Hoe houd je je Aquarium leefbaar voor Guppen?


Watervrouw

Well-known member
Lid geworden
25 juli 2022
Berichten
544
Leeftijd
61
Dag allemaal, ik vraag me af hoe houd je je Aquarium leefbaar voor Guppen?
De eerste jonkies vond ik prachtig, (vorige week) maar ik zie dat er nu weer een vrouwtje hoogzwanger is.

leuk z'n eerste keer, maar ik heb maar een beperkte ruimte, dus het moet wel leefbaar blijven
Moet ik een andere vis (roofvis) bij hun gaan plaatsen? en dan welke?

groetjes watervrouw.
 
Tja,dat worden er meer en meer,iedere keer....
Ik heb 2 keer 15 platy's op een 2dehands site gezet,gratis af te halen.
In beide gevallen was ik ze dezelfde dag kwijt.
Mss dat dat een oplossing voor je is?
Of al je mannetjes weg doen dan is het probleem ook opgelost.
Ik vind het juist leuk die kleintjes,altijd benieuwd hoe ze er gaan uit zien.
En als je er weg doet kun je nog altijd de mooiste voor je zelf houden.
 
Tja,dat worden er meer en meer,iedere keer....
Ik heb 2 keer 15 platy's op een 2dehands site gezet,gratis af te halen.
In beide gevallen was ik ze dezelfde dag kwijt.
Mss dat dat een oplossing voor je is?
Of al je mannetjes weg doen dan is het probleem ook opgelost.
Ik vind het juist leuk die kleintjes,altijd benieuwd hoe ze er gaan uit zien.
En als je er weg doet kun je nog altijd de mooiste voor je zelf houden.
Dat zou een optie kunnen zijn Marc, om ze gratis weg te geven, maar ik wil zeker niet mijn mannen guppen weg doen.
Maar of iemand ze wil, dat geloof ik niet zó. er worden er zó veel aangeboden. :(
 
Dat zou een optie kunnen zijn Marc, om ze gratis weg te geven, maar ik wil zeker niet mijn mannen guppen weg doen.
Maar of iemand ze wil, dat geloof ik niet zó. er worden er zó veel aangeboden. :(
Ja ik dacht ook wat ga ik met al die visjes doen.
Maar tot mijn verbazing was ik ze beide keren meteen kwijt.
Als er GRATIS bij staat zouden ze wel eens snel kunnen weg zijn.
Maar zal mss ook wel wat van regio tot regio afhangen.
 
Of al je mannetjes weg doen dan is het probleem ook opgelost.
Vrouwtjes slaan het sperma van een mannetje tot wel een jaar op. Dat gaat dus niet werken.
 
Watervrouw denk, jij kunt elke roofvis gebruiken van maanvissen tot het er zo bij laten omdat uiteindelijk de guppen zelf hun jongen eten.
Het zal gewoon een grote school worden die zichzelf bereguleert.
Ofwel cichlides toepassen. Die hebben geen grafkist kleuren.
Ik ken leefbaar als een politieke term maar ik hou van taal dus dan wordt het ook een vrij aquarium.
Kijk vissen eten altijd elkaar op dat doen ze misschien wel om voor elkaar de boel leefbaar te maken.
Je zou er ook een zeer smakelijke vissoep van kunnen bereiden want wij leven in de wereld en niet op de wereld.
DENK LEEFBAAR EN VRIJ OF STEM OP MIJ,dan begin ik een politieke partij die vooral streeft naar het houden van zoveel mogelijk aquaria per mens.
Ik vind dat we deze hobby groot moeten maken er zijn17 miljoen bewoners in dit land er is maar een forum , dat John geen hoofdpijn van ons allemaal krijgt zal me een raadsel wezen.
 
Ik heb 2 keer 15 platy's op een 2dehands site gezet,gratis af te halen.
In beide gevallen was ik ze dezelfde dag kwijt.
Het risico is dan dat deze gratis visjes worden gebruikt als voedervissen. Ik denk dat dat niet erg diervriendelijk is. Niet omdat ik tegen voedervissen ben, maar wél omdat die beestjes dan gevangen worden, in een zakje, nieuwe omgeving, en dan nogmaals gevangen. Dat is een hoeveelheid stress die je ze kunt besparen.

Hoe groot is je bak @Watervrouw? (ik kon het formaat even niet vinden...)
Dan denk ik een eindje met je mee voor een mooi roofvisje.
 
Eventueel kun je ook alleen de mannetjes houden, dan komen er in ieder geval geen jonkies😂 maar daar zul je vast al aan gedacht hebben natuurlijk ;)
 
Nou des de mooiere gup die we aanschaffen hoe meer kans dat ze broertjes en zusjes tot voedergup zijn verworden we kunnen niet allemaal de mooiste zijn.
Vis eet vis en guppen eten guppen, zo een beroepskweker lost dat heel snel op, keteltje kokend water versnelt het proces sorry to say.
Gewone huis tuin en keuken guppen hebben niet altijd zulke mooie staarten en kleuren ze zijn soms wel genetisch meer gevarieerd
 
Je moet zelf even kijken of je water- en aquariumwaarden geschikt zijn:
Uit de groep van de barbelen:
Desmopuntius pentazona (Vijfstreepbarbeel)
Puntigrus Tetrazona (Sumatraan)
Pethia Conchonius (Prachtbarbeel)

Je zult er wel meer dan één van moeten houden, het zijn scholenvisjes.
Er is vast wel iemand op het forum die je kan vertellen wat het minimum aantal is.

Killivissen:
Aphyosemion Bivittatum

Hiervan is een harempje (1m 2v) genoeg.
 
Het risico is dan dat deze gratis visjes worden gebruikt als voedervissen. Ik denk dat dat niet erg diervriendelijk is. Niet omdat ik tegen voedervissen ben, maar wél omdat die beestjes dan gevangen worden, in een zakje, nieuwe omgeving, en dan nogmaals gevangen. Dat is een hoeveelheid stress die je ze kunt besparen.

Hoe groot is je bak @Watervrouw? (ik kon het formaat even niet vinden...)
Dan denk ik een eindje met je mee voor een mooi roofvisje.
Tja,dat weet je nooit op voorhand wat ze er mee gaan doen he.
Maar in mijn geval waren de platy's al 4 a 6 maanden oud,
dus al behoorlijke visjes.
 
Van sentiment kan ik nooit genoeg krijgen dus stel ik me een moedergup voor die aan het werpen is met een rover die haar over 60cm in de gaten kan houden, je zal toch maar niks om je kinderen geven en dat doen ze wellicht ook niet.😀
 
Van sentiment kan ik nooit genoeg krijgen dus stel ik me een moedergup voor die aan het werpen is met een rover die haar over 60cm in de gaten kan houden, je zal toch maar niks om je kinderen geven en dat doen ze wellicht ook niet.😀
Gewoon even series, als ik niks onderneem, blijft mijn bak dan geschikt voor guppen, met een snel groeiend aantal jonkies?
 
Op een gegeven ogenblik stelt zich een natuurlijk evenwicht in, dat houdt in dat de zwakkeren/ minder snelle jonkies het niet redden en worden opgegeten door de oudere vissen.
Als dat op behoorlijke schaal gebeurt is het misschien verstandig om een opruimploeg in je aquarium te zetten, bijvoorbeeld een stuk of wat slakken.
Guppen kweken zo snel en enthousiast omdat ze in de natuur veel vijanden hebben, die de populatie op peil houdt en het teveel aan jonkies wegvangen.
Vergelijk het maar met een landprooidier als konijnen: Als je die zonder enige maatregelen met mannetjes en vrouwtjes in één hok zet en verder niet ingrijpt, wordt het binnen korte tijd héél erg druk.....

Het is hoe dan ook een utopie om ze allemaal te willen redden. In het begin lukt dat nog wel. Maar de vrouwtjes die je groot brengt krijgen ook weer jonkies en die ook weer....

Je kunt het dus op zijn beloop laten en zorgen dat je waterkwaliteit in orde blijft door je aquarium goed te monitoren (waterwaardes) en ze zelf een evenwicht laten zoeken, of er een visje bijdoen (zie mijn lijstje boven) die een handje helpt en meteen nog wat meer variatie geeft.
 
Watervrouw denk, jij kunt elke roofvis gebruiken van maanvissen tot het er zo bij laten omdat uiteindelijk de guppen zelf hun jongen eten.
Het zal gewoon een grote school worden die zichzelf bereguleert.
Ofwel cichlides toepassen. Die hebben geen grafkist kleuren.
Ik ken leefbaar als een politieke term maar ik hou van taal dus dan wordt het ook een vrij aquarium.
Kijk vissen eten altijd elkaar op dat doen ze misschien wel om voor elkaar de boel leefbaar te maken.
Je zou er ook een zeer smakelijke vissoep van kunnen bereiden want wij leven in de wereld en niet op de wereld.
DENK LEEFBAAR EN VRIJ OF STEM OP MIJ,dan begin ik een politieke partij die vooral streeft naar het houden van zoveel mogelijk aquaria per mens.
Ik vind dat we deze hobby groot moeten maken er zijn17 miljoen bewoners in dit land er is maar een forum , dat John geen hoofdpijn van ons allemaal krijgt zal me een raadsel wezen.
John is wel wat gewend! Anderen wat minder. Maar ik zal op je stemmen
 
Fantastische bijdrage weer
In praktijk houden ze de guppen in toom. dus het is maar hoe je het bekijkt. al is het een reactie met een knipoog. Maar blijkbaar snap jij dat niet zo goed. Geeft ook niet. Maar ik weet wel met wie ik te maken heb. Zal voortaan een smiley achter te zetten zodat je het dan wel vat.
 
Op een gegeven ogenblik stelt zich een natuurlijk evenwicht in, dat houdt in dat de zwakkeren/ minder snelle jonkies het niet redden en worden opgegeten door de oudere vissen.
Als dat op behoorlijke schaal gebeurt is het misschien verstandig om een opruimploeg in je aquarium te zetten, bijvoorbeeld een stuk of wat slakken.
Guppen kweken zo snel en enthousiast omdat ze in de natuur veel vijanden hebben, die de populatie op peil houdt en het teveel aan jonkies wegvangen.
Vergelijk het maar met een landprooidier als konijnen: Als je die zonder enige maatregelen met mannetjes en vrouwtjes in één hok zet en verder niet ingrijpt, wordt het binnen korte tijd héél erg druk.....

Het is hoe dan ook een utopie om ze allemaal te willen redden. In het begin lukt dat nog wel. Maar de vrouwtjes die je groot brengt krijgen ook weer jonkies en die ook weer....

Je kunt het dus op zijn beloop laten en zorgen dat je waterkwaliteit in orde blijft door je aquarium goed te monitoren (waterwaardes) en ze zelf een evenwicht laten zoeken, of er een visje bijdoen (zie mijn lijstje boven) die een handje helpt en meteen nog wat meer variatie geeft.
Heb je nog een goede suggestie voor een Midden-Amerikaan die deze rol kan vervullen?
 
Op een gegeven ogenblik stelt zich een natuurlijk evenwicht in, dat houdt in dat de zwakkeren/ minder snelle jonkies het niet redden en worden opgegeten door de oudere vissen.
Als dat op behoorlijke schaal gebeurt is het misschien verstandig om een opruimploeg in je aquarium te zetten, bijvoorbeeld een stuk of wat slakken.
Guppen kweken zo snel en enthousiast omdat ze in de natuur veel vijanden hebben, die de populatie op peil houdt en het teveel aan jonkies wegvangen.
Vergelijk het maar met een landprooidier als konijnen: Als je die zonder enige maatregelen met mannetjes en vrouwtjes in één hok zet en verder niet ingrijpt, wordt het binnen korte tijd héél erg druk.....

Het is hoe dan ook een utopie om ze allemaal te willen redden. In het begin lukt dat nog wel. Maar de vrouwtjes die je groot brengt krijgen ook weer jonkies en die ook weer....

Je kunt het dus op zijn beloop laten en zorgen dat je waterkwaliteit in orde blijft door je aquarium goed te monitoren (waterwaardes) en ze zelf een evenwicht laten zoeken, of er een visje bijdoen (zie mijn lijstje boven) die een handje helpt en meteen nog wat meer variatie geeft.
Op zich ben ik het in grote lijnen met je eens alleen heb ik best wel vaak gezien dat aquariums toch overbevolken, omdat er gewoon te veel nageslacht is, en dat daardoor de waterwaardes achteruit holde met alle gevolgen van dien. Wat ik vaak in dat soort aquariums zie zijn veel guppen met een afwijking dus mocht je ermee door gaan zou ik dat wel goed monitoren en alle guppen met een afwijking wegdoen/..... om het aquarium gezond te houden.
 
Wegdoen of ff de kook erover en terug voeren.
Zo is de survival of the fittest, meeste gazelletjes eindigen ook in de muil van een leeuw
 
Heb je nog een goede suggestie voor een Midden-Amerikaan die deze rol kan vervullen?
Ik ben in RL verschrikkelijk slecht in geografie en dat is bij in de aquariumwereld niet anders, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Op zich ben ik het in grote lijnen met je eens alleen heb ik best wel vaak gezien dat aquariums toch overbevolken, omdat er gewoon te veel nageslacht is, en dat daardoor de waterwaardes achteruit holde met alle gevolgen van dien.
Daarom zeg ik er ook bij dat TS de waterwaardes moet blijven monitoren.
Wat ik vaak in dat soort aquariums zie zijn veel guppen met een afwijking dus mocht je ermee door gaan zou ik dat wel goed monitoren en alle guppen met een afwijking wegdoen/..... om het aquarium gezond te houden.
Ik vrees dat een rover de emotioneel makkelijkste methode is voor TS.
Ik zie @Watervrouw nog geen mismaakte visjes afmaken.

Ja, dat is een optie, alleen wie wil er jonge guppen in de hoeveelheden die er geboren gaan worden?
De eerste paar worpen zal dat nog wel lukken, maar daarna?
Afgezien daarvan: wat gebeurt er dan mee? Je bezorgt die beestjes dan wel extra stress terwijl de kans vrij groot is dat ze dan alsnog als voedervisjes eindigen.
Dan is de kortste weg toch nog altijd een roofvisje in de bak die de aanwas beperkt...

Ik ben voor mezelf niet te benauwd om een visje te euthanaseren, maar ik vrees dat @Watervrouw nog niet zoveel eelt op haar ziel gekweekt heeft. Daarom probeer ik een oplossing aan te reiken waar zij minder moeite mee heeft.
 
Ik bedoelde niet ,wegdoen, maar zelf het leed beperken.
Of dacht je dat een erupterende vulkaan geen vissen in de zee kookt.
 
Allemaal bedankt voor het mee denken, ik heb gelukkig nog de tijd, om er zelf goed over na te denken.
Het liefste hou ik het bij een guppen bakkie, daar gaat mijn voorkeur naar uit, maar ik heb echt geen zin om een overbevolkte aquarium te krijgen, of er zomaar enkele telkens naar de vissen hemel te helpen.
In een uiterste noodsituatie heb ik dat wel al eens gedaan, maar ik wil het toch graag zo natuurlijk als mogelijk is houden.

groetjes Watervrouw.
 

Terug
Bovenaan