Wat is er nieuw

Hoe bouw ik mijn Eheim filter goed op.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron1960
  • Startdatum Startdatum
R

Ron1960

Guest
Geachte forumleden, ik heb een nieuw aquarium van 120 cm en daarbij een Eheim 2213 pomp.
Ik wil daar graag cicliden in gaan houden (misschien kweken?) en een optimaal biologisch filter voor maken.
Vraag 1: lukt dat met deze pomp?
Vraag 2: hoe bouw ik het filter optimaal op?

Ik ben al dagen op het www aan het zoeken, maar zie door de bomen inmiddels het bos niet meer.
Graag adviezen, tip's, en wat niet/wel te doen om deze pomp optimaal op te bouwen.

Met vriendelijke groet,
Ron

Nee die filter is te klein met een capaciteit van dik 400 liter. Je bak is rond de 250 liter denk ik en dan mag je wel rond de 1000 liter ertegenover zetten.
Als je filter gaat draaien zal hij netto een stuk minder zijn dus dan heb je echt een grotere of een 2e filter nodig.

Dank je wel voor de snelle reactie John, uitkijken naar een andere pomp dus. Geen probleem, keuze genoeg denk ik (al ben ik wel een eheim fan)

Maar nu over de opbouw, want daar zit ik mee.
Kan iemand me een goede opbouw voorstellen? Ik ben me ervan bewust dat er veel verschillende meningen zijn, maar hoor graag jullie tip's en ervaringen

Ik heb ook de 2213 en heb onderin buisjes en dan een spons dan iets van balletjes (Eheim Substrat) waar bacteri�n in kunnen nestelen en daarop een tweede spons en een klein laagje watten bovenop.

Ik mis in dat filmpje de echte filterwatten. Afhankelijk van hoe de stroom is in je filter moet het vieze water van grof naar fijn. Bij de 2213 is dat dus grof onderin en de watten als laatste bovenin.

dat is dat witte spul dat hij erop doet 😉

filterwatten aan het einde van je filter (na je biologische materiaal) zal alleen maar het dichtslibben van je filter materiaal bevorderen, en hiermee de efficientie van het filter verminderen.

Ik zie wat bedoeld en had dat even gemist.Ik gebruik voor het hele fijne vuil overal filterwatten en als je die op tijd uitspoelt dan slibt er niks dicht is mijn ervaring.

mijn ervaring is dat die als eerste dicht slibben en die troep wil ik zo ver mogelijk uit mijn filter houden 😛
moet wel zeggen dat ik een redelijk vervuilend visbestand heb wat vragen is om een smerig filter.

Ja per bak zal het ook best verschillen natuurlijk.

tuinkabouter zei:
https://www.youtube.com/watch?v=szrUlHTW5Zo

enige goede antwoord als je het mij vraagt.
:thumbs: Eindelijk een uitleg die zinnig klinkt, en naar mijn idee ook zinnig is!

Gelukt!
Bedankt voor alle tip's

Mvg Ron

Coos zei:
tuinkabouter zei:
https://www.youtube.com/watch?v=szrUlHTW5Zo

enige goede antwoord als je het mij vraagt.
:thumbs: Eindelijk een uitleg die zinnig klinkt, en naar mijn idee ook zinnig is!

filmpje zegt meer dan 1000 woorden 😉
maar kwam hem zelf per toeval tegen 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan