Wat is er nieuw

hoe herken ik symptonen van een zieke vis.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Knutsel
  • Startdatum Startdatum
K

Knutsel

Guest
Hallo

ik heb mijn pomp gister gevuld met nieuw filter materiaal. ook heb ik 20% van het water ververst.

nu zijn alle vissen lekker actief op mijn ramirezi vrouw na. zij zit altijd in een hoekje verstopt. ze ademt snel maar heeft wel mooi der kleur. geen vlekken of ziektes die je in 1 keer googlen vindt.

door het warme weer was mn aquarium wel wat warmer omdat mijn kamer ook wat warmer was. nou vind ik haar wat sloom en futloos ogen maar als k op de ruit tik zwemt ze behoorlijk actief weg ( dus dit lijkt goed)

nu wil ik weten of dit normaal is. heeft ze een mindere dag of jaagt de man haar gewoon een beetje op en verstopt ze zich gewoon voor hem. en wat zijn dingen voor mij om nu op te letten zo dat ik adequaat kan reageren als er zich iets voordoet.

GRoetjes en bedankt voor de reacties
 
Het hoeft niks ergs te zijn maar is wel zo dat deze soort niet heel gemakkelijk is en er elke week bijna wel topics zijn hier dat het foute boel is helaas.
Als al het filtermateriaal nu nieuw is moet je heel goed de waterwaarden in de gaten houden want kan zijn dat heel de boel uit balans raakt en er een verhoging van nh2/3 en no2 komt en dat is niet gezond voor de bewoners.
 
Ramirezi's zijn lastige vissen (uit eigen ervaring 😉 ) Deze soort stelt warmte juist wel op prijs, maar schommelingen in de temperatuur vinden de meeste vissen onprettig. Hoe zijn je waterwaarden? Ramirezi's stellen zacht en zuur water op prijs. Verder kan het heel goed zijn dat ze is nagejaagd door het mannetje, daar worden ze inderdaad futloos van.
Symptomen waar je op moet letten wanneer je vermoedt dat een vis ziek is, zijn onder anderen:
De vis zondert zich af van de rest
De vis heeft geen eetlust
De vis heeft vreemde ontlasting
De buik is opgezwollen of ingevallen
De vis reageert niet op haar omgeving
De vis zwemt raar of helemaal niet
De vis schuurt langs hout, steen planten of de bodem
De vis heeft rode kieuwen of ademt vreemd
De vis heeft verkleuringen, vlekken of wonden op de huid

Dit zijn zo de eerste symptomen die ik kan bedenken, maar er zijn er nog wel meer. Op internet en in boeken is ook veel te vinden over waar je op moet letten en dan staan er vaak ook afbeeldingen bij. Daar heb je denk ik meer aan.
 
Het gaat dus in feite om de vraag of je je zorgen moet maken om dat ramirezi vrouwtje.

Kijk eens in onderstaand topic en beantwoord zo veel mogelijk van de daar gestelde vragen:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post124545

Een foto van het aquarium en de inrichting zijn hoe dan ook wel gewenst.

~ Ivo
 
hmm waterwaarden zijn goed. temperatuur ook behalve dat t door t weer gister wat schommelde.

De vis zondert zich af van de rest: ja
De vis heeft geen eetlust: zie ik vanavond pas.
De vis heeft vreemde ontlasting: niet gezien ga extra opletten
De buik is opgezwollen of ingevallen: nee
De vis reageert niet op haar omgeving: jawel als ik tik of andere of mannetje der ziet schiet ze weg.
De vis zwemt raar of helemaal niet: nee. alleen ze zwemt weinig beetje afgezonderd in een hoekje.
De vis schuurt langs hout, steen planten of de bodem: nee
De vis heeft rode kieuwen of ademt vreemd: ademt snel. als ik van zijkant kijk zijn kieuwen niet rood van achteren kijk ik denk naar binnen dus zie je wel wat rood.
De vis heeft verkleuringen, vlekken of wonden op de huid: nee

PS: hij zit nu in t midden van mn aquarium rustig vlakbij t kienhout 3-4 cm er vanaf. dus ik denk dat t allemaal wel meevalt. ik denk dat door die schommelingen t mannetje beetje zin had en zij moest boeten. ik ben iig blij met jullie antwoorden want ik kan deze dingen beter vooraf vragen als achteraf.

PS2: ik ben ook blij dat mn lamp tussen 2 en 6 uur uit gaat. ze lijkt hier ook rustiger en wat actiever van te worden. ik denk dat het veel met de man te maken heeft want ze lijkt nu op te knappen.
 
Knutsel zei:
hmm waterwaarden zijn goed.
Heb je ook getalletjes? "goed" zegt eigenlijk helemaal niets.
 
ik gebruik meetstaafjes.

ph +-6.5
kh +-5
kh +-6
 
Mischien word het wel minder in loop van tijd , ikmheb een pimelodus pictus in mijm aquarium die in het begin heel snel ademde , ik keek het een dagje aan , maar het werd al gauw minder , hoop dat het niets ernstigs is
 
Lijkt in eerste instantie zo gek niet, die waarden. Voeg je CO2 toe?

Bekijk dat topic dat ik linkte nog even en beantwoord zoveel mogelijk vragen. Plus die foto's waar ik om vroeg.
Mascha&Ivo zei:
Het gaat dus in feite om de vraag of je je zorgen moet maken om dat ramirezi vrouwtje.

Kijk eens in onderstaand topic en beantwoord zo veel mogelijk van de daar gestelde vragen:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post124545

Een foto van het aquarium en de inrichting zijn hoe dan ook wel gewenst.

~ Ivo
 
Wat is je bakmaat ? 92-55-41
Wat zijn je waterwaarden ? ph +-6.5
kh +-5
kh +-6
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze. eheim 2211
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? 1 week 20%
Om welke vis(sen) gaat het ? ramirezi
Wat zijn de medebewoners ? 22 rasbora erythromicron, 4 dwerggoerami, 2 algeneters l134 l333, 6 corydora
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ? filter materiaal aangepast/ vernieuwt. van oude waten en schuim naar. keramieke filterbuisjes. watten, kool
Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)hij lijkt zich af te zonder hangt veel in hoekjes en ademt snel
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)niks
Hoelang heeft de vis het al ? sinds vanochtend
Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? 1 maand
Heb je een foto van de symptomen? nee

http://nl.tinypic.com/r/dlme1j/8

had foto even om moeten draaien maar goed 😀, planten moeten nog wel wat groeien maar dat is normaal.
 
Het is een 'electric blue' ramirezi zo te zien. Die willen wel eens zonder enige waarschuwing vooraf omvallen, naar mijn idee sterker nog dan de gewone ramirezi.

Voeg je CO2 toe?
Wat voer je?
Temperatuur van je bak?
 
ik voer: maandag droogvoer ( vlokken en granulaat )
dinsdag cyclops
woensdag droogvoer net als maandag
donderdag niet
vrijdag artemia
zaterdag niks maar ververs ik
zondag droogvoer en af en toe komkommer voor mn cory

voeg geen co2 toe
temperatuur is 25 graden
 
net gevoerd ze heeft niks gegeten
 
De andere vissen doen wel normaal?
 
ja, totaal geen verandering bij hun.
 
Kijk het in ieder geval gewoon even aan. Als er morgen geen verandering in is ben ik weinig hoopvol voor het diertje, helaas.

edit:
zie net de nieuwe 2 foto's. Klopt het dat ze zo flets oogt als het op de foto's lijkt?

~ Ivo
 
nee naja ze is nog vrij flets kwa kleur moet ze nog heel erg bijkleuren. maar dat is bij de andere ook zo behalve dan dat zijn kop al donkerder is. kwa kleur is er iig niets verandert
 
Hoe is het er nu mee? Nog veranderingen?

~ Ivo
 
helaas, nadat ik gister uit mijn werk thuis kwam met medicijnen lag ze al op de bodem overleden. Ik heb vandaag een nieuwe vrouw ( denk ik ) gehaald. zouden jullie zo vriendelijk willen zijn dit te bevestigen. het gaat om het rechtse visje ( op foto)

http://nl.tinypic.com/r/vzzl9x/8

Groetjes Micha
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan