Wat is er nieuw

Hoe kan ik deze planten snoeien en/of herplaatsen?

Sanne_1

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2022
Goedemiddag,
Ik wil meer weten over planten snoeien en/of herplaatsen. Ik heb al het eea op internet gezocht, maar ik kom er nog niet echt uit.

Pogostemon helferi (zie foto's)
Ik wil graag het hele bosje ietsje lager hebben.
1. Kan ik de topjes afknippen?
2. Zo ja, waar doe ik dat dan precies? Ik heb iets gelezen over uitlopers, maar die herken ik niet... En ik heb iets gelezen over nodes. Knip ik dan net onder of boven de node?
3. Groeien er dan weer nieuwe blaadjes aan de bovenkant? (Anders lijkt het met zo raar worden met afgeknipte toppen...)
4. Het linker plantje (steeltje) wil ik graag op een andere plek herplanten. Moet ik het hele plantje dan uit het grind trekken of kan ik een topje afknippen en op de nieuwe plek zetten? Groeien daar dan wel weer wortels aan?

Hygrophila salicifolia
Dit plantje vind ik matig in mijn bakje. Er is een lange stengel en bovenin zitten wat blaadjes. Misschien te weinig licht? Onderaan op de stengel, boven het grind, heeft het plantjes kleine worteltjes aangemaakt.
1. Kan ik dit plantje in de stengel afknippen zodat hij minder hoog is (en dus minder raar met lange stengel en een paar blaadjes bovenaan) en terugplaatsen in het grind?
2. Zo ja, waar in de stengel moet ik dan knippen? Ook boven of net onder de node?

Alvast bedankt 🙂

Bijlagen

• PXL_20221015_063606547.jpg
    PXL_20221015_063606547.jpg
    405.7 KB · Weergaven: 129
  • PXL_20221015_063625665.jpg
    PXL_20221015_063625665.jpg
    550.5 KB · Weergaven: 127
Hoe je de Pogostemon helferi kunt behandelen weet ik niet, maar de Hygrophila kun je de top met een aantal nodes afknippen en terugzetten. Liever eentje meer dan minder, zodat de stengel van de top niet al te kwetsbaar is. (Bovenaan bij de top is de stengel heel zacht en makkelijk te beschadigen.Wat ik nog weleens doe, is de blaadjes van de onderste node verwijderen zodat die niet in de grond gaan rotten en de plant worteltjes kan maken.
Je kunt zelfs proberen of het stukje stengel zonder top wil wortelen. Het stukje kale stengel met worteltjes dat je overhoudt, loopt weer uit en vormt dan een nieuwe -bossiger- plant. En als je weer wat langere stengels hebt, kun je ze weer afknippen en terugzetten. Zo kun op den duur je een hele bos vormen of een nieuwe bos ergens anders vormen.

Hoe je de Pogostemon helferi kunt behandelen weet ik niet, maar de Hygrophila kun je de top met een aantal nodes afknippen en terugzetten. Liever eentje meer dan minder, zodat de stengel van de top niet al te kwetsbaar is. (Bovenaan bij de top is de stengel heel zacht en makkelijk te beschadigen.Wat ik nog weleens doe, is de blaadjes van de onderste node verwijderen zodat die niet in de grond gaan rotten en de plant worteltjes kan maken.
Je kunt zelfs proberen of het stukje stengel zonder top wil wortelen. Het stukje kale stengel met worteltjes dat je overhoudt, loopt weer uit en vormt dan een nieuwe -bossiger- plant. En als je weer wat langere stengels hebt, kun je ze weer afknippen en terugzetten. Zo kun op den duur je een hele bos vormen of een nieuwe bos ergens anders vormen.
Dank je wel voor je uitgebreide. Ik ga dit proberen 🙂

Ik heb de Hygrophila afgeknipt en ernaast geplant. Wat een gepriegel altijd met die planten. En ik ben ook altijd bang dat het veel stress oplevert voor de bewoners en dat ik de grond teveel omwoel waardoor er mss teveel 'troep' bovenkomt.
Afwachten of het aanslaat.

Nu nog uitzoeken wat ik met de Pgostemon Helferi kan doen 🙂

Ik heb een aquariumpincet, die ze ook voor aquascapen gebruiken en vind het een geweldig apparaat. Je kunt veel beter zien wat je doet en met mijn diepere bak kan ik er tenminste goed bij. En ik woel veel minder de grond om met mijn lompe vingers.

Ik heb een aquariumpincet, die ze ook voor aquascapen gebruiken en vind het een geweldig apparaat. Je kunt veel beter zien wat je doet en met mijn diepere bak kan ik er tenminste goed bij. En ik woel veel minder de grond om met mijn lompe vingers.
Die heb ik ook. Zo'n setje met 2 verschillende pincetten en scharen. 🙂 Dat gaat doorgaans prima, maar vandaag niet. Ik haalde met het terugstoppen van de afgeknipte stengel per ongeluk een kruipplantje uit het grind dat zich blijkbaar niet goed had geworteld. Weer teruggeduwd maar toen kwam de stengel Hygrophila weer los 🙄 Dat dus 😁
Het werd uiteindelijk dus onrustiger dan ik had gehoopt..

Ja soms zit t mee, soms zit t tegen.....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan