Wat is er nieuw

Hoe garnalen van LFS naar aquarium?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mir81
  • Startdatum Startdatum
M

Mir81

Guest
Ik hoor twee verschillende manieren:

- zakje erin om ze aan de temperatuur te laten wennen en dan ZONDER water overzetten ivm verschillende bacteri�n

- garnalen met water van de LFS in een bakje/emmer en dan elk kwartier oid, beetje water van eigen aquarium toevoegen om ze aan de waterwaarde te laten wennen

Wie o wie zegt mij wat het beste is???

De druppelmethode, doe de garnalen met hun water in een bakje, laat een luchtslangetje van je aquarium naar het bakje lopen en zet op het eind van het slangetje zo'n luchtkraantje, dan knijp je die zo dicht zodat het water langzaam het bakje indruppelt. Zo wennen de garnalen langzaam aan het water van je aquarium

Ik doe ze meestal in een grote bak en doe er om de zoveel tijd een klein beetje water uit het aquarium bij. Afhankelijk van welke gradatie je hebt kun je bepalen wat de beste methode is. Een Vuurtje zal denk ik wat meer kunnen hebben dan een cr/cb.

In een emmer of zo de garnalen (of vissen) zetten met het water uit het zakje
met een darmpje het water van je bak hierin laten druppelen of ander om de 15 min een half glas water
naar een uurtje neem je een tweed emmer en giet heel de inhoud doorheen een schepnetje van de ene in de andere emmer
schepnetje in je aquarium en ze zwemmen vrolijk rond zonder water van de winkel in je bak

Jb Malawi

Als je niet al te moeilijke garnalen hebt dan kun je ze ook zoals ik al zei in een bakje of emmertje doen en er af en toe wat water uit je bak bijdoen. Dat werkt dan wat sneller en makkelijker denk ik.
Ik wen ze meestal over in ongeveer 1 uur.

Fishy303 zei:
Maar als je het op deze manier zou doen,... komt er dan geen water uit het bakje ( uit dat gaatje), in het aquarium?

Het artikel vergeet te melden dat het gaatje net onder het oppervlak van je aquarium moet zitten, dus niet te laag.

Ook staat er niet in dat het water waarmee je het bakje voor 1 derde vult uit het zakje moet komen.

Seabait zei:
Eerst wel wat als je de pot met garnalen en hun water in de bak hangt maar geeft niks.

'tuurlijk niet John, het water komt toch niet omhoog in het bakje? Het gat moet hoger zitten.

Hoe ik het heb gedaan:

- garnalen met transportwater in een bakje doen. Ik heb hier een bakje van de afhaalchinees voor gebruikt
- na een paar minuten een heel klein beetje aquariumwater toevoegen.
- na 5 minuten weer een beetje
- steeds weer wat aquariumwater toevoegen
- op een gegeven moment is het bakje vol met water, toen heb ik wat water eruit gehaald en weer wat aquariumwater erin gedaan.
- een aantal keer herhalen met tussenpozen
- de hoeveelheden aquariumwater die je toevoegd kunnen na een langere tijd iets groter worden
- op een gegeven moment bestaat het water waar de garnalen inzitten voornamelijk uit aquariumwater, nu kun je de garnalen overzetten in het aquarium
- met een vis/garnalennetje heel voorzichtig de garnalen overzetten (probeer ervoor te zorgen dat ze zelf in het netje gaan)

Het gewennen in het bakje heeft twee uur geduurd. Bij mij is op deze manier geen enkele garnaal doodgegaan. Ik heb bijengarnalen, dus niet de makkelijkste.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan