Wat is er nieuw

Hoe eerste Juwel 80 inrichten?is

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Rohol
  • Startdatum Startdatum
R

Rohol

Guest
Eindelijk! Mijn tweede aquarium is een feit, ik mag zondag een Juwel 80 ophalen. Gelijk beginnen mijn hersens overuren te draaien, over hoe ik het aquarium zal inrichten. Er komt een zwarte bodem in. En ik heb nog een stuk kienhout liggen dat ik er ook in wil doen.
Mijn vissenbestand is al bekend. Ik zet alle vissen van mijn oude aquarium, in dit nieuwe aquarium en dat zijn er nog al wat. Ik heb het oude aquarium compleet met vissen en al overgekocht van iemand en heb dus zelf nog niks aan dit bestand gedaan. Momenteel zitten er 3 zebra danio's, 2 dwerggoerami's, 3 kardinaal tetra's, 3 schoudervlekzalmpjes, een mannetjes gup, twee platy's, twee betta vrouwtjes, een modderkruiper en twee algeneters (een kleine en een grote).
Wonder boven wonder gaat tot nu toe alles goed tussen deze vissen, maar ik hoor graag jullie mening over dit bestand. En natuurlijk zou ik van jullie willen horen wat jullie met dit aquarium zouden doen qua inrichting!
 
Ligt natuurlijk helemaal aan jou 🙂
Het makkelijkste is als we weten welke vissen je wil houden 😉

ik vind het persoonlijk een bij elkaar geraapt zooitje 🙂
Niet bedoeld als aanval hoor maar er zitten veel verschillende soorten vissen in oogt nogal gaotisch volgens mij. ook zitten er vissen bij elkaar die hele andere temperaturen verlangen en kwa waterwaardes ook niet bij elkaar passen.

Wat ik zoiezo weg zou doen:

Platy's (zitten veel te klein)
Betta Vrouwtjes (Zitten ook te klein)
Algeneters (veel soorten worden ook veel te groot)
Zebra Danio's (zitten ook te klein en horen in een school van minimaal 8)
Kardinaal tetra's (zitten te klein en horen in een school van minimaal 8)
Schoudervlek zalmpjes (zitten te klein en horen in een school van minimaal 8)
guppen (zijn veel te druk voor de goerami's)

Wat je kan doen:

Dwerggoerami's houden (zijn dit man en vrouw en welke soort is het)
Een scholenvisje die kwa waterwaardes en temperatuur bij de goerami's passen.
6x Modderkruiper. (is ook een scholenvisje)

Dan heb je volgens mij een mooi bestandje 🙂
 
Dat standpunt begrijp ik zeker! Het is ook een bij elkaar geraapt zooitje. Degene van wie io het heb overgenomen was een jaar of 12. En had volgens mij niet echt veel onderzoek gedaan. En om eerlijk te zeggen heb ik het aquarium ook vrij hals over kop gekocht.
Ik heb veel aquariums op het forum gezien die ik erg mooi vind. Het mooiste vind ik vooral om te zien dat de vis zich goed thuis voelt. Als iemand nog suggesties heeft voor het aquarium, hoor ik dit graag!
 
Kijk op Google afbeeldingen.
Vul in 80 cm aquarium.
 
Heel wat moois gezien, zowel op Google als op het forum. Waarschijnlijk willen wij ons aquarium op Aziatische wijze gaan inrichten. Ik heb het topic gevonden waar vissoorten per continent en grootte van de bak staan opgesomd. Hier zal ik in de loop der tijd keuzes uit gaan maken. Wij hebben natuurlijk de dwerggoerami's en de modderkruiper al.
Qua inrichting, hebben jullie hier tips voor? Welke stenen, welke planten en welke bodembedekking en voedingsbodem, en ook waar je dit voor een redelijke prijs kunt bestellen?
 
Met een aziatische bak kun je redelijk wat richtingen uit 😛
Maar eigenlijk wel een logische keuze aangezien je al dwerggoerami's hebt en modderkruipers 🙂
Hoef je deze vissen in ieder geval al niet weg te doen 🙂

Als bodem zou ik gaan voor fijn afgerond grind en dan een beetje dezelfde kleur als zand 🙂
Het voordeel van grind is dat planten makkelijker wortellen en zich verankeren.
Een voedingsbodem zou ik achterwege laten deze moet je eens in de zoveel tijd vervangen en is een hoop werk. Dan kun je beter vloeibare plantenvoeding toedienen en bij planten die het nodig hebben wat kleibolletjes ofzo 🙂
Als stenen kun je volgens mij gewoon maaskeien gebruiken. Deze komen overal wel voor en zijn makkelijk te verkrijgen.
Kijk anders eens op deze site's er staan wel een aantal leuke voorbeeldjes en ook wat makkelijke planten vermeld:

http://members.chello.nl/abosma1/ThaiCreek/index.html

http://www.rosaceus.be/aquaristiek/?aqu ... ion=detail

http://www.aquaplantsonline.nl/p/2057:c ... et-100x40/

Hoop dat je er iets aan hebt 🙂
 
Dank je wel, super handige linken. Het zal in het begin nog wel niet zo aziatisch zijn, dit komt met de tijd. Zeker omdat ik nog van mijn 'overbodige' vissen af moet komen. Ik zal jullie op de hoogte houden en meer tips zijn altijd welkom!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan