Wat is er nieuw

Hoe heet deze verstekeling?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sanneke80
  • Startdatum Startdatum
S

Sanneke80

Guest
Zoals de titel al zegt, mijn vader heeft een verstekeling in zijn aquarium.

Ergens in december hebben we een schooltje kegelvlekjes (officiele naam weet ik niet, maar één van de drie) gekocht. Bij thuiskomst bleek er een vreemde eend tussen te zitten. Hij/zij was even groot als de kegelvlekjes.

Het beestje werd gewoon als soortgenootje opgenomen in de groep, dus no worry's.

Alleen ging hij groeien en werd als groter. Toen hij zo groot was als op de foto, begon hij wat vervelend te doen tegen zijn klasgenootjes. Omdat hij niet leek te stoppen met groeien hebben we besloten hem over te zetten van dit 60 cm aquarium naar zijn 120 cm aquarium.

Daar sloot hij direct vriendschap met een mannetje en vrouwtjes Congozalm.

Echter hij blijft maar groeien en heeft nu al de afmeting van het mannetje Congozalm.

Weten jullie wat voor vis dit is en hoe lang hij nog blijft doorgroeien?
Een groter aquarium hebben we niet 😉

2016-04-08 11.25.01.jpg
2016-04-08 11.25.10.jpg
2016-08-23 13.18.40.jpg

Dit is zijn nieuwe verblijf...

Ik herinner me nog dat de ene soort de kegelvlek BARBEEL werd genoemd en de andere soort de kegelvlek RASBORA.
Welke van de twee het dan is, weet ik niet meer, we hebben de felst gekleurde uitgekozen, dat weet ik nog wel 😉

Grappig, eigenlijk moet dit Topic heten....

Wat is de naam van de verstekeling en het scholenvisje 😀

Je kan de website van Ruinemans een nakijken?
De meeste aquariumwinkels en dierenwinkels bestellen vissen bij Ruinemans en hanteren vaak ook de Nederlandse namen die Ruinemans (vaak foutief) de vissen geeft.
Je kan misschien eens kijken en dan de foto's vergelijken met het visje dat jij hebt, want de Latijnse namen staan ook altijd bij de listing. 🙂

Daar heb ik nog niet aan gedacht, goed idee!

Rasbora paviana

Zie ook mijn topic "Wie kent deze verstekeling?"

Om je een idee van het formaat te geven: hij zou zo'n 9 cm worden (ik noem hem inmiddels "mijn haring"...)
Razend snel en ik kan hem dus ook niet vangen.

De kegelvlekjes hebben een vrijwel blanke grondkleur en een eerder oranje dan rode rand om de "kegelvlek"; volgens mij Trigonostigma hengeli.

De R. paviani kende ik nog niet (alwéér wat geleerd!) maar na het zien van Google afbeelding lijdt dit volgens mij geen enkele twijfel.
Volgens SeriouslyFish is dat een vreedzame vis en een vrij makkelijke eter, wordt die inderdaad zo'n 9 centimeter en is een aquarium van 120 vereist; komt dat even mooi uit!

@ Paul, dat is hem inderdaad! Dank je wel voor het meedenken!

Hij is idd behoorlijk snel als je hem wilt vangen 😉

Gelukkig wordt hij dan nu niet meer (veel) groter, pffff 😀

@ Paddy, dat komt idd mooi uit dat paps nu een groot aquarium heeft. Deze heeft hij pas een jaartje, daarvoor had hij een 80 cm bak die ineens geen zin meer had om waterdicht te zijn. :juggle:

Ik vind het zo leuk dat hij direct vanaf dag 1 vriendjes was met de Kongozalmpjes. Dit groepje was eerst groter maar door een bacteriële infectie is hij veel vissen verloren. Het groepje gaan we niet meer aanvullen, omdat we zelf van mening zijn dat deze prachtige vissen een groter aquarium nodig hebben. Ze zwemmen namelijk heel erg veel en zijn zo aan de overkant.

Wat betreft de kegelvlekjes, dat zo goed kunnen dat het de Hengeli is. Nu ik me er even goed in verdiept hebt zie ik ook het verschil met de andere. De Heteromorpha heeft een veel grotere zwarte vlek en de Espei is meer rood van kleur, en die van mijn vader duidelijk met een oranje streep.

Ik vond nog een foto van zijn bakje. Hij is niet heel scherp en ik had net een grote schoonmaak uitgevoerd, dus ze zien een beetje bleekjes, maar de oranje streep zie je daardoor wel heel goed.

2016-08-23 13.17.31.jpg

De kegels lijken me trigonostigma espei.. de vreemde eend ken ik niet 😉

Dat is ook mij mening. Ik heb ook eens per ongeluk een Hengeli erbij gehad en die sluit prima aan bij de Espei s, maar dat even terzijde.

O jee, we zijn er dus nog niet over eens of het nu de Espei of de Hengeli is.
De hengeli heeft wel duidelijk een oranje streepje net als die van ons. :juggle:

Grappig, de verstekeling werd heel snel ontmaskerd en die hele bekende visjes zijn nu nog onduidelijk 😀

Ik zal proberen nog een keer wat betere foto's te nemen van die kleine rakkertjes als ik bij mijn vader ben.
Zijn trouwens wel heel leuk, erg rustig en ze scholen ook goed samen.

Espei is veel meer oranje (ook vóór de zwarte vlek) dan de hengeli, die wat fletser is.
Bij de belichting op deze foto's niet goed te zien. Vergelijk eens op google.

Mijne is inmiddels 3jaar en 14cm.

Zelf dacht ik altijd dat het Rasbora sumatrana was.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan