Wat is er nieuw

Hoe gedroogde baardalg verwijderen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Boomtak
  • Startdatum Startdatum
B

Boomtak

Guest
Beste aquarianen. Wie heeft voor mij de oplossing om opgedroogde baardalgen van mijn achterwand te verwijderen?

Ik had een hillstreambiotoop maar moest deze opdoeken i.v.m. verhuizen. Nu wil ik eerdaags een nieuw biotoop opstarten, maar op de achterwand zit nog erg veel ingedroogde baardalgen. Dit geeft een blauwgrijze gloed, zie foto's. Ik ben al wel aan het pulken geweest, maar het schiet totaal niet op.

Vast bedankt voor je reactie!
Groeten, Boomtak
 

Bijlagen

  • IMG_3395.JPG
    IMG_3395.JPG
    86 KB · Weergaven: 132
  • IMG_3396.JPG
    IMG_3396.JPG
    75 KB · Weergaven: 131
Het weghalen van dode baardalg (de rode kleur geeft aan dat het dood is) is bijna niet te doen. Je kunt zo veel mogelijk proberen te verwijderen maar het zit soms echt goed vast. Ik zou het laten zitten en na verloop van tijd zullen de bacteriën in je aquarium het wel gaan opruimen/ontbinden.
 
Zeker als het niet meer in je bak zit, dan zou ik zuurstofwater of peroxide gebruiken.
Baardalg wat nat maken, en dan dar zuurstofwater er rustig over doen. Je zal zien dat het begint te bruisen.
Groot voordeel is dat er geen schadelijke stoffen ontstaan. Als peroxide zich ontbindt heb je water en zurstof.
 
Zeker als het niet meer in je bak zit, dan zou ik zuurstofwater of peroxide gebruiken.
Baardalg wat nat maken, en dan dar zuurstofwater er rustig over doen. Je zal zien dat het begint te bruisen.
Groot voordeel is dat er geen schadelijke stoffen ontstaan. Als peroxide zich ontbindt heb je water en zurstof.
Dat zou inderdaad een mooie aanpak zijn als die alg nog niet dood is. Zoals bijvoorbeeld in een aquarium waar nog water in zat. Niveau laten zakken, inspuiten met EasyCarbo of Waterstofperoxide, kwartiertje wachten en waterniveau weer laten stijgen. Bij alg die al dood is doet het mijn inziens helemaal niets.
 
De bak staat al 3 maanden leeg en zit behoorlijk vast; het lijken wel pluisjes als je het lostrekt. Ik zal wat peroxide gaan proberen. Ik laat het resultaat weten.
Dank voor de tips!
 
Dat zou inderdaad een mooie aanpak zijn als die alg nog niet dood is. Zoals bijvoorbeeld in een aquarium waar nog water in zat. Niveau laten zakken, inspuiten met EasyCarbo of Waterstofperoxide, kwartiertje wachten en waterniveau weer laten stijgen. Bij alg die al dood is doet het mijn inziens helemaal niets.
Droge alg is niet altijd dood. En eens de alg goed ‘verbrand’ is door de zuurstof, dan gaat het nadien in water wel rap weg.
 
Ik zou zeggen lekker boenen met royaal glorix.
Goed insmeren met puur glorix.
5 minuten in laten werken, dan goed borstelen.
Daarna grondig uitspoelen.
Dan met natuurazijn behandelen. Dat breekt de hypochloriet af. Wel goed ventileren.
Daarna uitspoelen en laten drogen.

Bij ingebruikname bak, eerst vullen en dosis aquatan oid erbij. Dag later leeghalen en vullen.

Voordeel van deze methode. Is overal te krijgen en goedkoop.
Als je goedkoop aan waterstofperoxide kunt komen, dan is dat veiliger.
 
Bijt chloor de kleur van een achterwand niet weg dan?
 
Waarom weghalen?
Het is prachtig
 
Ik sluit me er bij aan dat het prachtig is maar anders zou ik de hoge drukspuit eens proberen.
 
IMG_3403.JPG


Als eerste heb ik het aquarium op zijn achterzijde neergelegd in de tuin. De opgedroogde baardalg heb ik eerst in laten weken met heet water. Niet te heet, anders barstte de ruit. Vervolgens heb ik met een stevige tandenborstel geschrobd en er kwam al het een en ander los. Het overtollige water heb ik verwijderd.

IMG_3404.JPG


Vervolgens heb ik de inhoud van 2 flesjes waterstofperoxide over de achterwand verdeeld. Begon wat te bruisen. Dit heb ik ruim een halfuur in laten werken. Daarna flink geschrobd met de tandenborstel. Viel erg tegen wat er vanaf kwam: de alg zat behoorlijk vast.

IMG_3406.JPG


Met de tuinslang goed nagespoeld. Te zien is dat de groene kleur van een andere alge achter bleef.

IMG_3408.JPG
IMG_3409.JPG

De boel op laten drogen en de wand met de lamp erboven gefotografeerd. Helaas niet alles weg kunnen krijgen, maar hopelijk is de alge 'verbrand' door de peroxide. Aan de onderzijde is de originele kleur van de wand te zien. Het donkere vind ik wel mooier en natuurlijker uitzien.

Zodra de nieuwe keuken geplaatst is, ga ik een nieuw Zuid-Amerika biotoop maken van de bak. Met hout, veel blad en onder anderen een koppeltje Apistogramma Trifasciata en een groep Serpae tetra en nog wat.
 
Jeetje zonde was zo mooi

Ik vond het écht niet mooi. Mijn vorige bak zat er bijna helemaal vol mee, terwijl ik liever de groene alge had, die mijn stiphodons aten.
 
Bekijk bijlage 288107

Als eerste heb ik het aquarium op zijn achterzijde neergelegd in de tuin. De opgedroogde baardalg heb ik eerst in laten weken met heet water. Niet te heet, anders barstte de ruit. Vervolgens heb ik met een stevige tandenborstel geschrobd en er kwam al het een en ander los. Het overtollige water heb ik verwijderd.

Bekijk bijlage 288108

Vervolgens heb ik de inhoud van 2 flesjes waterstofperoxide over de achterwand verdeeld. Begon wat te bruisen. Dit heb ik ruim een halfuur in laten werken. Daarna flink geschrobd met de tandenborstel. Viel erg tegen wat er vanaf kwam: de alg zat behoorlijk vast.

Bekijk bijlage 288109

Met de tuinslang goed nagespoeld. Te zien is dat de groene kleur van een andere alge achter bleef.

Bekijk bijlage 288110Bekijk bijlage 288111
De boel op laten drogen en de wand met de lamp erboven gefotografeerd. Helaas niet alles weg kunnen krijgen, maar hopelijk is de alge 'verbrand' door de peroxide. Aan de onderzijde is de originele kleur van de wand te zien. Het donkere vind ik wel mooier en natuurlijker uitzien.

Zodra de nieuwe keuken geplaatst is, ga ik een nieuw Zuid-Amerika biotoop maken van de bak. Met hout, veel blad en onder anderen een koppeltje Apistogramma Trifasciata en een groep Serpae tetra en nog wat.

Donker wordt je achterwand vanzelf weer!
 
IMG_0684.JPG

Zo zag het vorige biotoop er in deze bak uit.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even Sky uitlaten
      Terug
      Bovenaan