Hoe kan ik dit het beste doen?

M

MarlonnekeW

Guest
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren over het volgende.

Het gaat om mijn Juwel rekord600. Ik wil hiervan graag de bodem vervangen. Een tijdje geleden heb ik last gehad van bodemrot en toen heb ik maar een deel van de bodem vervangen. Nu zie ik weer af en toe bubbels uit de bodem komen, dus wil ik alles vervangen voor een iets grovere zandsoort (filterzand i.p.v. zwart zand van Hornbach). Verder heb ik last van planaria en behoorlijk veel poelslakken. Ik wil dit aquarium gebruiken als kweekbak voor Corydoras pygmaeus en de planaria schijnen gevaarlijk te zijn voor de jonge vissen en ik vermoed dat de slakken de eitjes opeten. Daar wil ik dus allebei heel graag vanaf.

Het beste zou zijn om alles rigoureus schoon te maken en de bak opnieuw in te laten draaien (en elke slak onmiddellijk weghalen), maar dan moet ik de vissen in korte tijd twee keer verhuizen en dat wil ik ze eigenlijk niet aandoen.

Als ik de bodem eruit haal, nieuwe planten koop en het hout met warm water schoonmaak of zelfs uitkook, zal ik dan van de planaria af zijn, of zitten die ook in het filter?

Ik heb een extra SF aquaflow100 in een ander aquarium draaien, die ik naar dit aquarium over zou kunnen zetten na het schoonmaken. Zal dat genoeg zijn als filter?

Ongeveer 3 weken geleden heb ik 2 nieuwe bakken opgestart, die zeker planaria vrij zijn, dus daar zou ik nog wat zand uit kunnen halen om de bodem mee te 'enten'. Ik vraag me alleen af of dat al zin heeft. Hoe snel gaat dat met de bacteri�n, zitten die al in de nieuwe bodems, of duurt dat nog een paar weken?

Kortom: zouden jullie dit aandurven of zit er maar ��n ding op, de bewoners tijdelijk ergens anders onderbrengen en de bak helemaal opnieuw opstarten?

Alvast bedankt voor jullie advies!
 
Terug
Bovenaan