hoe bescherm ik een open aquarium tegen uitspringen?


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
ik ben bezig met een aquarium met daarboven een planten muur, en omdat de planten een hogere luchtvochtigheid nodig hebben dan mijn kamer normaal heeft wil ik mijn aquarium open houden. alleen daar kunnen de vissen dus uit springen.

nu zou ik een rand kunnen maken van transparant polyester en die op het aquarium zetten, maar hoe hoog kunnen aquariumvissen springen over het algemeen? (ben er nog niet helemaal zeker van welke bestand het wordt) dus is een rand van 10cm genoeg of kom ik dan gelijk uit op 30cm?


dit idee dus:

IMG_20170506_140408.jpg
 
Vissen die schrikken , kom je met 10 cm niet mee.
Zal je toch wat anders moeten verzinnen.
 
misschien iets naar binnen laten hellen en dan 30cm hoog. moet haalbaar zijn.
 
Wat zeg je van een gaas raampje?
Gwn raamwerkje maken en iets van horregaas erin?
 
gaas raampje is een goed idee, het polyester heb ik nog liggen, dus dan zou ik morgen aan de gang kunnen. maar een gaas raam kan ik ook wel maken.

ik heb nog tijd zat het is pas sinds woensdag aan het indraaien, en ik heb geen idee welke vissen het worden. (teveel leuke vissen te weinig ruimte...)
 
is pas sinds woensdag aan het indraaien, en ik heb geen idee welke vissen het worden. (teveel leuke vissen te weinig ruimte...)
Welkom bij de club..

Maar tijd zat om te knutselen dus ;)
 
Ik zou in ieder geval geen vissen kopen die om het springen bekent staan.

Ik denk dat het wel mee zal vallen. Er zijn genoeg mensen met een open aquarium.
Als het een groot probleem zal zijn dan kiest toch nooit iemand voor en open aquarium.

Ik zie ik dat verkeerd.
 
ik heb er nu wat vlokreeftjes in uit mijn voedselkweek. (die ik maandag ben gestart) dus er beweegt in ieder geval iets.
 
er zit een hor op, nog wel een gaatje voor de pomp in en uitlaat en de kabels, maar dan moeten ze wel heel gericht springen.

nu nog uitzoeken hoe ik de bak het makkelijkst open maak, ik heb er namelijk niet aan gedacht om scharnieren in te zetten... hij kan ver genoeg open om te voeren en water te verversen maar voor het schoonmaken van de ramen of plantjes planten niet.

IMG_20170508_160718.jpg
 
Ga eerst maar eens nadenken wat voor een vissen erin komen, want misschien is dit allemaal helemaal niet nodig
 
Weet niet hoe groot je bak is?
Maar als het niet zwaar is kan je het makkelijk gewoon eraf pakken
 
om het er af te halen moet ik de in en uitstroom van mijn externe filter er uit halen di zitten door een gat heen. dus voor dingen waarvoor ik echt de bak in moet moet het filter uit. ik kan mijn arm er wel in krijgen maar niet op een comfortabele manier.
 
En nu een uitsparing maken met wellicht wat restjes vh polyester. Dan kun je de 'kap' als het ware vrij makkelijk verwijderen indien nodig.
 
of halverwege het frame nog een scharnier maken, zodat ik de voorste helft omhoog kan klappen.
 
Heel veel vissen springen niet, dus misschien is het niet nodig.

Dat dacht ik ook, mijn bak heeft ongeveer dezelfde vormen en op het glas is eens een kardinaal gesprongen, en hij is er niet terug in het water geraakt..
Ik had onlangs ook een ramirezi die de bak uit gesprongen was :( .
 
bij mijn ouders zijn er Colisa lalia, Danio margaritatus en garnalen uit de bak gesprongen. waar ze bij waren gelukkig dus ze zijn gelijk terug de bak in gegaan.

maar ik maak denk ik een paar scharnieren in de hor en dan moet het wel lukken. dan is het nog de vraag of het sterk genoeg is voor de vissen die ik op het oog heb: Channa bleheri of Polypterus senegalus. de Polypterus heeft mijn voorkeur maar is een twijfel geval of die past, volgens mij zijn er een paar verschillende ondersoorten aangezien veel informatie op elke site anders is.
in amerika gaan ze uit van 208 liter voor 1-3 vissen, dan is mijn bak met 325 groot genoeg.
en ik heb maximum maten gelezen van 20 cm tot 50 cm. het is een rustige vis, maar erg rommelig met eten. (vis, schaaldieren en insecten.)
 

Terug
Bovenaan