Hoe groen alg op objecten stimuleren?

Bubbelkruik 2.0

Well-known member
Lid geworden
10 november 2019
Berichten
338
Leeftijd
43
Hoi mensen,

Wellicht voor vele een rare vraag, zeker voor degene die alg problemen hebben.
Maar ik vind alg op objecten (bv stenen/hout) erg mooi.

groen alg op steen.jpg


Wie heeft een idee om groen alg op objecten te kunnen stimuleren?

Zelf dacht ik aan het object in te smeren met algentabletjes, maar weet niet of het werkt.

Wie heeft ervaring met groen alg te stimuleren en hoe?
 
Wat gaan die algtabletten helpen? m.i. niks eigenlijk.

groenalg, inderdaad prachtig maar o zo lastig om te kweken (bruinalg daar in tegen :juggle:)

groenalg krijg je door knetter veel verlichting boven een object te hangen naar mijn weten.
 
Wat gaan die algtabletten helpen? m.i. niks eigenlijk.

groenalg, inderdaad prachtig maar o zo lastig om te kweken (bruinalg daar in tegen :juggle:)

groenalg krijg je door knetter veel verlichting boven een object te hangen naar mijn weten.
Algentabletjes was het enige waar ik op kon komen wat zou kunnen helpen, maar daarom stel ik hier ook de vraag :thumbs:
 
Ik zou de algen buiten je aquarium gaan kweken.

Neem aquarium water en doe dat in een grote bak (curver box of zo).
Voeg extra kaliumnitraat toe, nitraat stimuleert de groene algen.
Leg je stenen erin.
En inderdaad wat richard zegt, veel licht erop.
Bij voorkeur in de zomer in de volle zon.
Regelmatig Kaliumnitraat toe voegen.

Het moet heel gek gaan wil je bak niet vol alg zitten.
Nu maar hopen dat het alg gaat hechten aan de stenen.
Voor dit doel geen glade stenen maar grof gebruiken, bijvoorbeeld lavasteen.

Als er wat groene aanslag op je stenen zit kan je ze weer in je aqua doen.

Om het proces te versnellen zou je ipv aquarium water wat water uit een vijver kunnen gebruiken.


EDIT: ammoniumchloride (salmiak) lijkt me ook handig toe te voegen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de algen buiten je aquarium gaan kweken.

Neem aquarium water en doe dat in een grote bak (curver box of zo).

Regelmatig Nitraat toe voegen.

Bedankt voor je tip!
Ik heb van JBL Nirto, kan ik dat toevoegen?
 
Ik heb eens iemand gezien die mos heeft laten groeien op stenen met een yoghurt/kwark mengsel.
Zou yoghurt/kwark ook groen alg stimuleren?
 
Nee dat is wat anders.
Dat is om mos te laten hechten aan het hout voordat het geheel in het aquarium gaat.
Daarvoor moet je wel het hout en het mos vochtig houden, de yoghurt zorgt er alleen maar voor dat de mos aan het hout kleeft.

Ik heb aan mijn vorige post nog ammoniumchloride (salmiak) toegevoegd, daarmee ga ik straks mijn filter starten.
Het ammonium is ook een algen voedingstof.
 
Als er maar geen fosfaat bij zit, want dan ga je snel richting blauwalgen.

Ik heb ook nog dit artikel gevonden, misschien staat daar iets nuttigs nog in:
Nee daarvoor heb ik van JBL Fosfo voor.

Super bedankt voor de link! Ik ga het zeker proberen!
Wat me nu wel ineens aan het denken zet :!
Ik heb een paar weken geleden een paar punten blauw alg in mijn bak gehad.
Ook voeg ik wekelijks (op aanraden van mijn LF shop) Fosfo en Nirto toe met Profito.
De afgelopen weken heb ik de fosfo en nitro overgeslagen en ook geen last van blauwalg meer.
 
Fosfor is een gemeen dingetje.
De verhouding stikstof (in de nitraat) tegen fosfor (in fosfaat) moet zo'n beetje 16:1 of 10:1 zijn afhankelijk van de methode die je gebruikt, RedField (ik ben van de oude stempel) of EI (wat hier op het forum de standaard lijkt te zijn).
Zodra het aandeel fosfor binnen die verhouding 16:1 of 10:1 omhoog gaat, tja dan ga je richting de blauwe algen.
Zal nu vast iemand komen die mij gaat tegenspreken hoor.

Dus het toevoegen van die JBL nitro en JBL fosfo is op zich wel goed maar niet boven die verhouding gaan uitkomen, dus te veel fosfaat is elende.
 
Veel licht en ammonium is inderdaad een goede methode lijkt me zo toe.
 
Ik heb eens iemand gezien die mos heeft laten groeien op stenen met een yoghurt/kwark mengsel.
Zou yoghurt/kwark ook groen alg stimuleren?
Nee, die manier gaat niet werken.
De functie van yoghurt is omdat het in sommige yoghurt de bacterie Lactobacillus acidophilus aanwezig is.
En deze bacterie is een natuurlijk middel om schimmel tegen te gaan (fungus) als je mos boven water gaat opkweken.
 
Fosfor is een gemeen dingetje.
De verhouding stikstof (in de nitraat) tegen fosfor (in fosfaat) moet zo'n beetje 16:1 of 10:1 zijn afhankelijk van de methode die je gebruikt, RedField (ik ben van de oude stempel) of EI (wat hier op het forum de standaard lijkt te zijn).
Zodra het aandeel fosfor binnen die verhouding 16:1 of 10:1 omhoog gaat, tja dan ga je richting de blauwe algen.
Zal nu vast iemand komen die mij gaat tegenspreken hoor.

Dus het toevoegen van die JBL nitro en JBL fosfo is op zich wel goed maar niet boven die verhouding gaan uitkomen, dus te veel fosfaat is elende.
Bedankt!
Ik ben niet bekent met de RedField of EI methode, ik ben blijkbaar van de nog oudere stempel :p
Ik ga iig stoppen de fosfo en nitro standaard toe te voegen en vooraf eerst meten of het nodig is.
Mijn gevoel zegt nu iig wel dat door die toevoeging ik die rare blauw alg plekken kreeg (paar puntjes midden in de stroming).
Bedankt iig :thumbs:

Veel licht en ammonium is inderdaad een goede methode lijkt me zo toe.
Ik ga het eens uitproberen in een aparte bak!

Nee, die manier gaat niet werken.
De functie van yoghurt is omdat het in sommige yoghurt de bacterie Lactobacillus acidophilus aanwezig is.
En deze bacterie is een natuurlijk middel om schimmel tegen te gaan (fungus) als je mos boven water gaat opkweken.
Bedankt voor je reactie.
Dan ga ik dat zeker niet proberen
 
Ik denk dat de verhouding nitraat en fosfaat niet zo belangrijk is. De RR is iets wat bij onze bakken niet werkt en zolang je voldoende voeding in het water hebt is het goed en het moet in redelijke verhouding zijn. Je kan het vergelijken met een bak bingoballen waarbij er van de rode erg veel zijn en van de blauwe maar 1. In dat geval zal je lastiger de blauwe kunnen pakken en dat is voor de planten eigenlijk net zo.
Gemiddeld genomen adviseert men de verhouding van 10:1 maar dat geldt lang niet voor alle planten. Hier staat nog iets over de RR:

 
Terug
Bovenaan