hoe bestrijd ik de algen op het kienhout

T

ThePigeon

Guest
Hallo forumleden,

Ik heb last van deze algen? soort op het hout op de foto.
ik heb ook 2 andere soorten hout maar daar zit niks op.
ik maak het stuk hout tijdens iedere waterwissel schoon. maar na een paar dagen groeit het weer erop.
ik had co2 maar dit is er even af omdat ik een ph controller ga installeren en oude planten ga omplanten voor nieuwe.

IMG_0444.jpg
 
Ik denk dat deze bak niet lang draait, mogelijk geen 2 maanden, veelal verdwijnen deze vanzelf door een verbeterde bacteriën cultuur, maar soms zijn ze vervelend en zitten ze op het schors van het hout.
 
Dat is een schimmel die je vaak ziet in het begin en dat trekt weg en kan geen kwaad verder.
 
deze bak draait nu een jaar, ik maak het hout helemaal schoon met een afwas borstel tot je niks meer ziet, ben wel overgestapt 2 maanden geleden naar grotere filter, de oude is er nu 2 weken af.
maar heeft dus 6 weken samen gedraaid.
kan het zijn dat ik beter moet bemesten met fosfaat en nitraat, en een micromix plantenvoeding?
ik ben hier 4 maanden geleden mee gestopt toen ik de co2 eraf haalde omdat ik het op een tijdschakelaar niet fijn vond werken.
 
Ik denk dat de co2 ermee te maken heeft en dat deze nu te laag is.
 
Sowieso hebben je planten voeding nodig maar dat heeft niet veel relatie tot het hout - en hoezo co2 op een tijdschakelaar niet fijn werkt snap ik al helemaal niet?
 
Maar ja bij een controller heb je toch geen tijdklok nodig zou ik denken.
 
Nou ja ik ben zover ik herinner weleens mensen tegengekomen die dat toch hadden maar ja het nut heb ik er nooit van ingezien of die hebben niet begrepen hoe een controller werkt.
 
ik gebruikte eerst alleen een tijdschakelaar zonder controller, en alleen met een glaze druppel checker bleef ik altijd bang met over doseren.
ik heb nu een controller die wil ik deze week aansluiten.
 
ik gebruikte eerst alleen een tijdschakelaar zonder controller, en alleen met een glaze druppel checker bleef ik altijd bang met over doseren.
ik heb nu een controller die wil ik deze week aansluiten.
Bij een controller hoort géén tijdschakelaar.
 
deze bak draait nu een jaar, ik maak het hout helemaal schoon met een afwas borstel tot je niks meer ziet, ben wel overgestapt 2 maanden geleden naar grotere filter, de oude is er nu 2 weken af.
maar heeft dus 6 weken samen gedraaid.
kan het zijn dat ik beter moet bemesten met fosfaat en nitraat, en een micromix plantenvoeding?
ik ben hier 4 maanden geleden mee gestopt toen ik de co2 eraf haalde omdat ik het op een tijdschakelaar niet fijn vond werken.
Bacteriën die in het hout zitten komen in aanraking met zuurstof en beginnen hierdoor een afbraakproces met als een soort restproduct een witte substantie die eruit ziet als schimmel maar het niet is. Na verloop van tijd is dit afbraakproces voltooid en zal je de "schimmel" niet meer zien. Slakken en garnalen en sommige vissen snoepen er trouwens graag van.

Hoelang draait je bak nu echt? Ik bedoel hierboven lees ik over een pas opgestarte bak waar mijn bovenstaande reactie voor bedoelt is. Maar hier schrijf je dat je bak een jaar draait? Gaat dit over verschillende bakken?
Je hout kan je trouwens gemakkelijker reinigen. Doe dit onder een heet water kraan, nooit met kokend water, de aanwezige alg sterft af en je hout is gemakkelijk schoon te maken.
 
Bacteriën die in het hout zitten komen in aanraking met zuurstof en beginnen hierdoor een afbraakproces met als een soort restproduct een witte substantie die eruit ziet als schimmel maar het niet is. Na verloop van tijd is dit afbraakproces voltooid en zal je de "schimmel" niet meer zien. Slakken en garnalen en sommige vissen snoepen er trouwens graag van.
Ik heb juist gehoord dat dit bacterien zijn die in het hout zitten en niet onderwater kunnen leven en dus sterven en dat geeft weer schimmels. Nou ja het blijft een feit dat het maar iets is wat van korte duur is in elk geval;)
 
@benvo nee dat snap ik als ik de controller heb aangesloten komt daar geen tijdschakelaar bij.

deze bak draait nu een jaar (dec 2019) en het stuk hout heb ik later gekocht juni of juli.
 
ieder geval bedankt voor de reactie's, behalve schoonmaken ga ik me er niet verder druk over maken.
 
Terug
Bovenaan