Hoe creëer ik zuurstofbubbels?

K

kraikkonen

Guest
Weet iemand hoe ik van die mooie zuurstofbubbels in mijn bak kan krijgen (assimilatie)? Heeft dit met hoeveelheid verlichting te maken of met hoeveelheid co2? Dit laatste is bijna uitgesloten, want ik voeg 1 bel per seconde op 54 liter toe. Dit is meer dan voldoende.

Er hangt 2x 15 watt osram 865 boven. 1 lamp brandt 10 uur, de 2de brandt 2 uur.
 
Het assimileren komt idd doordat er rond dat punt zoveel O2 wordt afgegeven dat dit een bubbel geeft.
De O2 wordt door de planten geproduceerd door de C uit de CO2 op te nemen als bouwstof om vervolgens de O2 los te laten (mickey mouse uitleg).

Het opnemen van voeding wordt gedaan omdat de plant wil en gaat groeien, dit wordt ingegeven door de hoeveelheid licht.
Licht bepaald de mate waarin een plant wil en kan groeien, maar je zult dan ook voldoende voeding moeten geven en voldoende CO2 moeten toevoegen.

Dus: licht is de motor van het groei systeem, de plantenvoeding de benzine en olie voorraad, en CO2 het gaspedaal... (weer een mickey mouse uitleg, ik weet het, sorry).

Wil je de bubbels hebben zul je dus met deze drie moeten gaan experimenteren, maar let wel, je moet de planten eerst in de groei stand hebben en dat kost tijd. Dus nu je lampen op 24 uur aan, en co2 open en een fles profito er in zal geen bubbels geven ;)
 
Mooie uitleg van gozer!

heb in mijn 54l bakje bubbeltjes gekregen door vooral co2 en licht te verhogen.
Met ong. 25mg co2 en 40watt licht komen ze na een paar uur vanzelf.
Je kan proberen om de 2e lamp om de paar dagen iets langer laten branden.
Doe dit wel voorzichtig of het word een algen festijn.
 
Dank beiden, helder verhaal. Ik vraag me af of het ook nog af hangt van de planten. Geven snel groeiende planten eerder bubbels af dan traag groeiende? Ik kan me herinneren dat ik wel eens bubbels heb gehad aan Riccia, maar dan wel na het snoeien.
 
Riccia is bij mij altijd het eerste wat bubbeltjes geeft, dan de javavarens.
Hangt idd ook van het soort plant af, en hoeveel licht die krijgt.
Snelgroeiende planten zullen dit meestal sneller doen.
Varens zijn traag groeiende, en toch doen ze het voor de snelgroeiers.
 
Is die Fundulopanchax scheeli jouw 54 liter bakje? 40 watt op 54 liter is behoorlijk veel licht. Prachtig bakje heb je daar, planten zien er goed uit. Visueel zijn de luchtbellen voor mij een teken van welbehagen van een aquarium.
 
De scheeli zit in een grotere bak.
Die bak heeft qua verhouding dezelfde watt/liter als mijn 54 liter bakje, co2 is ook ongeveer hetzelfde.
Toch bruist de 54 liter niet zo hard, nochtans staan er veel dezelfde soorten planten is.
Grote verschil is dat de 54 liter verlicht word door 4 lampen van 11watt en de grotere door een paar 30watt en een paar 18watt.
Zo zie je maar dat de term watt/liter eigenlijk niets zegt. Er zijn meer factoren die invloed hebben.
 
Terug
Bovenaan