Wat is er nieuw

Hoe het snelst hout laten zinken.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Urfje
  • Startdatum Startdatum
U

Urfje

Guest
Afgelopen vrijdag hebben wij een stuk hout voor in het aquarium gekocht. Ik weet dat het geen echt kienhout is, maar wel een soort uit Maleisi�.

Mijn vraag is, hoe je dat het snelste kan laten volzuigen zodat het zinkt. Het zit al vanaf vrijdag in een emmer water ondergedompeld. Maar ik kreeg vandaag te horen dat je het moest koken?

Wat is DE tip? Of moet ik gewoon meer geduld hebben 😛
 
Zeker niet koken , dan gaat de structuur van het hout kapot
Je kan iets plats onder het hout schroeven wat grote is dan het hout , zodat het onder je bodem bedekking komt
Dan blijft hij wel onder water .

groet John
 
Ik bind er een kei onder met visdraad. Die zet je diep in de bodem.
 
Koken zou ik ook niet doen. Je zou hem in het aquarium kunnen plaatsen met een steen erop, na een tijd zal hij wel genoeg water hebben opgenomen. Dit verschilt wel erg per stuk, ik heb wel eens gehoord dat iemand zijn stuk hout pas na ene half jaar was gezonken. Je moet dus wel geduld hebben met hout 😛
 
Jup! Dikke stukken kunnen echt heel lang nog "droog" blijven aan de binnenkant, waardoor ze toch naar boven komen drijven. De meeste zinken wel na een paar dagen/weken hoor. Gewoon geheel onder water houden dmv stenen oid.
 
Ik heb een vrij klein stukje (ca 30 cm lang, 10 cm dik) ruim 2e halve week ondergedompeld gehad voordat deze 'vol' met water zat, Dus het verhaal van Ludger kan ik mij goed voorstellen

DE tip is dan ook om geduld te hebben ben ik bang..
 
Ik lees dat je niet moet koken want dan maak je de structuur van het hout kapot!
Ik geloof niet dat je het hout zo snel kapot kookt, wat je wel bereikt, dat als er ziektekiemen in het hout zitten je deze kapot kookt dat vind ik wel weer een voordeel. Je weet niet waar het hout vandaag komt of waar het ingezeten heeft. Je weet ook niet of de handelaar in Maleisi� het hout behandeld heeft om ongedierte te doden.
Om het proces te versnellen, vraag ik mij wel af of dit niet sneller gaat met een stoom/drukpan.
Je kunt in de handel ook gewaterde stukken hout kopen die zullen fabrieksmatig met water behandeld zijn kan mij niet voorstwllen dat die weken in het water liggen, wat weer algengroei bevorderd.
 
Ik kan me voorstellen dat door de hitte het hout gaat uitzetten en dat het dan als het ware scheurt. je wordt denk ik niet voor niks op veel sites gewaarschuwd om het hout niet te koken.
Moet toegeven die fout in het begin zelf ook wel te hebben gemaakt hoor.
Hoe al dat hout wordt voorbehandeld dat weet ik ook niet.
 
Froggies zei:
Ik lees dat je niet moet koken want dan maak je de structuur van het hout kapot!
Ik geloof niet dat je het hout zo snel kapot kookt, wat je wel bereikt, dat als er ziektekiemen in het hout zitten je deze kapot kookt dat vind ik wel weer een voordeel. Je weet niet waar het hout vandaag komt of waar het ingezeten heeft. Je weet ook niet of de handelaar in Maleisi� het hout behandeld heeft om ongedierte te doden.
Om het proces te versnellen, vraag ik mij wel af of dit niet sneller gaat met een stoom/drukpan.
Je kunt in de handel ook gewaterde stukken hout kopen die zullen fabrieksmatig met water behandeld zijn kan mij niet voorstwllen dat die weken in het water liggen, wat weer algengroei bevorderd.

https://www.google.be/search?q=groot+ki ... GgodHC0JKw
En hoe gaan jullie dit hout dan behandelen? ook in stoom/drukpan of op een pannetje met kokend water 😉

Neen hoor, gewoon afwassen met een harde borstel en hup de bak in.
 
luc zei:
Froggies zei:
Ik lees dat je niet moet koken want dan maak je de structuur van het hout kapot!
Ik geloof niet dat je het hout zo snel kapot kookt, wat je wel bereikt, dat als er ziektekiemen in het hout zitten je deze kapot kookt dat vind ik wel weer een voordeel. Je weet niet waar het hout vandaag komt of waar het ingezeten heeft. Je weet ook niet of de handelaar in Maleisi� het hout behandeld heeft om ongedierte te doden.
Om het proces te versnellen, vraag ik mij wel af of dit niet sneller gaat met een stoom/drukpan.
Je kunt in de handel ook gewaterde stukken hout kopen die zullen fabrieksmatig met water behandeld zijn kan mij niet voorstwllen dat die weken in het water liggen, wat weer algengroei bevorderd.

https://www.google.be/search?q=groot+ki ... GgodHC0JKw
En hoe gaan jullie dit hout dan behandelen? ook in stoom/drukpan of op een pannetje met kokend water 😉

Neen hoor, gewoon afwassen met een harde borstel en hup de bak in.

Zonder afwasmiddel denk ik dan 😀 😀 😉
 
jessicapilon zei:
luc zei:
Froggies zei:
Ik lees dat je niet moet koken want dan maak je de structuur van het hout kapot!
Ik geloof niet dat je het hout zo snel kapot kookt, wat je wel bereikt, dat als er ziektekiemen in het hout zitten je deze kapot kookt dat vind ik wel weer een voordeel. Je weet niet waar het hout vandaag komt of waar het ingezeten heeft. Je weet ook niet of de handelaar in Maleisi� het hout behandeld heeft om ongedierte te doden.
Om het proces te versnellen, vraag ik mij wel af of dit niet sneller gaat met een stoom/drukpan.
Je kunt in de handel ook gewaterde stukken hout kopen die zullen fabrieksmatig met water behandeld zijn kan mij niet voorstwllen dat die weken in het water liggen, wat weer algengroei bevorderd.

https://www.google.be/search?q=groot+ki ... GgodHC0JKw
En hoe gaan jullie dit hout dan behandelen? ook in stoom/drukpan of op een pannetje met kokend water 😉

Neen hoor, gewoon afwassen met een harde borstel en hup de bak in.

Zonder afwasmiddel denk ik dan 😀 😀 😉

Altijd met peper en zout, 😀 😀
 
We vreemd dat in een artikel door AF- beheer " interessante artikelen over inrichting en biotopen " het onderdeel kienhout aangeraden wordt om het uit te koken
Nu wordt gezegd niet uitkoken :S
Als uitkoken niet geschikt is schrijft het erbij of haal het artikel weg? :S
 
Soms zijn meningen verdeeld of is er nieuwe informatie beschikbaar 😉
 
Ik zit met hetzelfde probleem. Twee stukken hout drijven al sinds 25 juli buiten in een teil. Twee stoeptegels houden ze onder water, maar zodra je ook maar dreigt die tegels op te tillen, komt het hout ook weer boven. Ik heb nu de tip gekregen er gaten in te boren, omdat er zogenaamde luchtkamers in het hout kunnen zitten? Ergens anders las ik weer dat dat niet goed is, want dan gaat het hout rotten.

Weet nu werkelijk even niet meer wat te doen. Heb al de neiging om dit hout de groenbak in te knallen en een nieuw stuk te halen, van een ander soort. Maar das ook weer zonde.
 
Shortysfishies zei:
Ik zit met hetzelfde probleem. Twee stukken hout drijven al sinds 25 juli buiten in een teil. Twee stoeptegels houden ze onder water, maar zodra je ook maar dreigt die tegels op te tillen, komt het hout ook weer boven. Ik heb nu de tip gekregen er gaten in te boren, omdat er zogenaamde luchtkamers in het hout kunnen zitten? Ergens anders las ik weer dat dat niet goed is, want dan gaat het hout rotten.

Weet nu werkelijk even niet meer wat te doen. Heb al de neiging om dit hout de groenbak in te knallen en een nieuw stuk te halen, van een ander soort. Maar das ook weer zonde.

Ik heb hier ooit hout gehad dat pas na 5 maanden van zichzelf onder water bleef.
Geduld hebben kan soms lastig zijn, maar is nu eenmaal in onze hobby nodig 😉
 
Hier ook een stuk hout gehad dat ongeveer pas na een half jaar van eigens op de bodem bleef.


Froggies zei:
We vreemd dat in een artikel door AF- beheer " interessante artikelen over inrichting en biotopen " het onderdeel kienhout aangeraden wordt om het uit te koken
Nu wordt gezegd niet uitkoken :S
Als uitkoken niet geschikt is schrijft het erbij of haal het artikel weg? :S

Geef je op als vrijwilliger bij het beheer om de 100.000 topics van de afgelopen jaren na te lopen en te corrigeren! 😉
 
Je hoeft het hout natuurlijk niet te koken. Maar temperatuurverschillen helpen wel. Hout zet uit en krimpt naarmate het warm en koud wordt. Dus door het water elke keer flink warm te maken en dan weer af te laten koelen zal hij sneller inwateren. Succes!
 
Shortysfishies zei:
Ik zit met hetzelfde probleem. Twee stukken hout drijven al sinds 25 juli buiten in een teil. Twee stoeptegels houden ze onder water, maar zodra je ook maar dreigt die tegels op te tillen, komt het hout ook weer boven. Ik heb nu de tip gekregen er gaten in te boren, omdat er zogenaamde luchtkamers in het hout kunnen zitten? Ergens anders las ik weer dat dat niet goed is, want dan gaat het hout rotten.

Weet nu werkelijk even niet meer wat te doen. Heb al de neiging om dit hout de groenbak in te knallen en een nieuw stuk te halen, van een ander soort. Maar das ook weer zonde.

Koop een stuk ijzerhout. zinkt vanzelf.
 
Ik kom net bij mijn LFS vandaan en deze had als nieuws ingewaterd hout, dus een groot stuk kant en klaar.
Nog niet eerder gezien :!
 
Het is geen service van de LFS, het is gewoon in de handel te koop, ook hij had het van de groothandel aangeschaft, mogelijk pas sinds kort verkrijgbaar. (niks vreemds dat mijn LFS nieuwe dingen uitprobeert :))
 
Aha, de lfs hier heeft wel eens van die stukken in plastic verpakt die al zijn ingewaterd zeg maar.
Maar die zijn niet altijd op voorraad dus.
 
fijn dat het bestaat natuurlijk. Maar voor de starter van het topic geen oplossing op dit moment

Volgende keer ga ik iig ingewaterd zoeken . Hoewel ik toch wel voorkeur heb voor kienhout.
 
Ach ko0ken ivm met ziektekiemen of weet ik wat allemal. HEb dat in 31 jaar nog nooit gedaan en guess what ? Jup de eerst ekeer dat dat een probleem oplevert moet in nog meemaken.

Verder gewoon een bult geduld hebben.
 
Hoi, ik heb net kienhout gekocht, Maar ook kienhout blijft drijven bij mij. Wat is nou echt een goeie oplossing?
 
Ik heb ook een nieuw stuk hout gekocht. Heb het buiten in een bak met water gelegd met een steen erop. Vandaag zag ik dat het gezonken was. Ligt denk ik er pak weg 4 weken in.
Van de week even kokend water erover heen gooien, schoon borstelen, afkoelen en kijken hoe ik het in de bak kan plaatsen.
Kortom, veel geduld en er niet naar kijken, want het duurt gewoon even voordat het zich vol zuigt
 
Inderdaad geduld kwestie. In mijn bak drijft nu 2 weken een stuk hout. Die heeft ruim een week in een bak water gelegen.
en nu dus ruim 3,5 week in water en ik zie nu dat hij langzaam iets onder het wateroppervlak zakt.
 
En heeeel soms heb je heeeeeel veel geduld nodig.
Zoals met het stuk dat ondertussen bijna 30 maand ronddobberd in m'n grondwaterput.
Ondertussen steekt er nog amper 1% ofzo boven water dus ik heb hoop ?
 
Oke, ik dacht dat als hout niet zinkt het aan het rotten was?is mij namelijk al een keer gebeurd dat ik een hout stuk kocht en het dreef, een uur daarna was het aan het rotten
 
Ik wacht nog even, wel merk ik dat als het warm water is hij vult en met koudwater hij dichtslaat en er geen water in komt
 
Je kan 'm ook aan een steen binden; zinkt ie vrij goed hoor 🙂
 
Klopt alleen is mijn bodem niet dik genoeg
 
Zo'n grote steen heb je nou ook weer nie nodig hoor.. Zijn vrij zware dingen meestal.
 
Geen idee van mijzelf, iemand schreef het eens hier op deze site. Geen steen gebruiken maar een zakje met grind. kan zelfs in je bak zonder risico op beschadigingen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan