijn opgegeten of hoogstens alleen de nerf nog over is.

My_Jellybean zei:
Verder kan het een goed teken zijn als een vrouwtjeskreeft erg teruggetrokken is. Dit doet zij om de meeste bescherming voor haar eitjes te waarborgen (in de echte natuur bv.).
Als er eitjes zijn ben ik het hiermee eens, maar Tim schrijft wel "altijd"...

~ Ivo

Ik ben daar ��n van. Kan soms aan de korf van de buitenfilter blijven hangen,maar even schudden en het is verholpen.

Bij een binnenfilter heb ik daar geen problemen mee.

Neem altijd niet te letterlijk op ivo 😉
ik zal de kreefjes wel in de 60L zetten.
bedankt voor alle info.

groeten tim.

Doen ,he.
Wat je belooft,moet je doen.

Haha sta je anders morgen bij ons op de stoep? Wordt wel eindje fietsen voor jou denk ik xd

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan