Wat is er nieuw

Hoe begin ik met de ei methode

• Onderwerp starter Onderwerp starter oezy
  • Startdatum Startdatum
O

oezy

Guest
Hallo,

Mijn aquarium zit nog in de opstartfase en staat nu een week en 2 dagen.
Het is een rio 180 met vallisneria ( 2 bosjes)en lymnophila mini en hydrocotile tripartita.
En een stuk hout.
Ik ben opnieuw gestart na een gigantisch algen probleem. Heel de bak zat vol verschillende soorten en ik vermoed dat het de schuld is van de bio co2. Daar is waarschijnlijk wat van in het aquarium gekomen doordat ik geen tussenfles ertussen had.
Maar misschien heb ik wel meer dingen fout gedaan. Ik gebruikte ook easy profito en carbo.
Ik heb hele avonden op mijn tablet gezocht naar info over de ei methode en heb besloten daar mee te beginnen. De poeders heb ik besteld bij aquariumbemesting.nl en komen dinsdag binnen.
KPO4, KNO4, K2SO4 en sporenelementen.
Ik wil 50 % gaan vervangen per week en het liefst geen bio CO2

Mijn vragen zijn,
Wanneer start ik het beste met de ei methode?
Kunnen de poeders ook met gewoon water of demi water opgelost worden?
Is CO2 noodzakelijk en zo ja beter bio co2 of kan easy carbo ook?
Voeg ik voor het gebruik van de ei nog iets toe aan voeding of co2 of niets?

Ik weet dat bio co2 geen carbo is maar op dat vlak zoek ik de makkelijkste weg met resultaat. Maar wanneer bio beter resultaat geeft dan doe ik dat.
Er is ook nogal discussie over het water verversen in de opstartfase maar ik heb besloten om dat wel te doen. 1x per week. Ik heb namelijk niet de intensie om snel vissen toe te voegen.
Op het moment heb ik last van een witte waas op het hout en planten maar dat is een opstartprobleem.
Ik wil het zo graag dat het is een keer langer dan drie kwart jaar goed gaat.

Ik los het op in leidingwater. Je kan starten wanneer je wilt zeg maar.Je kan het ook doen als de indraaiperiode voorbij is. Nu is je plantenbestand nog niet zo groot lees ik.
Als je de poeders hebt los je 4 gram fosfaat op en 83 gram nitraat in elk 500ml. Dan doseer je 20 ml nitraat en 40 fosfaat om een toevoeging van 20/2 te verkrijgen. De K2SO4 is niet nodig in de regel en die gebruik ik dus niet.
Wel de sporenelementen. In de Rio 180 is denk ik co2 het beste maar je kan het met carbo proberen. Ik zou 8-9 uur belichten om te kijken of het goed gaat.
Ik neem aan dat je het plantenbestand nog verder gaat uitbreiden?? Ik zou de bak wel goed laten indraaien voordat er vissen inkomen om problemen te voorkomen.

De vissen blijven voorlopig nog wel even weg omdat ik alles leuk vind en ik totaal niet weet wat ik dan wel wil.
Van die K2SO4 wist ik niet.
Het licht brand nu 8 uur. Dus het is nu niet noodzakelijk iets toe te voegen voordat ik begin?
Planten weet ik ook nog niet. De vallisneria gaat eruit en wil daar iets anders voor.
Iets met een mooier vollume wanneer het groeit.
Mijn probleem is dat ik heel veel dingen mooi vind maar toch een rustige bak wil en dus keuzes moet maken. Ik zal daar niet de enige in zijn.
Ik ga iig jou schema proberen.

rust krijg je ook door maar paar soorten planten in je bak te zetten in grote groepen.

gr.pierre

toen ik net de vallisneria eruit trok was dat toevallig mijn laatste gedacht.
het is toch een beetje interieur inrichten.
Ik ben daar nou eenmaal niet zo goed in.
ga zo nog even het fotoalbum bekijken. daar staan geweldig veel en mooie foto's voor inspiratie.

Ja er staan genoeg foto s als voorbeeld op het forum en planten zijn ook goed voor het evenwicht in je bak. Crypto s en Echino s zijn ook makkelijke planten die weinig onderhoud vragen.

jessicapilon:

volgens jou hoeveelheden voeg ik veel meer toe aan de bak dan dat de site voorschrijft.
Waarom zoveel meer? en waarom geen kaliumsulfaat?
gr Angeline

Efkes meevolgen :petjeaf: :c

oezy zei:
Mijn vragen zijn,
Wanneer start ik het beste met de ei methode?
Best van in het begin, zeker met het toevoegen van CO2.

oezy zei:
Kunnen de poeders ook met gewoon water of demi water opgelost worden?
De macro oplossingen kan je desnoods in gewoon water oplossen, de micro altijd in demi water oplossen

oezy zei:
Is CO2 noodzakelijk en zo ja beter bio co2 of kan easy carbo ook?
Noodzakelijk is het niet, het kan zeker zonder. Je moet dan wel je plantenbestand daar op aanpassen.
Als jeCO2 wil gaan gebruiken schakel je een versnelling hoger, dus kan er ook sneller iets mis gaan (zoals je blijkbaar zelf hebt ondervonden). Als je het gebruikt moet je het wel goed doen en moet je op meer factoren gaan letten.

oezy zei:
Voeg ik voor het gebruik van de ei nog iets toe aan voeding of co2 of niets?
Voeding voor de planten toevoegen is meestal wel een goed idee.

oezy zei:
waarom geen kaliumsulfaat?
Als je KNO3 toevoegt volgens de EI, heb je meestal daar al genoeg kalium van.

Als je KNO3 toevoegt volgens de EI, heb je meestal daar al genoeg kalium van.

ok. Dat van die Kalium snap ik maar waarom geen sulfaat?

Op de zakjes staat 4 en 83 gr op te lossen in 500 ml.
Bij nitraat verhoog je met 2.0mg als je 10ml toevoegt op 500 liter. Als je 20mg wil toevoegen dan moet je dus 10x die 10ml doen en dat is dus 100ml op 500 liter oftewel 20ml op 100 liter.
20ml toevoegen verhoogd dus met 20mg nitraat.
Voor de fosfaat bereken je het net zo. Zo doe je het dus precies zoals op het zakje staat.

Dus als ik het goed begrijp is dat dan om precies te zijn 27 ml op 136 liter
( dat is de hoeveelheid liters die de site overhoud met aftrek van bodem ect.)
Dus met die 20 ml zit je zeker niet TE veel toe te voegen.
Klopt dat?

En dan ervanuit gaan dat het water niets bevat.

Ja ik moet zeggen dat de no3 hier 5 is dus dat is verwaarloosbaar. Je zou de no3 en de po4 even kunnen meten van je kraanwater.
Met 20 voeg je niks teveel toe uitgaande ervan dat je kraanwater normale waarden heeft. Daarom kun je dat beter nog even meten voor de zekerheid.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan