Wat is er nieuw

Hoe doen jullie dat met regenwater?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pukyfish
  • Startdatum Startdatum
P

Pukyfish

Guest
Buiten heb ik een 240L regenton staan. Ik zou graag een waterwissel willen doen met dit water (aquarium is 450L).

Maar hoe?
Het water in de regenton is vreselijk koud...en eerst opwarmen zie ik niet zo zitten.

Moet het water eerst gefilterd worden? Of kan het zo in het aquarium?

Hoe doen jullie dat?

Regenwater zou je moeten behandelen als zijnde osmosewater en zal je dus nog mineralen aan toe moeten voegen. Denk dan aan spul als KH/GH+ of toch mengen met een deel kraanwater. Ook zal je de PH in de gaten moeten houden met de gewenste PH in je aquarium. Regenwater zal een PH hebben van tussen de 6 en 7. Zomaar regenwater als vervanging voor kraanwater gebruiken gaat naar mijn weten niet.

Wat betreft de temperatuur.. Wellicht eerst een dagje binnen zetten in een aparte reservoir en zo op huiskamer temperatuur laten komen. Dan is het temperatuurverschil al een stuk kleiner. Omdat je dit water toch moet voorbehandelen kun je dat mooi combineren.

Sommige mensen filteren het eerst over kool.

Hmmmm, dan denk ik dat ik het 50/50 regenwater/kraanwater doe. Goed plan, bedankt!

Ik heb het zelf nog nooit gebruikt voor aquaria maar zit wel altijd in mijn achterhoofd. Wellicht dat ik in de zomer ook eens aan de gang ga!

Wat ik zou doen is in de huiskamer een extra regenton plaatsen (plastic maar hout-look zoals deze) en gewoon als een soort kastje in de hoek ergens plaatsen. Hier komt dat een simpel binnenfiltertje in met een zakje actieve kool. Om het water in beweging te houden en om wat vervuiling van het dak o.i.d. eruit te filteren. In die ton ook een opvoerpompje om het makkelijk naar het aquarium te brengen. Hoe krijg je het water echter op een efficiënte manier van de regenton buiten naar binnen toe? Geen zin om elke week tuinslangen uit te rollen en een hoop handmatig gedoe. Wellicht dus een vaste slang met een pompje die ik handmatig kan bedienen.. Maar zo wordt het best een flink project, kraanwater is een stuk makkelijker 😉

Ik heb het zelf nog nooit gebruikt voor aquaria maar zit wel altijd in mijn achterhoofd. Wellicht dat ik in de zomer ook eens aan de gang ga!

Wat ik zou doen is in de huiskamer een extra regenton plaatsen (plastic maar hout-look zoals deze) en gewoon als een soort kastje in de hoek ergens plaatsen. Hier komt dat een simpel binnenfiltertje in met een zakje actieve kool. Om het water in beweging te houden en om wat vervuiling van het dak o.i.d. eruit te filteren. In die ton ook een opvoerpompje om het makkelijk naar het aquarium te brengen. Hoe krijg je het water echter op een efficiënte manier van de regenton buiten naar binnen toe? Geen zin om elke week tuinslangen uit te rollen en een hoop handmatig gedoe. Wellicht dus een vaste slang met een pompje die ik handmatig kan bedienen.. Maar zo wordt het best een flink project, kraanwater is een stuk makkelijker 😉
Of gelijk vanaf de dakgoot een aftakking maken met een regenton ertussen ? en dan een overloop op de ton zodat eenmaal vol de rest weer netjes de regenpijp / afvoer inloopt een verdieping lager ?

Of gelijk vanaf de dakgoot een aftakking maken met een regenton ertussen ? en dan een overloop op de ton zodat eenmaal vol de rest weer netjes de regenpijp / afvoer inloopt een verdieping lager ?
Mooi idee. Mijn huis heeft echter metalen regenpijpen en zaag daar liever niet in. Mijn plan was om de regenpijp van een schuurtje achter in de tuin te gaan gebruiken dus wordt het iets lastiger. Thanks voor het meedenken in ieder geval!

Uit interesse. Waarom wil je regenwater gebruiken?

Uit interesse. Waarom wil je regenwater gebruiken?
Ik heb begrepen dat in regenwater geen calcium is opgelost, zoals in het kraanwater dat wij hier hebben. Door regenwater te gebruiken hoop ik de hardheid te kunnen verlagen en zo een betere waterchemie te bereiken zonder allerlei capriolen uit te hoeven halen.

Voor mij zou dat zijn om de PH naar beneden te krijgen. Hardheid is hier niet zo'n probleem maar ik zou wel eens een aquarium voor bijvoorbeeld ramirezi willen opzetten met een lage PH. Natuurlijk zijn er andere en wellicht makkelijkere oplossing (simpele RO filter bijvoorbeeld) maar dit is ook gewoon leuk om te maken 🙂

Ik heb begrepen dat in regenwater geen calcium is opgelost, zoals in het kraanwater dat wij hier hebben. Door regenwater te gebruiken hoop ik de hardheid te kunnen verlagen en zo een betere waterchemie te bereiken zonder allerlei capriolen uit te hoeven halen.

Maar heb je dan vissen die dit nodig hebben? Je kom uit dezelfde stad als mij en ik heb gewoon goede waardens (voor mijn vissen dan natuurlijk)

Met de huidige temperaturen zou ik het regenwater niet onverwarmd in je aquarium doen.
Zijn je vissen meteen ziek.
In de zomermaanden zou het wel kunnen.

Houd er rekening mee dat vooral in de warmere perioden in een regenton die buiten staat vanalles kan gaan groeien.
Ook kan het een broeinest zijn van muggen die hun eitjes erin leggen.

Regen opvangen van je dakgoot geeft risico's.
Er groeit van alles in je daggoot. Ook zijn niet alle dakgoten van kunststof en kunnen dus stoffen aan het water afgeven, idem voor de dakpannen of eventuele platte daken.

Hierboven wordt al kool genoemd, in feite moet regenwater in Nederland altijd over kool worden gefilterd om ziekte verwekkers te verwijderen.
Daarnaast zou ik het water ook door een fijne sponsmat laten lopen zodat zwevend vuil zoals ik hierboven beschrijf ook wordt verwijderd.

Ik weet niet hoe hard het water in Arnhem is, voor Michelle met haar sluiers maakt dat helemaal niets uit, die vinden harder water juist fijn.
Wil je echt zacht water kan je beter een regenton binnen in huis zetten en daar een osmose toestel op monteren.
Opvoerpomp erin en eventueel een staafverwarming en huppa je aqua in eventueel aangelengd met kraanwater of mineralen.

arnhem wijk waar ik woon. Kun je bij vitens checken per wijk.
Hardheid 7,8 ºdH (zacht)

Wanneer je niet speciaal gaat kweken met vissen uit de Amazone dan is dat een prima waarde en zou ik het hele regenwater laten zitten.
Ga je wel serieus kweken zou ik half osmose toevoegen aan het kraanwater.

Ik weet niet in hoeverre TS ervaring heeft en wat voor vissen maar op internet zoveel informatie wat je wel een beetje moet schiften. Er is ook heel veel te koop aan allerlei toestanden maar stel jezelf altijd de vraag wat heb ik nodig voor mijn aquarium. Veel dingen vragen toch om wat kennis op bepaalde gebieden. Wat dat betreft ben je goed terecht gekomen op dit forum waar leden hun kennis en vaardigheden delen.

Ik gebruik 50/50 regen en kraanwater omdat we hier in B zo hard water hebben.

Ik haal een paar uur op voorhand een gieter vol, en zit die rustig binnen.
Dan tap ik 40-50l af, en voeg eerst dat voorverwarmd water toe, en dan gewoon een gieter recht uit de put. Daarna komt kraanwater wat ik rond de 20 graden regel.
Meestal is de temp in het aquarium dan een graad lager dan de ingestelde temp, en in de volgende uren warmt die rustig op.

Vermits ik al weken geen sterfte en ziektes heb hou me aan deze methode.

Ach ja, ik dacht: regenwater, daar zwemmen ze in de natuur ook in. Maar dat natuurlijk niet de natuur van hier. Ik ga er nog maar eens goed over nadenken....

Visjes zwemmen meestal niet in de lucht. Regenwater komt uit de lucht en is geenszins vergelijkbaar met water uit rivieren of meren waar zoetwatervissen meestal in verblijven. Natuurlijk zal er af en toe regenwater in een rivier terecht komen maar de zuurgraad en hardheid van dit rivierwater wordt bepaald door wat er nog meer aanwezig is in de rivier. Wat voor rotsen/hout/bladeren en andere dingen waar het water mee in contact komt. Regenwater is verdampt water en is in principe, buiten luchtvervuiling om 'puur' water.

Ach ja, ik dacht: regenwater, daar zwemmen ze in de natuur ook in. Maar dat natuurlijk niet de natuur van hier. Ik ga er nog maar eens goed over nadenken....

Snap het wel hoor. Als je info op het net ga lezen dan zie je door de bomen het bos niet meer, de een zegt dit de ander dat. In arnhem kan ik geen LFS noemen die je echt waardevolle tips kunnen geven. Ik heb in het begin ook menig flesje, poedertje etc. gekocht omdat dit goed zou zijn. of een probleem dan wel goed zou komen.

Ik denk dat de lucht hier ook niet zo "schoon" is. Denk aan de mega vuilverbranding en AKZO nobel. :juggle:

En het Ruhrgebied net over de grens.

Mijn mening is, zoek vissen die bij je waterwaardes uit de kraan passen. Wil je toch stoeien met water, neem een osmoseapparaat. Veel vissen zijn gevoelig voor schommelingen in waterwaardes, dan met zo een ton van die paar liter, ga je met warme zomers zoals vorig jaar water tekort komen. Voor de kosten hoef je het niet te doen, immers kost water maar iets van 2,50 euro per 1000 ltr

Ik gebruik al jaren puur regenwater. Plastic dakgoot, plastic regenton. Het plastic wat gebruikt wordt voldoet aan alle veiligheidseisen welke voor mensen gelden. Ik denk dat de invloed op een vissenleven dan minimaal zal zijn.
Puur regenwater is alleen nodig voor de kweek van zachtwatervissen, anders gewoon 50/50 gebruiken.
Zomers kun je wat last hebben van infusoria en 's winters van vuurwerk vervuiling. Ik heb nu dus alle regenpijpen dicht staan tot dat het dak weer door regen is schoongespoeld. Opwarmen doe ik door in de keuken de benodigde hoeveelheid water in jerrycans een nachtje te laten opwarmen.
Het een en ander ander hangt wel af waar je woont, inderdaad bij zware industrie weet ik het zonet nog niet.
Het is wel makkelijk te testen, koop een geleidbaarheidsmeter. Zit de geleidbaarheid onder de 60 us dan gebruik ik het gewoon.
Ik ben groot voorstander van regenwater, ik vind osmose water 'dood water', er zit helemaal geen leven in maar het is wel heel erg helder.
Voor resultaten met regen water kijk naar mijn Afrikaanse bak.

Groetjes John.

Vers regenwater is kwa zuiverheid vergelijkbaar met water uit een osmose apparaat zonder DI-filter. Opzichzelf prima te gebruiken als vervanging voor osmose dus.
Nadeel is uiteraard de beschikbaarheid die soms wat problematisch is.

zelf gebruik ik het als het beschikbaar is om door mijn kationen/anionen filter te gooien. Puur omdat ik dan minder vaak hoef te regenereren... Maar omdat daar ook gewoon kraanwater doorheen kan ben ik er niet van afhankelijk. Opwarmen is meestal gewoon op kamertemp laten komen een nachtje, en als het snel moet ff een pannetje aan de kook brengen. Maar goed ik heb niet zoveel water nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan