Wat is er nieuw

Hoe is dit mogelijk??

• Onderwerp starter Onderwerp starter S.Vroegop
  • Startdatum Startdatum
S

S.Vroegop

Guest
Ik heb een maandje of 2 geleden CB's besteld bij Chrisgarnalenshop.nl , alles mooi levend aangekomen. Geen enkele garnaal is doodgegaan 🙂 Nu had ik al een keer gezien dat een CB zwanger was en ik had al vragen daarover, nu zie ik dat er 10 kleine CB's rondlopen 🙂 Het vreemde hieraan is: ze zitten op Rotterdams leidingwater. Ik heb ook niet over turf gefilterd e.d. maar ik heb nu toch baby's. Weet iemand hoe dit kan? Het aquarium is wel goed gefilterd en gevuld met hout en veel javamos. Ook is er een 'garnalentoren'.

Rotterdams leidingwater heeft een hoge PH, 7.7-8 namelijk.

Als ze zijn gekweekt op vergelijkbare waterwaardes dan kan dat heel goed.
En zo niet, dan kan het ook, al is de kans dan kleiner.. het blijft wonderlijk gedierte, die garnalen, trekken hun eigen plan 😉

in mijn bak doen mijn blue fairy's het geweldig enorm veel zwangere vrouwtjes, goede kleuren

Moet geen probleem zijn hoor, als.ze.op leidingwater zijn gekweekt..

Alleen even kijken of ze geen problemen met verschalen krijgen...dan zijn ze.nl ineens foetsie..

Waarschijnlijk zijn ze op gelijkwaardig water gekweekt bij Chris en dan heb je geluk. Anders zou je problemen kunnen krijgen met vervellen.

Dacht Chris in Den Haag zat toch ??

Verschilt niet zoveel met hier...

Klopt Anja.
Of het verschilt weet ik dus niet, maar zo te zien zal het aardig gelijk zijn.

Ja, Chris zit in Den Haag. Ons water komt uit oa. uit de omgeving van Rotterdam vandaan, maar wordt daarna nog in grote duinmeren gepompt en via de duingrond verder bewerkt.
Weet niet precies of dit effect heeft op de waterwaardes , maar zal via de sites van de waterleveranciers wel te achterhalen zijn.

Begin november heb ik 15 Crystal Red garnalen gekocht, die ik de afgelopen maand naar een ander aquarium verhuisd heb, waardoor ik ze kon tellen. Tot mijn grote verbazing was de groep in deze korte tijd gegroeid naar 183 (!) garnalen, ook gewoon op kraanwater, zonder toevoegingen of ph-verlagende bodem.
Ik woon overigens ook in de regio Rotterdam (wij hebben duinwater uit Den Haag), dus daar zal het dan waarschijnlijk aan liggen 😉.

Het komt denk ik doordat de waarden goed zijn voor de garnalen. ik bedoel daarmee dat ze ook ergens op die ph zijn gekweekt.
Dat dit toevallig in de regio Rotterdam is zal denk ik geen rol spelen hoor. Als je ze zou gaan houden op een hele lage ph dan is de kans erg groot dat het wel misgaat.
Het is gewoon wel belangrijk dat ze in water zitten met ongeveer dezelfde ph als waar ze op zijn gekweekt.

Dat van Rotterdam was maar een grapje. Mijn garnalen komen uit Duitsland (op kraanwater, zonder speciale bodem gekweekt), maar via het internet kun je daar de waardes van het kraanwater opzoeken en die kwamen inderdaad behoorlijk overeen.

Dat gezegd hebbende, verbaas ik me er wel over hoe snel CR's zich voortplanten (ze doen bij mij niet onder voor de vuurtjes) en hoe sterk ze zijn. Bij mijn vuurgarnalen (gekocht als rode Sakura's) heb ik regelmatig uitval gehad, vooral bij de startpopulatie, waar na een paar weken/maanden niemand meer van over was. Dit is geen vergelijk met de CR's, waar ik in een half jaar tijd maar 1 dode garnaal gevonden heb.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan