Hoe kan ik deze alg bestrijden?

W

Wendy77

Guest
Hallo,

Wij hebben een aquarium met 2 goudvissen en al een tijdje hebben wij last van deze paarse hardnekkige alg. Hij lijkt alleen maar op het glas te groeien (zie foto), en komt nu zelfs wekelijks al terug na het schoonmaken van het hele aquarium.

Weet iemand wat voor alg dit is en hoe we deze kunnen bestrijden?

We hebben de plantjes al vernieuwd en we hebben ook een bal gekocht met actieve kool maar dit lijkt allemaal niet te helpen. Het rare is dat we dit probleem in de 5 jaar dat we dit aquarium hebben niet hebben gehad en nu wel ineens.
IMG_1236.jpg
 
Als de juiste planten aangeschaft zijn (wat voor soorten?) worden algen veroorzaakt door een onbalans tussen licht, CO2, NO3 en PO4. Kool doet hier niets tegen. De vissen groeien en scheiden meer afvalstoffen uit, daardoor krijg je bij gelijkblijvend volume van het aquarium ook meer algengroei. Meer/vaker water verversen zal het vertragen. Dat gezegd hebbende, algen die uitsluitend op het glas zitten zijn het makkelijkst te verwijderen, en zou je bij aquaria zonder goede plantenwerking tot normaal onderhoud kunnen rekenen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij moet je dat wel met een schuursponsje weg kunnen poetsen en is het een of andere kalkalg. Je ziet het af en toe voorbij komen maar volgens mij is er nog andere benaming genoemd.
 
Terug
Bovenaan