Wat is er nieuw

Hoe kan ik het beste het water koelen op warme dagen?

Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Leeftijd
24
Zoals de titel luidt, hoe kan ik het beste mijn water koelen. We zijn sinds kort verhuisd en ons appartement wordt best snel warm. Het aquariumwater is al een aantal keer 27 graden geweest, waar het normaal 24 is. Ik heb een rio125 met het standaard binnenfilter. Ik heb op internet wel een aantal dingen gelezen, maar ben benieuwd wat de tips hier nog zijn. En heeft iemand ervaring met zulk soort apparaten als de JBL ProTemp cooler bijvoorbeeld? Werken deze ook als de temperatuur buiten het water ook warm is?

(Denk dat ik dit op de juiste plek op het forum achterlaat.)

Ik denk dat 27 geen probleem is maar ik koel de zeewaterbak met een cooler . Je kan ook de bak openzetten of de verlichting wat langer uitlaten.

Een ventilator op je water richten. Doen mensen met reef tank.

Ik denk dat 27 geen probleem is maar ik koel de zeewaterbak met een cooler . Je kan ook de bak openzetten of de verlichting wat langer uitlaten.
Ik denk inderdaad ook dat 27 geen probleem is voor een paar dagen, maar ik vrees dat het in de zomer nog hoger wordt en dan zal ik er wat mee moeten denk ik?

Een ventilator op je water richten. Doen mensen met reef tank.
Dit werkt ook als de kamer net zo warm is als het aquariumwater?

Aanstaande vrijdag en zaterdag wordt warm en is mijn eerste keer met hitte en een rif tank. Geen idee hoe het gaat lopen. Paar ijs klontjes in gooien 😆

Dit werkt ook als de kamer net zo warm is als het aquariumwater?
Ja! met een paar mitsen en maren. Allereerst koelt het niet super veel af, vaak 3-4 graden met de omgevingstemperatuur uit eigen ervaring. Daarnaast merk je wel dat een significante hoeveelheid water verdampt, dit houdt in dat de kamer waarin het aquarium staat behoorlijk vochtig wordt. Het is dan ook aan te raden om wel goed te blijven ventileren met ramen open. Bij een hogere luchtvochtigheid werkt de verdamping namelijk ook minder goed en koelt het aquarum ook minder goed af!

Zoals de titel luidt, hoe kan ik het beste mijn water koelen. We zijn sinds kort verhuisd en ons appartement wordt best snel warm. Het aquariumwater is al een aantal keer 27 graden geweest, waar het normaal 24 is. Ik heb een rio125 met het standaard binnenfilter. Ik heb op internet wel een aantal dingen gelezen, maar ben benieuwd wat de tips hier nog zijn. En heeft iemand ervaring met zulk soort apparaten als de JBL ProTemp cooler bijvoorbeeld? Werken deze ook als de temperatuur buiten het water ook warm is?

(Denk dat ik dit op de juiste plek op het forum achterlaat.)
Dit is een gewone, waarschijnlijk te dure, ventilator. Omdat ik het leuk vond heb ik een ventilator systeem gemaakt die de ventilator snelheid aanpast had de benodigde koeling. Maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat niet iedereen dit wil. Daarom kan je eens kijken bij Tante Ali:
https://nl.aliexpress.com/item/3302...b16552890886504604e3632!12000022966549376!sea
In ieder geval aanzienlijk goedkoper! Overigens moet je je niet teveel voorstellen van het koelend effect van ventilators maar een paar graden zullen ze zeker verlagen.

Bedankt voor de reacties! Dus met een ventilator is een paar graden prima te doen. Als het nog meer moet, kan ik dan gaan denken aan water verversen oid?

Bedankt voor de reacties! Dus met een ventilator is een paar graden prima te doen. Als het nog meer moet, kan ik dan gaan denken aan water verversen oid?
Dat is niet direct nodig. Je dieren zullen niet meteen omkomen. In de natuur zullen ook uitschieters voorkomen. Meestal is de aquarium temperatuur wel op zo'n 30 graden te houden door je kamertemperatuur te temperen door licht wering.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan