Wat is er nieuw

Hoe aquarium omhoog hijsen

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Voor een nieuw aquarium welke een afmeting zal krijgen van ca. 1,80 -2 x60x70cm met een ledig gewicht van ca.480kg wil ik een etage hoger zetten. Via de trap is eigenlijk geen optie, je kan maar met z'n 2 en het is te smal.

Nu wil ik het aquarium eigenlijk via de tuin naar boven brengen, een electrische schaarhoogwerker is geen optie. De enige optie die dan overblijft is te gaan hijsen!

Op welke wijze kan ik nu het beste het aquarium naar boven hijsen! Of zijn er nog andere opties.

Reken houdend met de kosten!

Je zou eens kunnen informeren bij een verhuisbedrijf.

Ik zag eens een filmpje van iemand, waarbij het aquarium op een soort ladder op een plank stond, die zo omhoog ging als een lift.

zomaar en gedachte kan de etage het gewicht vol dan ook aan zo ja
is dit wat
met dank aan Bjorn vd Linden,
let wel kreeg zelf bijna een hart verzakking toen ik de eerst keer keek
dus voorzichtigheid is geboden😀😀:br:

zomaar en gedachte kan de etage het gewicht vol dan ook aan zo ja
is dit wat
met dank aan Bjorn vd Linden,
let wel kreeg zelf bijna een hart verzakking toen ik de eerst keer keek
dus voorzichtigheid is geboden😀😀:br:

Da's precies dat filmpje dat ik bedoel!

vermoede al zo iets Daan
puur toeval dat ik vanmiddag het topic van Bjorn zat te lezen:thumbs:😀

Het is me niet duidelijk of het een bestaande bak is of een nieuwe bak, om eerlijk te zijn. Als het een nieuwe bak is zou de bouwer de bak op locatie kunnen maken.

Ik heb wel eens een katrol aan een stempel gehangen, stempel goed aandraaien en ophoog hijsen, maar met bijna 500 kilo 😡

Mag ik vragen hoe je bij die 480kilo komt?

een glasbak van 200x60x70cm met 12mm dikte komt op zo´n 150-160 kilo als ik het goed heb berekent.

denk ook aan je vloer op de 1e etage. als het een houten vloer is, is dit een aardig gewicht wat erop komt.

Slechtste advies wat ik heb gezien is:
Doe er een stropje omheen en gwn trekken..

Maar Opzich, met 2 man onder en 1 boven en gwn tree voor tree omhoog drukken.
Naar beneden is een groter probleem...

goed opgemerkt Richard kom bij zon 180 kilo uit maar met 12 mm glas via deze site http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium

tja wat hijsen betreft je zult dan toch iets boven de verdieping moeten hebben waar je de hijsinstallatie aan vast kan maken
valt me nu pas op er staat in de beginpost 1,80 -2 x60x70cm
hij zal toch niet bedoelen 180x260x70 dan kom je wel aan het aangeven gewicht
maar dat kun je toch niet op een verdieping vloer zetten gevuld met water komt het totaal gewicht dan op 3713 en 3276 liter water :regen:

mag je ook wel een groot raam hebben wil je 260cm naar binnen krijgen hoor 😀

zal wel een typo zijn toch :S😀

hij bedoeld een 1m80 a 2m, hij is nog niet helemaal zeker van de lengte vermoed ik.
Ik zou de bak ook ter plaatse laten lijmen.

en alleen al het opruimen van de scherven moet er niet aan denken 😀😀

Laatst bewerkt:
Gewicht is iets hoog ingeschat maar die maat is zeker zwaarder dan 200kilo.

Grote bakken krijgen heel veel extra verstevigingsstrips dus dat tikt lekker aan.

Ik heb mijn 250x70x80 door 4 sterke kerels door een uitgehaalde voorruit naar binnen laten tillen en bij 1tje ging van de inspanning het lichtje bijna uit.

Het veiligste is om onder het aquarium een stevige houten plank te plaatsen met daaronder diverse dwarsbalken om de heisen/tillen. Torderen is funest en daarom hebben glasdragers voor lange stukken niet de voorkeur omdat niet iedereen even hoog tilt.

Zo'n lift zoals op het filmpje is ook een goeie maar daar moet je ruimte voor hebben. Als je even kijkt bij boels op de site kan je vast inspiratie opdoen en er zijn compactere oplossingen. En goede stevige basis onder de bak is het belangrijkst.

Zo deed ik het op een 2e verdieping en een afdak er nog voorlangs boven aan. Was wel spannend.

Afbeelding 019.jpg

Afbeelding 024.jpg

Gelukkig kwam de inspectie niet langs.

Zo deed ik het op een 2e verdieping en een afdak er nog voorlangs boven aan. Was wel spannend.

Bekijk bijlage 22537

Bekijk bijlage 22538

Gelukkig kwam de inspectie niet langs.

wat ben ik blij dat de mijne op de begane grond staat
moet er niet aandenken
is trouwens door 4 kerels naar binnen gebracht zwaarte viel mij eerlijk gezegd nog mee ondanks de 12 mm glas en grote
lengte was onhandig voor al vanwege een muur die in de weg stond 😡😀😀

Die zwaarte is het idd meestal nog geen eens.

Maar dat lompe gedoe, en je hebt ook nergens een plek om ze goed vast te pakken.

Ik heb daar 4 zware glasdragers voor geleend, dat zijn 2 grote zuignappen met een stevig handsvat daartussen.

de maker kwam aandragen met goede spullen om de bak naar binnen te dragen
helper met een stevige magazijn wagen en gaan met die banaan 😀
moest even achterom gebracht worden namelijk blok van acht in het midden
was even benauwd maar viel reuze mee gelukkig 😀😀

Met een heftruck ?
Pallet in de lepels (degelijk aan de lepels vastzetten)
Aquarium erop . En dan kan je hem eventueel ook nog een stuk naar binnen draaien .

Bedankt voor de info.
Ik heb de maten enigzins aangepast het wordt een bak van 1.60x0.6x0.6 10mm met verstevegings strips en als ik het goed heb berekend (Gewicht = Oppervlakte in m² X dikte X 2,5).

3x 1.60x0.6=2.88
2x0.6x0.6 =0.36
2.88+0.36=3.24m2x10mm (glasdikte)x2.5=81KG

Naar alle waarschijnlijkheid ga ik hem omhoog brengen met een kanalenlift:
kanalenlift.jpg

kom zelf op +/- 100kilo uit.

maar die 20 kilo extra zal het hem niet doen hoor 🙂

Benieuwd naar de foto's tijdens het naar binnen hijsen en als ie binnen op z'n plekje staat.:stars:

RichD1011 Mag ik vragen hoe je op +/-100 kg komt. Voor de totaliteit maakt het niet zo veel uit.

We gaan verhuizen en het aquarium gaat dus ook mee. Het aquarium willen we op een plank schuiven en daarna op de kanalenlift. Omdat het raam nu kleiner is en we aan de buitenzijde niet bij kunnen is het de vraag op welke wijze we het aquarium naar binnen kunnen trekken/schuiven. Lopen we niet gevaar van vallen wanneer het aquarium naar binnen wordt getrokken aan de plank. Er komt een moment dat de plank nog maar op 1 arm van de lift rust!

Even een schets van de situatie.

verhuis.jpg

Zal denk ik ook vooral aan de positie van dr lift liggen, Of je bak dan rii huis komt te hellen of er juist vanaf, als je snapt wat ik bedoel. Als de dichtstbijzijnde arm verder dan op het middenpunt van de bak staat of juist niet. Als de bak nml naar binnen gaat hellen, lijkt me de iitdsgong niet zo groot in vergelijking als dat hij de andere kant op zal leunen . Zeg ff als je het niet snapt, teken ik het uit voor je morgen 🙂

Ik snap wat je bedoelt, denk ik. Voor de goede orde de kanalenlift kan ik maar op 1 manier voor het raam plaatsen.

Maar op een ander forum heb ik denk ik een oplossing gevonden en wel als volgt.

Een pallet tussen de vingers schuiven, daarboven wordt een plaat vast geschroefd daar boven weer een plaat met het aquarium. Aan de andere zijde van het aquarium ( de achterzijde van het aquarium) wordt tape of touw gebonden en vervolgens wordt de plaat samen met het aquarium naar binnen geschoven/ getrokken.

De manier waarop zal op 1 manier gaan. Mijn uitleg ging meer over de plaatsing van hoe ver van het huis. Klinkt wel als een goed idee, hoop ook dat her werkt. Wellicht even op een laag punt testen met een soortgelijk formaat ding als dat lukt voor se zekerheie?!

Toch wel reuze benieuwd hoe je de bak naar binnen gaat steken ik duim alvast voor je dat alles goed mag gaan.

Is het niet verstandig om naast een plaat onder het aquarium, een opstaande rand aan de achterzijde te maken, zodat hij niet naar achteren kan schuiven?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan