Hoe handig wekelijks water afvoeren uit aquarium van 1300 L?


I

Ing. Pol

Guest
Hallo allemaal,

Ik lees al lang mee op jullie forum, maar plaats zelf zelden berichten. Omdat ik nu toch een vraag heb waar ik deze week over moet beslissen, maak ik een uitzondering.
Binnenkort zullen wij een aquarium bestellen (b 2,5x d 0,8 x h 0,7m) en er staat nog 1 vraag open die mogelijk van belang is voor de bestelling van het glas: Hoe gaan we wekelijks eenvoudig zo'n 400 liter het aquarium uit krijgen?
In het huidige aquarium hevelen we af naar emmers wat met het huidige formaat prima te doen is. Wanneer we afhevelen met tuinslang richting tuin zal 400 liter afhevelen zo'n uur duren (is getest). Geen optie.
Nu willen we het water richting tuin of toilet krijgen en moeten we zo'n 12 meter vanaf het aquarium overbruggen. Een afvoer zit niet in de buurt.

Ik zie de volgende opties en ben benieuwd wat jullie ervaring hiermee is;
  1. afhevelen met dikke tuinslang, inwendig bijvoorbeeld 30mm (30x39). Maar is die diameter nog wel aan te zuigen en is die wel geschikt voor hevelwerking (of gaat er teveel lucht in de weg zitten)? Hoogteverschil tussen instroom en uitstroom zal maar zo’n 50 cm zijn.
  2. Pomp met capaciteit ca. 2500l/u in het aquarium hangen met slang naar buiten/toilet. Of geeft dit teveel stress voor de vissen (Heros en Geophagus)
  3. Pomp met capaciteit ca. 2500l/u droge opstelling (dus slang naar aquarium en slang naar buiten). Maar daarbij vraag ik me af of die pomp wel wil starten als er droogloopbeveiliging op zit.
  4. Doorvoer in bodem t.b.v. pvc rond 32, afsluiter eronder en slang (ook binnendiameter 30) eraan vast.
Hoe doen jullie het? En wat zou je anders doen wanneer je het opnieuw aan kunt leggen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Zelf gebruik ik optie 1 met een slang van 2cm doorsnede, daar een stuk pijp aan van een 60 cm lang om de boden af te hevelen, ik ververs per keer 350 liter.
 
Ik doe het op manier 2 (met sluiers, jouw vissen ken ik niet zo goed). Als je voor de opvoerpomp gaat, beknibbel dan niet op een paar tientjes en neem echt een sterkte, anders ben je erg lang bezig met dat aantal liters.
 
400 liter is een beetje weinig
 
Mogelijkheid om een afvoer te maken in de buurt?
Dus onder de vloer door (kruipruimte) een leiding leggen, en dan een gat boren in de vloer.
Dat is sowieso de fijnste oplossing.

Anders dikke slang om af te hevelen (is nog wel aan te zuigen hoor).
 
ik gebruik mijn filter.
en hang daarbij de slang aan de retour.

het nieuwe water in het aqarium gaat via de inlaat met een slang aan de keukenkraan.
 
Ik heb een Eheim CompactOn pomp die ik in de bak hang met daaraan een slang richting de gootsteen.
 
Welke filtering ga je gebruiken?
 
Gemiddelde tuinslangen zijn 11 a 13 mm in diameter.
Stel die van jou is 11 mm dan is de opp ervan (pi * r^2) 95mm2.
Stel je neemt een slang van 25mm diameter dan is daarvan de opp 490mm2.
M.a.w. de 25mm heeft 5.1 maal een grotere opp dan die van 11mm.
Wanneer de 11mm 400 l/h doet, dan doet de 25mm er dus maar 11 minuten over.
Wanneer de 11mm 400 l/h doet, dan doet de 25mm er 2040 l/h. Een pomp met capaciteit 2500 l/h is dus niet heel veel sneller, waarschijnlijk gaat het debiet van de pomp nog omlaag door de opvoerhoogte en de slang weerstand.
Ik zou eerst gewoon eens hevelen met 25mm om te zien of dat bevalt voordat je een pomp gaat aanschaffen.
Nanoe/Rebtor en ik doen dat regelmatig op 25mm op een aquarium met vergelijkbaar formaat.
Zoals Nanoe zegt is die 25mm zeer goed aan te zuigen, de 30mm waar jij het over hebt is waarschijnlijk ook wel aan te zuigen.
Een foto en een filmpje van de hevel met 25mm slang staat wel ergens in mijn album.

400 liter op jouw bak is echt weinig wanneer je met grote cichliden als Heros en Geo's gaat werken.
Ik zou er eerder 600 a 650 l per week doen.

Beter zoals Nanoe zegt automatisch verversen.
Dat doen Nanoe/Rebtor en ik ook.
Geen omkijken meer naar.
 
Optie 4.
Neem aan dat je deze bak Sws al met een bioloog gaat filteren en niet gaat prutsen met pot filters.
Dan is dat de makkelijkste optie lijkt mij.
Ff een hevel buis over je overloop en leeglopen maar.
Ze zou dan ook nog je opvoerpomp(en) kunnen gebruiken voor het afpompen van je water
 
Allemaal bedankt voor de snelle en duidelijke reacties.
Het wordt optie 4, doorvoer 25 inwendig / 32 uitwendig en dan slang inwendig 25 eraan. Dit ook na advies bakkenbouwer en omdat we ons realiseerden dat dit tijdens een vakantie ook voor iemand anders goed te doen is.

Filter wordt een doortrek binnenfilter op airlifts, er zit verder dus geen pvc onder de bak.
We kunnen er ook niet onder de vloer helaas.

rjoemman, je beredenering over hoe snel water door die 25mm gaat had ik zo nog niet bekeken. Dankjewel :). Je album moet ik nog “even” uitlezen, zeker interessant!
Verversen gaan we tzt doen volgens advies van VKC (kan inderdaad ook 50% worden of 2*30%)
 
Filter wordt een doortrek binnenfilter op airlifts, er zit verder dus geen pvc onder de bak.
We kunnen er ook niet onder de vloer helaas.

Heel slim !
Als je deze met zorg en kennis bouwt...heb je een superieur filter.
 
Helemaal mee eens.
Ik zou dit nooit door een leek laten doen, een stabiele bak kan gerust 2 a 3 weken zonder verversing.
Nooit door een leek je bak laten doen.
Vrijwel niemand mag aan mijn bak komen hoor.
 
Voor mij is de enige optie om niet met slangen te hoeven prutsen. Dus een doorvoer in de bak/bioloog die aangesloten zit op het riool. Zelf de investering gedaan om ook direct een thermostaatkraan onder de bak te monteren, waardoor ik automatisch water ververs. Er is niks beter dan zondagochtend om half 10 beneden te komen en te realiseren dat er 400 liter water vers water in het aquarium zit. Onderhoud wordt hierdoor een stuk leuker ;) Van deze investering ga je nooit spijt krijgen.

Anders optie 4, aanzuigen met grote slangen levert vaak een natte vloer op (mijn ervaring :))
 

Terug
Bovenaan