Wat is er nieuw

Hoe groot zijn molly baby's

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Sinds twee dagen heb ik een black molly vrouwtje. Ze komt uit een winkel en was daar zwanger maar niet super dik nog. Het eerste wat ze deed was tussen de planten gaan hangen. Ik dacht dat ze moest wennen aan de nieuwe omgeving. Nu zwemt mevrouw vrolijk rond en heeft het duidelijk naar haar zin maar ze is ineens ook superslank. Vanochtend bij het voeren zag ik ineens in het hart van een grote drijfplant ca 5 zwarte visjes zwemmen. Deze had ik nog niet eerder gezien. Het eerste dat ik dacht was jonge molly's maar ze zijn zo groot. Ze hebben de grootte van 2 a 3 weken oude guppen. Dus mijn vraag is, hoe groot zijn molly's als ze geboren worden.

De grootte van de jongen van zo'n beetje elke eierlevendbarende kan behoorlijk verschillen. Heb ik van tijd tot tijd ook wel dat er weinig jongen geworpen worden maar dan zijn ze ineens wat groter dan gemiddeld. Je hebt ze van zo'n 3-4 mm groot maar ook van zo'n 8mm groot. Maar goed, dat laatste komt minder voor. Het scheelt wel als de jongen wat groter zijn. Worden ze ook minder snel achterna gezeten.

Ik vind ze anders enorm hoor, arme molly om er zulke jongen uit te moeten persen. Wel gelijk jackpot dan van 1 molly naar 6 binnen twee dagen.

Blackmolly's van de grote vorm baren vaak flinke jongen. tevens zijn dit vissen die je beter vrij warm houdt 26-28 graden is echt niet overdreven en een bakmaat van minimaal 1meter Ook is wat zout wenselijk. Voornamelijk voedsel geven met een hoog plantaardig gehalte.

Dit zijn namelijk dieren met veel Poecilia velifera bloed x Poecilia sphenops.

De kleine vorm is een zwarte vorm van Poecilia sphenops. Deze is een stuk gemakkelijk en kan in bakken vanaf 80cm.

Beide vormen worden als Black-molly verkocht.

Grote vorm

fishman-wallpaper13.jpg

Kleine vorm
10792-Black-Molly--Poecilia-sphenops.jpg

znLDP099e0o_cb3WRjE4tXc-uYcO7nG9.jpeg

Let op de rugvinnen.

Dan heb ik de kleine vorm botia. Mijn bak is 1 meter dus dat zit wel goed. Temp is 24 graden en de bak is verder bevolkt met guppen, platy's en vuurgarnalen. Volgens mij gaan vuurgarnalen en zout niet zo goed samen. Ik had een vreselijke dominante platy man die de andere platy's de dood nog in zou jagen. Bij de dierenwinkel vroeg ik of ze hem wilden nemen en ik verwachtte er niks voor terug maar ik kon er een vis voor terug nemen vandaar deze black molly. Ze was al zwanger dus dan is de keus nog gemakkelijker, ik heb er ook een jong mannetje bij genomen. Even aanzien of dit goed gaat of dat ik er nog een dame bij moet nemen voor de rust van de dames. Gelukkig is de rust in de bak terug en beide molly's hebben het duidelijk naar de zin en de platy's zijn spontaan aan het bevallen gegaan en deze keer in alle rust.

De kleine vorm behoeft ook geen zout dus dat probleem heb je niet.

Gefeliciteerd met al het kleine grut. 😉

Thanks (denk ik) want al dat grut wordt groot en overbevolking daar zit ik niet op te wachten. Hoewel je met een bak vol levendbarenden natuurlijk wel vraagt om problemen. Gelukkig tot nu toe nog steeds ruimte genoeg met 10 volwassen vissen en heel veel baby's maar ik moet wel herplaatsing zoeken. Vanaf welke leeftijd kunnen de jongen het beste weg?

Ongeveer 2cm.

En wil je geen jongen meer dan kun je een groepje Rouwtetra's nemen.

Dank je botia. Die rouwtetra's houd ik in mijn achterhoofd. Denk dat ik de platy's wel kwijt kan bij de dierenwinkel hier in de buurt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan