Wat is er nieuw

Hoe doen jullie de waterwisselingen?

Tjally

Member
Lid geworden
8 februari 2026
Leeftijd
32
Ik onderhoud al een jaar of vijf een 232 liter bak waar ik iedere week 10% van ververs. Ik doe dit via een handmatige pomp+slang en een emmer, en dat betekent dus dat ik heel wat heen en weer loop met zware emmers water. Hoe vullen jullie het aquarium weer aan na een wissel? Is er een handige methode die ik gewoon al die tijd over het hoofd heb gezien?

Water eruit via een slang die ik naar buiten legde. Dan het stuk wat buiten lag binnen aansluiten op een kraan, het andere uiteinde in de bak laten hangen en vullen weer.

Water eruit via een slang die ik naar buiten legde. Dan het stuk wat buiten lag binnen aansluiten op een kraan, het andere uiteinde in de bak laten hangen en vullen weer.
Gebruik je hier een special mondstuk voor? Ik had zoiets aangeschaft maar telkens als ik probeerde de kraan open te draaien sprong de slang los.

https://amzn.eu/d/0heBICSP
Willekeurige link naar de koppeling die wel veel gebruikt wordt hiervoor.

Je moet wel nog iets hebben zodat de slang ook in de bak blijft hangen, van PVC buis is daar wat moois voor te maken zodat ook je bodem niet alle kanten op stuift. Ik heb er helaas geen foto van. Ik zal straks eens zoeken op het forum want als voorbeeld is het een paar keer voorbij gekomen.

Haha, dat is precies degene die ik heb! Misschien gebruik ik een slang die te dun of te lang is ofzo
Mijn slang was iets van 8 meter.
Waar springt hij er bij jou af? Bij de bevestiging aan de kraan of waar de slang vast zit aan de koppeling?

Om de slang in je bak te hangen kun je ook een aanzuigbuis gebruiken, ik had daar het standaard korfje op staan. Met weer vullen brak dat ook de stroom water waardoor het zand niet alle kanten op vloog. Dan zou je niet zelf hoeven knutselen.

Voor het water eruit halen gebruik ik een doorzichtige enigszins dikke slang van de wildkamperen met daarop een korf van de aanzuigbuis van het buitenfilter. Even aanzuigen aan andere kant buiten in tuin. En ik heb een eenhands lijmtang waarmee ik de slang in de bak houdt.

Voorbeeld.
https://www.karwei.nl/assortiment/suki-lijmklem-met-spreidfunctie-150-mm/p/B113368

Voor de terugvoeren vanaf de kraan koppel ik een gardena classic hierop aan.

20250819_202202.jpg

Laatst bewerkt:
Mijn slang was iets van 8 meter.
Waar springt hij er bij jou af? Bij de bevestiging aan de kraan of waar de slang vast zit aan de koppeling?

Om de slang in je bak te hangen kun je ook een aanzuigbuis gebruiken, ik had daar het standaard korfje op staan. Met weer vullen brak dat ook de stroom water waardoor het zand niet alle kanten op vloog. Dan zou je niet zelf hoeven knutselen.
De slang springt van de koppeling af - de koppeling zelf blijft goed zitten! Ook een ziptie erom mocht niet baten :/

Dankje voor de tip van de aanzuibuis - dat ga ik zeker proberen!

Als ik goed 20 liter moet verversen dan doe ik dat met een emmer en korte tuinslang want dat is niet zoveel. Maar op de grote bak ververs ik wekelijks 150 liter en dan loopt het water via een lange tuinslang de tuin in en met een slang op haspel vul ik bij vanaf de keukenkraan.

De slang springt van de koppeling af - de koppeling zelf blijft goed zitten! Ook een ziptie erom mocht niet baten :/

Dankje voor de tip van de aanzuibuis - dat ga ik zeker proberen!
Ik zou ook geen ziptie gebruiken eerder slangklem.

Ik zou ook geen ziptie gebruiken eerder slangklem.
Goede tip, dankjewel! Even eerlijk: ik was helemaal vergeten dat die dingen bestonden...

Mijn waterwissel hulpstukken voor de wekelijkse 50% (100L) waterwissel, met 2 gieters kan dat ruim binnen een uurtje, terwijl de ene aan het vullen is kan ik de andere weer legen.
Gewoon 26 keer (8L) heen-en-weer lopen, ben natuurlijk wel een jonge vent.
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/post-2570092

Laatst bewerkt:
I.p.v de emmers zou je ook een grote gieter kunnen gebruiken draagt wel wat makkelijker.....ik heb er 1 van 10 liter, dan gaat het nog vrij snel. 😉

I.p.v de emmers zou je ook een grote gieter kunnen gebruiken draagt wel wat makkelijker.....ik heb er 1 van 10 liter, dan gaat het nog vrij snel. 😉
Klopt maar dan komt er zo n kleine straal uit ivm een emmer :DD :DD

Klopt maar dan komt er zo n kleine straal uit ivm een emmer :DD :DD
Als je de sproeikop eraf haalt is tie zo leeg hoor, en in de zomer loop ik gelijk door naar de tuin om de plantjes water te geven met dat water....

Hier stukje slang en emmers voor de aquaria maar als ik de tuinslang buiten nodig ben draai ik dit op de kraan.
20260222_203848.jpg

Als je de sproeikop eraf haalt is tie zo leeg hoor, en in de zomer loop ik gelijk door naar de tuin om de plantjes water te geven met dat water....
Nou een emmer leeg gooien in de bak gaat sneller en dan sta je minder lang met x kilo in de lucht :DD :DD
En ja de planten geef ik ook met een emmer in de tuin water want zo n gieter duurt me te lang Lex:sorry:

Laatst bewerkt:
Nou een emmer leeg gooien in de bak gaat sneller en dan sta je minder lang met x kilo in de lucht :DD :DD
En ja de planten geef ik ook met een emmer in de tin water want zo n gieter duurt me te lang Lex:sorry:
Ja leuk, en t grind en de planten waaien alle kanten op door die stortbui uit de emmer ineens. Gieter gaat net wat rustiger.

En ja de planten geef ik ook met een emmer in de tin water want zo n gieter duurt me te lang Lex:sorry:
Sommige mensen zijn graag iets minder lomp :deal: :DD

Sommige mensen zijn graag iets minder lomp :deal: :DD
Nee ik til de emmer met rechts op bij de rand en hou mn linkerhand er onder en giet daar het water op en in 5-10 tellen is hij dan leeg en daar is niks lomps aan hoor :DD
Door de tuit van een gieter duurt dat veel langer en dan gaat dat zwaar worden na 2 of meer gieters water.
Maar zo deed ik het voorheen en nu ik alleen grotere bakken heb doe ik het met de slang. Dan kan ik tijdens het vullen lekker achter de laptop jullie wat plagen hier;))

Nee ik til de emmer met rechts op bij de rand en hou mn linkerhand er onder en giet daar het water op en in 5-10 tellen is hij dan leeg en daar is niks lomps aan hoor :DD
Door de tuit van een gieter duurt dat veel langer en dan gaat dat zwaar worden na 2 of meer gieters water.
Maar zo deed ik het voorheen en nu ik alleen grotere bakken heb doe ik het met de slang. Dan kan ik tijdens het vullen lekker achter de laptop jullie wat plagen hier;))
En dan vergeten dat je de bak aan het vullen was…

Ik probeer als het even kan geen emmers meer te gebruiken voor het verversen. Scheelt zoveel sjouwen. 🙈 Ik hang tegenwoordig gewoon een gardena aan de kraan in de keuken en gooi het andere eind in de bak. Dan laat ik het een tijd doorspoelen. Het overtollige water gaat via het bioloog naar een afvoer in het washok.

Je verspilt per waterwissel wat meer water op deze manier, maar als je weinig ververst maakt dat niet zoveel uit. Ik ververs nog maar eens per 1-2 maanden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan