Hoe heet deze zwart oranje bodembewoner?


A

AquaTropica

Guest
Hallo,
Laatst heb ik 2 bodembewoners gekocht. Ze zijn oranje met zwarte verticale strepen(zie foto’s)
De vis kruipt over de bodem maar kan ook los zwemmen. Bij aanschaf hebben we hout gekocht met een plant eraan vast waar de beestjes (deels) onder liggen. Als hij eet (plant of vipachips) hoor je een hard tikje wanneer hij in iets bijt.:p

We hopen achter de naam te komen zodat we meer over deze beestjes te weten kunnen komen en specifieker kunnen zoeken op naam als ze ziek zijn.
Is iemand bekent met deze vissen en/of weet iemand iets over de soort te vertellen?
Alvast bedankt:book:
Groeten, AquaTropica
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Volgens mij een Clownbotia. Die heeft een flinke bak nodig en moet je met meerdere houden.
 
Volgens mij een Clownbotia. Die heeft een flinke bak nodig en moet je met meerdere houden.
Dankjewel voor je antwoord! Weet jij of iemand anders toevallig of je deze samen met black molly’s, guppy’s, platy’s en tetras kan houden? Bij de dierenwinkel zeiden ze van wel maar ik ben er niet 100% zeker van.
 
Kan wel. Maar je hebt wel minstens een aquarium van 1.50meter nodig.

Aangezien ze de 30cm aantikken qua grote.
 
Deze vis zit te klein en kun je beter terug brengen naar de winkel omdatie niet kan groeien in je bak maar inwendig wel zal doorgroeien wat uiteindleijk heel pijnlijk gaat worden voor de vis met een vroegtijdige dood tot gevolg
 
Ja ik denk dat vooral beginners nogal op het uiterlijk letten en nog niet de ervaring hebben om verder zich in te lezen of om verder te vragen. En hoe menig LFS hierin staat is ook wel bekend denk ik.
 
Ja ik denk dat vooral beginners nogal op het uiterlijk letten en nog niet de ervaring hebben om verder zich in te lezen of om verder te vragen. En hoe menig LFS hierin staat is ook wel bekend denk ik.
Dat is waar, maar als ik iets koop wil ik toch wel weten wat ik koop.
 
Dat is waar, maar als ik iets koop wil ik toch wel weten wat ik koop.
Ik vind dat je hier in 2 kanten op kan gaan.
Ik bv had nooit een aquarium. Mijzelf ook nooit in verdiept. Beter gezegd ik wou ook nooit een aquarium.

Een vriend van me had een aquarium, zag het wel maar nooit over gehad. Je gaat je niet in iets verdiepen als je interesse er niet naar toe gaat.

Mijn broer had een aquarium gekocht voor mijn dochter. Wat ik eerst niet zo leuk vond maar mijn dochter wel. Je kent het wss wel. Voor je kinderen doe je alles. En ging ik op een dag naar de winkel toe met mijn dochter. En die wees die wil ik en die wil ik en die wil ik.
Ik ging er toen blind vanuit dat de verkoper mij goed kon adviseren. En dat wat hij zegt wel klopt.

Nu daarin tegen lach ik me soms rot wat ze me adviseren.

Maar nu let je er meer op. Je weet dat er een forum bestaat met mensen met kennis. Je weet dat er een websites zijn waar je informatie kan halen.

Als nieuweling geloof je een verkoper wel. Die heeft er immers verstand van die werkt dagelijks met vissen, en ja ze hebben allemaal aquariums thuis. En ja ze hebben allemaal chemie gestudeerd zeggen ze.

Nou.. tot nu toe zoek ik zelf ervaringen
 
En ging ik op een dag naar de winkel toe met mijn dochter. En die wees die wil ik en die wil ik en die wil ik.
Ik ging er toen blind vanuit dat de verkoper mij goed kon adviseren. En dat wat hij zegt wel klopt.

Wanneer je bvb een hond koopt (al dan niet voor je dochter) hoor je het verschil te weten tussen een chihuahua en een Deense Dog.
Wanneer je een pony koopt hoor je het verschil te weten tussen een pony en een paard.
Koop je een vogel dan moet je weten dat er een verschil is tussen een ara en een valkparkiet...
Vòòr de aankoop en ongeacht wat de verkoper zegt...
Het betreft hier levende wezens, geen objecten! :deal:
Het zou leuk zijn mochten we dat onthouden... :rolleyes:

Dus als koper van een dier hoor je te weten wat de verzorging van dat dier inhoudt. Vòòrdat je het dier in huis haalt...
Het is inderdaad jammer dat dergelijke vissen zomaar verkocht worden met de verkeerde informatie maar het is minstens even jammer dat velen pas iets opzoeken over een dier nadat ze het gekocht hebben! :stom:
Dat snap ik niet zo goed... Maar soit.
 
@Ancistruz dat je de verkoper gelooft in wat ie zegt kan ik mij inkomen, maar dat je niet eens weet welke vis je hebt gekocht is toch te wijten aan de koper zelf.
@willem666 niets meer aan toe te voegen.
 
@Ancistruz dat je de verkoper gelooft in wat ie zegt kan ik mij inkomen, maar dat je niet eens weet welke vis je hebt gekocht is toch te wijten aan de koper zelf.
@willem666 niets meer aan toe te voegen.
Eens hoor.
Ik zeg ook niet dat ik daar niet mee eens ben. Maar ik kan het enigzins wel begrijpen.
 
Ik denk dat veel mensen bij de aanschaf van het eerste aquarium de complexiteit van het houden van vissen onderschatten, of zelfs totaal niet inschatten.

En daarom niet op het idee komen dat je misschien niet alle vissen bij elkaar kunt houden. Nooit van waterwaarden gehoord hebben. Geen idee hebben dat de natuurlijke omstandigheden bij verschillende soorten zo sterk kunnen verschillen. En daarop door de verkoper ook niet worden gewezen; de klant wijst die mooie blauwe aan, de verkoper kijkt naar het prijskaartje en glimlacht tevreden. Snel met de zak vissen naar de kassa en voilà: alweer een klant geholpen.

En die klant kijkt vervolgens met veel plezier naar zijn bak vol mooie kleurtjes en vormen.
Totdat er dingen fout gaan lopen. Dan is tegenwoordig de eerste reactie Googelen, daarbij kun je dan dit forum of één van de andere tegenkomen en krijg je voor het eerst onbevooroordeelde goedbedoelde informatie.

Ik denk namelijk serieus dat AquaTropica (net zoals vele andere beginnende aquarianen) er geen idee van had dat het belangrijk kon zijn de wetenschappelijke naam op te schrijven en te bewaren, en al helemaal niet op de gedachte kwam op internet informatie te zoeken. Hij/zij heeft de verkoper (voor zover hij/zij kon beoordelen een deskundige) gevraagd of het kon, en het kon.

Het vervelende daarvan is dat wij pas bij de kersverse mede-liefhebber in beeld komen, en vice versa, als het al fout is gelopen.
En het is héél moeilijk die te bereiken vóórdat de eerste catastrofale aankopen zijn gedaan. Ik heb daar in eerdere topics al veel over gelezen en nagedacht, maar heb er nog nooit een passende oplossing voor gevonden.

Het best vind ik nog het idee verkopers wettelijk te dwingen bij elk dier (want hetzelfde geldt ook voor valkparkieten, pitbull-terriers, cavia's en kippen) in elk geval de meest basale informatie over het houden ervan op papier mee te geven.

En voor die schriftelijke basisinformatie zou bijvoorbeeld de LICG verantwoordelijk kunnen worden gemaakt.
Ik twijfel er niet aan dat er talloze instanties zijn die de LICG van de daarvoor benodigde informatie willen voorzien. In het geval van aquariumvissen zou dat het AquaForum kunnen zijn, òf AquaforA, VeniVidiVissie, het Nederlands Cichliden Forum, L-nummers.nl of het Garnalen- en KreeftenForum (sorry aan de ongetwijfeld bestaande kennisbolwerken die ik hier niet heb genoemd).
 
Ze zouden misschien een wet kunnen opstellen, een wet die verkopers van vissen verplicht om de nodige info te tonen bij iedere vis die men verkoopt.
Denk aan: temperatuur, grote (en inrichting) van de bak, dieet, en het vermelden van de juiste waterwaardes, als een koper deze info direct te zien krijgt wordt er waarschijnlijk beter nagedacht bij het kiezen van het visje.
Als een nietsvermoedende koper dan een aquariumzaak binnenloopt wordt hij of zij meteen beperkt in de keuze van een te nemen vis, en gaat naar huis met een passende vis voor zijn of haar aquarium.

Het gaat misschien wat ver en het zal niet makkelijk zijn om alle verkopers van vissen zich aan deze wet te laten houden, dit zou dan steekproefsgewijs gecontroleerd moeten worden.

Als iemand bijvoorbeeld een paard, hond, varken etc.. niet onder de juiste condities behoud zit daar zelfs een boete aan vast, maar bij vissen wordt vaak gedacht, ach, het is maar een visje.


Oepsie, dit stukje tekst was me even ontgaan, en is hetzelfde als wat ik hierboven zeg.
Het best vind ik nog het idee verkopers wettelijk te dwingen bij elk dier (want hetzelfde geldt ook voor valkparkieten, pitbull-terriers, cavia's en kippen) in elk geval de meest basale informatie over het houden ervan op papier mee te geven.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar goed ook bij een LICG is de info niet altijd echt goed want ze adviseren voor een Betta een bak van 60cm.

 
Beter iets te groot dan te klein?
 
Het gaat misschien wat ver en het zal niet makkelijk zijn om alle verkopers van vissen zich aan deze wet te laten houden, dit zou dan steekproefsgewijs gecontroleerd moeten worden.

(Zijn twee links, een naar het AD en de ander naar hart van Nederland, dus ook die Cookie link is er een)

 
En dan nog wordt het niet serieus genomen :stom:

,,We moesten er ook wel om lachen, maar bijzonder blijft het natuurlijk wel. Ik heb de goudvis thuis even in een vissenkom gestopt, maar die was nog veel kleiner. In de huidige kom kan hij in elk geval flink omhoog en omlaag zwemmen", aldus Nicole. Opnieuw begint ze te lachen. ,,Ik kan er nog steeds niet met mijn hoofd bij, ook dat agenten hiervoor op pad worden gestuurd."
 
als een koper deze info direct te zien krijgt wordt er waarschijnlijk beter nagedacht bij het kiezen van het visje.
Ik betwijfel het maar meer info over de vissen geven kan nooit kwaad.
 
Ik betwijfel het maar meer info over de vissen geven kan nooit kwaad.

Ik vraag me af of de kaartjes wel gelezen worden. Dat wordt nu al niet gedaan, laat staan als er meer te lezen is.
 
Ik vraag me af of de kaartjes wel gelezen worden. Dat wordt nu al niet gedaan, laat staan als er meer te lezen is.
Kaartjes worden volgens mij alleen gelezen door mensen met verstand van vissen om te kijken of de kaartjes wel kloppen:D De rest zegt "leuk kleurtje, doe mij die maar" of de ergste die ik heb meegemaakt "ik wil een vrolijke bak met veel kleur dus van allemaal 1 of 2":stom:
 
Ik vraag me af of de kaartjes wel gelezen worden. Dat wordt nu al niet gedaan, laat staan als er meer te lezen is.
Op dat moment zou de verkoper iig kunnen zien of de vis wel geschikt is voor de koper (al wordt dat helaas niet altijd gedaan)

Kaartjes worden volgens mij alleen gelezen door mensen met verstand van vissen om te kijken of de kaartjes wel kloppen
Haha ja, maar ook dat is al goed dan kan er tenminste nog iets aan gedaan/veranderd worden.
 
Daarbij is de vraag waar haalt de lfs de info voor de kaartjes weg want als dat ook al niet klopt dan.........................:stars:
 
Al met al wordt het best lastig om alles goed te laten gaan idd.
 
Ik vind dat je hier in 2 kanten op kan gaan.
Ik bv had nooit een aquarium. Mijzelf ook nooit in verdiept. Beter gezegd ik wou ook nooit een aquarium.

Een vriend van me had een aquarium, zag het wel maar nooit over gehad. Je gaat je niet in iets verdiepen als je interesse er niet naar toe gaat.

Mijn broer had een aquarium gekocht voor mijn dochter. Wat ik eerst niet zo leuk vond maar mijn dochter wel. Je kent het wss wel. Voor je kinderen doe je alles. En ging ik op een dag naar de winkel toe met mijn dochter. En die wees die wil ik en die wil ik en die wil ik.
Ik ging er toen blind vanuit dat de verkoper mij goed kon adviseren. En dat wat hij zegt wel klopt.

Nu daarin tegen lach ik me soms rot wat ze me adviseren.

Maar nu let je er meer op. Je weet dat er een forum bestaat met mensen met kennis. Je weet dat er een websites zijn waar je informatie kan halen.

Als nieuweling geloof je een verkoper wel. Die heeft er immers verstand van die werkt dagelijks met vissen, en ja ze hebben allemaal aquariums thuis. En ja ze hebben allemaal chemie gestudeerd zeggen ze.

Nou.. tot nu toe zoek ik zelf ervaringen

ik volg stage in een dierenwinkel en daar hebben alle medewerkers meerdere dieren. Een van mijn collega's kweekt zelfs dwerggarnalen en daardoor heb ik de aquarium microbe ook te pakken gehad. Het is dus niet altijd een leugen als een medewerker je dat zegt maar het kan wel.
 
In de Tom&Co winkels in België staat er het volgende op de naamkaartjes:
- Naam (+ Latijnse naam)
-hoe groot de vis wordt
- hoe moeilijk het is om deze vis te onderhouden ( niveau 1 tot 3 )
- PH
- Carnivoor, Omnivoor en herbivoor

Jammer genoeg kan het personeel vaak niet het onderscheid makken tussen een mannelijke vis en een vrouwelijke. Daarom dat ik voor complexe aankopen naar een erkende LFS ga en niet naar een algemene dierenwinkel.
 
ik volg stage in een dierenwinkel en daar hebben alle medewerkers meerdere dieren. Een van mijn collega's kweekt zelfs dwerggarnalen en daardoor heb ik de aquarium microbe ook te pakken gehad. Het is dus niet altijd een leugen als een medewerker je dat zegt maar het kan wel.
Dat wil niet zeggen dat altijd de juiste info wordt verstrekt. Ik doel niet specifiek op de zaak waar jij stage loopt hoor, maar als iemand bv vissen heeft wil het nog niet zeggen dat deze beschikt over de juiste en/of voldoende kennis om informatie te verstrekken. En soms is de juiste informatie niet in het belang van de zaak/omzet en dan zit de medewerker een in spagaat. Loyaliteit aan de klant of aan de baas?
 
Vandaar dat ik LICG noemde. Niet omdat het het meest complete kenniscentrum op het gebied van huisdieren is, maar omdat het een onafhankelijk instituut is.
En voor het aanvullen van de bij LICG aanwezige kennis zijn talloze manieren denkbaar.

En voor wat betreft de verplicht te verstrekken basisinformatie denk ik aan:
- wetenschappelijke naam (+ eventueel gangbare synoniemen) en eventueel ook de nederlandse naam (nodig voor het zoeken naar meer info)
- regio van afkomst
- maximale grootte
- minimale afmetingen aquarium
- watertemperatuur
- pH en KH
- voedsel
- school-, groeps-, harem-, koppel- of solitaire soort
- waterlaag
- gedrag onderling en naar andere soorten
 
Leuk al de commentaren op de lfs maar wat schiet de Ts er mee op en de vissen Niets lijkt me
Ts heeft een vis gekocht omdat ie er zo leuk uit zag mooi van kleur en tja ze zijn zo klein nog dus pas wel wordt ook wel impuls aankoop genoemd :sorry:
Vrees dat het een menselijke foutje is zij die wat verder in de hobby zitten gaan naar huis om te kijken wat is het nu eigenlijk voor vis :thumbs::D
Maar goed niet gebeurd dus wat nu de vissen zijn een scholen vis dus minimaal 5 stuks ga je ze ook meer zien
maar Ts vraagt
Weet jij of iemand anders toevallig of je deze samen met black molly’s, guppy’s, platy’s en tetras kan houden? Bij de dierenwinkel zeiden ze van wel maar ik ben er niet 100% zeker van.
Nou nee nu nog wel maar als ze groter worden dan zijn het de meest asociale hufters die je maar in de bak kan hebben qua grote hebben ze een behoorlijke bak nodig de genoemde:juggle: 30 cm:juggle: is wel heel fors
Heb ze zelf in de 250 gehad maar verwijderd naar het genoemde gedrag waren zon 12/15 cm groot
Vond het wel jammer want op zich leuke en mooi getekende vissen
Als je kan terug brengen en iets anders kiezen wel even inlezen of hier vragen hoe of wat.
 
Ze zouden misschien een wet kunnen opstellen, een wet die verkopers van vissen verplicht om de nodige info te tonen bij iedere vis die men verkoopt.
Denk aan: temperatuur, grote (en inrichting) van de bak, dieet, en het vermelden van de juiste waterwaardes.

Hoewel ik hier mee eens ben heb ik ook een kanttekening. Ik heb een tijdje in een LFS gewerkt en veel mensen slaan advies compleet in de wind. Ik heb pleco's alleen maar afgeraden, nooit aangeraden, maar klanten namen ze alsnog want 'vorige keer werd hij ook niet zo groot en oud(hoe zou dat toch komen...?.)' 'zou wel meevallen' 'hierna koop ik een grotere bak' 'ik geef hem daarna aan een dierentuin'..... Ook meerdere keren meegemaakt dat ik iets afraadde, bedankten ze mij vriendelijk voor de info en gingen visloos de lfs uit. Kom je ze de volgende keeer tegen hebben ze de vis bij een andere winkel alsnog gekocht. Ik kan hierdoor toch goed begrijpen dat verkopers laks worden in het geven van adequate en eerlijke info. Te vaak wordt er toch niks mee gedaan. Ik pleit daarom vooral dat de koper zich moet inlezen.... Ik denk dat je hierdoor ook al veel beter advies gaat krijgen van de verkoper zelf.
 
Alles begint wel bij de koper zelf, dat is waar. Maar sommige hopen de goede info waarnaar ze op zoek zijn te krijgen bij de zaak waar ze binnenlopen, als ze dan verkeerd worden voorgelicht is het ook de verkoper die schuldig is aan het feit dat een vis in een verkeerde/te kleine bak beland.
Als dan de juiste info op het kaartje staat kan de verkoper iig niet gaan liegen over de aanbevolen bakmaat etc.

Andersom kan het ook nog zoals je aangeeft de verkoper geeft goed advies en geeft aan dat iets niet kan, en vervolgens kopen ze de vis bij een andere zaak, eventueel met een leugen over de grote van de bak.
 
Het is al met al best complex want zoals al gezegd kan de koper de adviezen negeren of je hebt te maken met een verkoper die enkel aan gewin denkt en bepaalde info niet zal meedelen. Dan heb je nog de diverse info die je her en der kan vinden en ja filter daar de juiste maar eens uit. Al met al een dingetje wat niet makkelijk is om goed op te lossen denk ik.
 
Deze discussie is al zo lang als ik mij kan herinneren en eigenlijk vind ik de verantwoording om jezelf te informeren bij de aquariaan zelf horen. Tuurlijk verwacht je goed advies in een LFS maar in deze hobby zijn er zoveel 'waarheden' te vinden dat je uiteindelijk er niet onderuit komt om zelf een 'waarheid' te vormen met jouw eigen ervaringen. Hoe(lang) een filter indraaiden, hoeveel vis bij een bepaalde inhoud etc, je kent het wel!

Natuurlijk zal er weinig ruimte voor discussie zijn of een Clownbotia in een klein aquarium gehouden kan worden. Het is jammer want het zijn erg leuke visjes. Vooral het klikkende geluid tijdens het eten is erg leuk en hun echte gedrag komt pas vanaf 5 stuks naar voren. Dit is ook de reden dat een klein aquarium ongeschikt is, je hebt namelijk minimaal 5 van die Botia's nodig om ze blij te maken. Met enkel een paartje zijn ze waarschijnlijk erg schuw en zie je er weinig van terug. Ze eten overigens ook slakken dus erg handige vis om een slakkenplaag tegen te gaan! Voor de rest is mijn ervaring dat ze andere vis met rust laten al kunnen ze wel erg actief zijn en vooral lekker tegen een flinke stroming in willen zwemmen. Ook dit verwijst weer naar een groter aquarium. Kijk maar eens op dit willekeurig filmpje hoe leuk ze zijn in een grote groep en flink aquarium:
 

Terug
Bovenaan